Medlemskap i sss
är de inte dyrt med 350 kr året och så får man bara 4 tidningar ?:O
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Man får delta på utställningar till lägre pris också. Man får rösta på möten. Dessutom ingår det ju medlemsskap i valfri lokalförening. Dessa anordnar olika aktiviteter som man kan delta i. Vissa är gratis och endel kostar en billig penning.
T ex kostade Västs uppvisningskurs bara 30:- att vara med på.

Tycker inte alls att det är dyrt … Är inte gratis att göra tidning och allt annat som ska skötas genom föreningen ..

#1 okej men min shettis har solexem så jag tjänar ju iaf inte på 1utställningarna:P
#2 jo men ändå 4 tidningar
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kostar ungefär lika mycket i alla rasföreningar så nä jag tycker inte att det är dyrt, det kostar att sköta stambok osv.
Att vara medlems i en fotbollsförening tex för ett barn kostar 500 kr så vi betalar alltså 1000 kr om året för 2 barn och de är bara 10 och 12 år , där får man ingen tidning alls , barnen får spela matcher , tränarna är ideella , vi får stå i kisoken 4 gånger om året , vi får även köra barnen till träning, tvätta kläder osv osv .
Så inte tycker jag det är dyrt med 350 enskild el 400 för familj.
#0 Jo, det är dyrt!
Det är visserligen dyrt att trycka tidningen, men det är ändå en hög medlemsavgift tycker jag också.
Som hästägare brukar man ju vara med i flera föreningar (ridklubbar för tävling osv.) så nog räcker det och blir över när det gäller medlemsavgifter.

De andra ponnyrasföreningarnas medlemsavgifter ligger på 150 - 250:-. Men ingen av de andra har något så lyxigt som vår webstambok. Vår tidning håller också mycket högre klass än de andras.
Så jag tycker inte 350:- är för mycket.
Vår lokalförening fixar subventionerade kurser för sina medlemmar. Jättebra. Jag betalar dessutom familjemedlemsskap, 400 kr, så dottern kan vara med i lite handlerklasser på utställningarna. Tycker inte det är spec dyrt.
Jämförelse: I westernklubben ligger medlemsavg på 240 för vuxen och 100 för ungdom, 500 för familj. Får inget för det, inte änns en medlemstidning numer, men medlem måste man vara för att få tävla…
#6 Måste man vara medlem för att gå in i webstamboken??
#8 nej det behöver man inte vara
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#8. Nej, men det är inte gratis att producera en sådan tjänst.
#10 Jag förstår det, men det är ingenting som finansieras av medlemsavgifter eller hur…? Så man kan ju inte säga att det är värt medlemsavgiften p.g.a webstamboken. Den finns ju oavsett.

#10. Någonstans kommer ju pengarna från i alla fall.
För mig är medlemsavgiften värd varenda krona. Visst, man kan läsa webstamboken även om man inte är medlem. Men det är SSS som håller i den och genom att vara medlem stöttar jag all SSS verksamhet. På ett eller annat sätt.
#0: Men vänd på det. Varför funderar du på att bli medlem?
Vänliga hälsningar
Niklas
SSS går ut med info om att ekonomin i föreningen är mycket god, ska då detta inte gynna medlemmarna, påminner om att detta är ingen ekonomisk förening, utan en allmännnyttig sådan som skall föra sina medlemmars talan, är då vår talan att det ska kosta 350:- per person och år och 400 per familj, samt att det kostar från 200:- per häst att ställa ut, dessutom brukar priset på stallplatserna vara hutlösa tycker jag, kanske man lever i det forna….men nog tycker jag att det är saftigt.
Ok! vi får en tidning 4ggr per år, men mycket i den tidningen är redan "gammalt" då den kommer, och mycket som står där återkommer nummer efter nummer, borde inte det räcka med repotage och foton då skulle nog tidningen gå att göra betydligt billigare med tanke på att alla resultat och annat finns att tillgå på nätet…
#12 det är passhanteringen som drar in storkovan…inte medlemsavgifterna
Kanske priset gått upp i takt med att föreningen förlorat medlemmar?, ser man på statistiken har medlemsantalet sjunkit till nära nog hälften…vad kan detta bero på tro?
trist värre tycker jag..
#13 ursäkta men vart står det att #0 har funderat på att bli medlem?

#14. Jag skulle inte vilja att någon information i tidningen uteblev. Det tillkommer nya medlemmar hela tiden och det är ju viktigt att dessa blir informerade om vad som gäller vid registreringar och dyl.
Det finns fortfarande människor som inte har internet. Dessutom är det inte samma sak att titta på en datorskärm som att bläddra i en tidning. Själv läser jag ofta de gamla numren.

