skäckar igen!
Om jag betäcker mitt svartsckssto med en rödskäckshingst istället. Hur ser dom hypotetiska siffrorna för färganlagen ut då?
Det beror på vad det finns för färganlag bakom… Vad är det för färg på föräldrarna? Har hon lämnat avkommor tidigare, färg? Det enklaste är om du kan tala om vad hon heter så man kan kika i webstamboken…
Det skulle teoretiskt kunna bli svart, brunt eller fux som grundfärg, OM stoet har fuxanlag och hingsten har ett agutianlag (som gör att svart blir brunt, rejält förenklat, syns inte om han har eftersom han är fux) så är det 25% chans på fux, 50% på svart och 25% på brun (om jag tänker rätt så här på ´kvällskvisten). Och utöver detta, som vara avser grundfärgen, så är det 75% chans att det blir skäck, varav 25% att det blir homozygot.

Det är fortfarande 25% som blir enfärgad 50% heterozygota skäckar och 25% homozygota skäckar.
Hur färgerna blir på dessa, skäck eller enfärgade, avkommor beror på vad svartskäcken har för nga anlag. Om stoet inte har anlag för rött kan inte avkommorna bli fuxar eller rödskäckar utan istället blir de svarta eller svartskäckar. Har stoet ett rött anlag blir hälfen fuxar/rödskäckar och den andra halvan svarta/svartskäckar.
Eventuellt kan det kanske även bli brunt, men det vet jag inte riktigt hur det fungerar. Ngn annan som har bättre koll kan säkert ge svar på det. Linnah, kanske?
#2 som jag skrev ovan så kan det bli brunt om hingsten har agutianlag.

#3 Såg att du skrivit efter att jag postat mitt inlägg. Blir så när man börjar skriva och telefonen sedan ringer så man får avbryta lite.
#4 :D