#15. Men när passen är i kapp är det ju slut på storkovan.
#18 Naturligtvis är det bra med information om registrering mm, men att publicera info som är direkt felaktig kan inte göra annat än skada, nu kan man turligt nog gå in dirkt på englands sida och hämta korrekta uppgifter, vad gäller att folk ej har tillgång till internet vill jag säga låter rätt så otroligt, vi har väl bibliotek och skolor där man kan läsa på nätet, det finns ett stort stuteri i DK som aldrig haft dator, men dessa går bara på biblioteket, detta gäller bara de uppgifter som blir publicerade på nätet, hur kul är det att få tidningen långt efter att anmälningsdatum gått ut?
Jag säger bara att höga avgifter ska inte hänga på en tidning som utkommer 4 gånger per år, det måste gå att göra billigare isåfall.
Mera foton och repotage och mindre av återkommande info som går att få på annat håll.
#19 Men då är det väl tur att denna förening skall verka för att fler shetlandsponnyer skall stamboksföras…

#20. Vad du gnäller! Kan du verkligen inte komma på en enda sak som är bra?

#14 På vartenda årsmöte klubbas kommande års medlemsavgifter. Det är medlemmarna som är på dessa möten som bestämmer vad avgiften blir året efter. Hittills har flest röster varit för denna avgift.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#17 Du har missuppfattat meningen med Niklas fråga. För det var en fråga, inte ett påstående.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#22 Håller med.
Tror ni verkligen att alla som jobbar ideelt i föreningen tycker det är kul när de bara får höra gnäll om att det är så dyrt, tidningen är inge bra , all information är fel osv . Var lite positiva vet jag , nytt år nya tag ….
Jag är medlem i fler föreningar och den enda föreningen som jag tycker har bra tidning också är faktiskt Gotlandsrussens , den är också tjock och det är kul att läsa om resultat och en massa annat. Welsh tidningen är inte en hälften så tjock och inte alls lika mycket intressant att läsa, Ponnyronden ja den har varit bra , men nu är den tunnare än tunnas och den har man läst på en 10 min, Halländska häsavelsföreninge får man några papper om året och nästan aldrig står det något om våra ponnyer.
Så nog tycker jag att vi ska vara nöjda med våran tidning och förening , 
#22 Ja! Du tänk om alla människor vore lika positiv och vältänkt som du? då skulle säkert även du och de dina kunna läsa mina inlägg på ett mer positivt sätt än vad som nu gjordes…meningen med ditt inlägg tappar liksom innebörden när du kommer med "personliga påhopp"
Jag tycker för det andra att det är synd då medlemmar talar om sin förening som att det är "dom" och att vi medlemmar skall vara glada för det vi "får" öh! Jag har rätt att i denna tråd tala om vad jag tycker om saken…se #0
#25 Vad är det du håller med om? att jag "gnäller" över att det borde vara billigare för folk att vara med i en förening, då det uppenbarligen framgår att man använder "tidningen" som argument för det höga priset.
När jag läser ditt inlägg här ovan, får jag påminna dig om att du själv framför det du förkastar hos mig på inte mindre än 3 ställen, detta gör mig något konfunderad och undrar hur det kan komma sig när du samtidigt förespråkar nya positiva tag….
#24 fniss! Du har nog gjort detsamma med mig, det var också en fråga och inget påstående…
#25 Hur tjock tror du Ponnyronden skulle vara om det kom bara 4 nummer per år? Dessutom sätter dom inte in resultatlistor i tidningen, dessa får man gå in på SPTF:s hemsida och kolla själv (internet)
Måste faktiskt också säga att en tidning för 100:- per nummer är lite väl dyrt (familj)

#13 för jag skulle tycka det var roligt att vara lite mer informerad än vad jag är nu om t .ex resultat olika hingstar osv..
Jenny
#29 Den informationen kan du få via "nätet".
Fördelen med att vara med i SSS är att om man är utställningsintresserad så är det billigare att ställa ut om man är medlem.

#30. Visst kan man få den mesta infon via nätet numera.
Men om man har ett intresse för en ras så är det väl inte någon nackdel att bli medlem i rasföreningen.
#31 Självklart inte! men för den skull behöver man inte glömma att utan oss medlemmar skulle det inte finnas någon förening, därför är det viktigt att få så många som möjligt att intressera sig för rasen, det borde väl bara gynna alla stackare som försöker bli av med sina till salu hästar för lite o ingenting…
Kanske det finns en ganska naturlig förklaring till detta… jag surfade runt igår och hamnade på SH:s resultatlista för antal betäckningar fördelat på alla raser i Sverige, jag höll på att få en smärre chock när jag såg hur stort antalet var på shetlandsponnyer om man jämför med övriga raser här.
Jag menar att det finns ju inte ens medlemmsantal i föreningen som täcker upp antalet fölningar, hur ska man då få upp värdet på ponnyn som sådan??
Efterfrågan borde väl stå till grund för tillgången..
Gå gärna in på svehast.se och kolla in statistiken…
jag höll på att få en smärre chock när jag såg hur stort antalet var på shetlandsponnyer om man jämför med övriga raser här.
Jag menar att det finns ju inte ens medlemmsantal i föreningen som täcker upp antalet fölningar, hur ska man då få upp värdet på ponnyn som sådan??
#32 Det är ju ändå inget man kan lägga på SSS utan det är ju uppfödarens ansvar det där. Även om SSS hade gått ut med att säga att det är avelsstopp så tror jag nog att det hade blivit ett himla liv på 99% av alla uppfödarna.

#32. Vad är det som du är så missnöjd med då?
Jag har bara varit på ett SSS möte, höstmötet 2006. Vi var väl ett 25-30 st medlemmar där. Jag tycker alla fick komma till tals och att styrelsen lyssnade. Så jag har ett gott intryck av detta mötet.

Kanske den hade varit tjockare Inger men då hade det ju också varit gamla nyheter (fast det är det ju alla redan) som det anklagas för att vara i shetlandstidningen.
Det enda jag inte kan förstå om man nu tycker att en förening är så dålig på allt , är för dyra att vara med i , varför är man då medlem?
Jag hade inte varit med i en förening som jag aldrig har något positivt att säga om
# 33 intsämmer.
#35 Om det var en fråga till mig så måste jag ställa en motfråga. När har jag sagt att föreningen är dålig på allt?
Jag har personligen bara klagat på att det är för dyrt och det står jag för.
#33 mitt inlägg om det var ej riktat mot SSS överhuvudtaget, däremot tycker jag att man måste se över varför så många medlemmar valt att gå ur föreningen, vems ansvar är det?
#34 Jag är otroligt missnöjd med att man lägger ner massor med tid och pengar på att försöka köra sina egna race, när det klart och tydligt framgått hur det ska se ut för oss som dotterförening, dessa kostnader tas ifrån någonstans….medel som jag tycker ska gynna medlemmar och deras intresse istället för en handfull personers tyckande. kanske ska jag göra dig uppmärksam på att ett höstmöte inte har några som helst bestämmande grunder utan bygger helt på resonemang, så av vilken anledning skulle man inte fått komma till tals?
Jag vill att vi ska respektera vårat moderland och inte hålla på att visa oss respektlösa som dotterförening.
Jag vill att saker och ting ska gå renhårigt till och inte bara gynna dom som har längst tunga..
#35 Har du inga egna åsikter? eller vad är det du instämmer med?
kanske du kan svara på varför medlemsantalet sjunkit till närmare hälften, är det ett tecken på hur himla bra allt fungerar i föreningen? säg något positivt om det..
#34 och #35 skulle vara kul om ni kunde räkna upp 10 kanonbra saker vardera med just shettisföreningen, saker som inte går att finna i andra föreningar…
Gör reklam för föreningen: just därför ska du gå med i SSS och betala från 350 - 400 :-/år

#37. Jag vet också att ett höstmöte inte har beslutanderätt. Jag vet också att vissa formuleringar ändrades efter förslag på höstmötet. Så visst lyssnas det.
Medlemsantalet var väl runt 1000 år 2006. När var det så högt som 2000 medlemmar?
#39 Du får kolla upp dina uppgifter en gång till….

#40. Vilka uppgifter?
Ifall vi håller oss till ämnet, om man jämför priset på medlemsavgiften med andra ponnyföreningar, då ligger vårt pris högre än tex: svenska russ föreningen 200:- år och du får 4-5 tidningar, newforest 250:- du får då 4 tidningar per år
Kan ni ge något argument till varför vi måste ha dyrare avgifter än andra ponnyföreningar?
#41 de om medlemsantalet, om du kollar upp saken noga kommer du att finna helt andra siffror…läs gärna mitt inlägg under # 42

Nu skall jag till badhuset med mina barn. Återkommer ikväll.
#44 Ok! vi är redan på badhuset nu….

Inger det det var bar det översta om ponnyronden som var till dig , jag hade gjort ett mellan slag och tänkte nog att det skulle förstås att det andra var till övriga , men men , nu har vi kommit offline som vanligt *ler*

#43. Jag är rätt lat, kan inte du leta reda på de där siffrorna åt mig?
Dessutom har du ändrat texten i ditt inlägg #38. Men jag kan sammanfatta frågan med ett svar:
Jag är medlem i SSS för att jag är intresserad av Shetlandsponnyer. Det räcker för mig. Vore jag missnöjd med föreningen skulle jag inte vara medlem, jätteenkelt, bara att strunta i att betala medlemsavgiften.
Eftersom jag för tillfället inte är med i någon mer rasförening vet jag inte hur de andra fungerar och kan därför inte räkna upp 10 saker som gör att SSS är bättre än alla andra. Men för 15 år sedan var jag med i ANF. Jag tror att medlemsavgiften låg på 150:- då och vi fick ingen medlemstidning alls.
Självklart måste man få stöta och blöta både sin egen förening och ev. blivande medlemsförening, utan att bemötas som en gnällspik.
Konstruktiv kritik och nya tankebanor visar ofta på en vilja att förändra och driva saker framåt, vilket jag tror alla föreningar (och relationer) mår gott av på sikt, även om det är lite jobbigt att hantera ibland.
Så i mina ögon välkomnar jag Fionas, Ingers och paparatzis inlägg här. Bra tjejer!
Jag var medlem mellan 1998-2003, men kände inte att sällskapet gav så mycket till mig i förhållande till den höga medlemsavgiften. Jag är avelsintresserad men även vetgirig efter kunskap, bruksintresserad och nyfiken på shetlandsponnyn historisk sett.
På skoj gick jag igenom de 4 utgivna numren 2003 av Shetlandsponnyn och räknade lite på innehållet. Kanske för att få en förklaring på varför jag både blev glad och förväntansfull när tidningen kom i brevlådan, men efter att jag läst den ändå inte kände mig nöjd.
Statistiken talade sitt eget språk. Se bifogat enkelt cirkeldiagram.
Endast 4 sidor på 4 nr, vilket gav endast 1%, berörde fakta! Bruks och trav fick endast 12 sidor totalt, vilket gav 4%! Mycket av innehållet hade passerat datum dvs resultat och annan information som lika gärna kunde delges på annat "enklare" och billigare sätt (pappersform eller Internet), än att slösa spaltmillimeter i en dyr papperstidning, vilket oavkortat leder till högre medlemsavgifter.
Nu kommer säkert några hoppa på mig och säga " - Jamen, SSS är ju en avelsorganisation!!!" Och det är förvisso sant, men frågan är om inte SSS skulle tjäna på att göra antingen tidningen enklare i formatet och delge utst. resultat mm på annat sätt och därmed få ner kostnaderna och medlemsavgiften, alternativt behålla den fina papperskvaliteten och antal sidor, delge utst.resultaten mm på annat sätt till förmån för att bli lite bredare och matnyttigare till sitt innehåll för att även passa den bredare skaran av shetlandsintresserade (bruks- och fritidsshettisägaren). Som förhoppningsvis skulle tycka det vore roligare att vara medlem i SSS och värt att lägga en slant på.
OM nu SSS vill ha bredden och fler och nöjda medlemmar vill säga? SSS kanske vill fortsätta "vila sig" i sitt gamla koncept med fokus på avel och utställning och för att delge den informationen fortsätta utge en kostnadskrävande tidning, med hög medlemsavgift som följd.
Personligen skulle jag gärna vilja känna att SSS är sällskapet nr. 1 för mig och att den är värd varje krona, tyvärr så gör jag inte det.
Jag tycker att det är dyrt. ja är 14 år, o man har inte alltid över 400 från barnbidraget. RKS kostar bara 150kr …
#49 Oj…är det t.o.m så stor procent som är utställningsresultat?
Min reflektion blir också….ta bort utställningsresultaten från tidningen….lägg ut det på internet istället….och sänk medlemsavgiften (för då måste tidningen bli mycket billigare)
De få medlemmar som inte har tillgång till internet är nog så marginellt så det går kanske att få fler medlemmar genom att få en lägre medlemsavgift istället.

#49: Imponerande vilken sammanställning du har gjort!
Jag tycker att dina kloka tankar skall komma styrelsen och redaktören tillhanda så att de kan se till att innehållet på ett korrekt sätt reflekterar medlemmarnas intressen, då det säkert finns många fler medlemmar som tycker som du.
Även om t.ex. mitt personliga intresse främst rör aveln så är jag mycket positiv till att våra ponnyer används till bruks av olika slag. Det gynnar dessutom rasen, genom att påvisa dess breda användbarhet.
Jag skulle vilja få svar på några frågor. Vem skriver i tidningen? Vart tar det material vägen som utlovas ska komma till redaktören men som aldrig kommer? Artiklar som ska komma ut i en tidnig, måste ju skrivas av någon. Missförstå mig rätt. Det borde ju finnas en del skribenter ute i landet.
Oavsett utställnigsresultat på internet eller inte så vill jag helst ha mina samlat i en skrift. Russtidnigen resultat är helt suveräna med den verbala kritiken med också. Undra om någon frivilig finns som skulle göra detsamma med shetlandsresultaten. Lite mervärde till siffrorna blir det ju.
Veritas odium paretFörvånad

#53. Den verbala kritiken vore toppen! Jag hjälper gärna till med det om ni vill och jag får tillgång till underlag. (Tyvärr kan jag inte besöka alla utställningar, även om jag skulle vilja
)
att det inte finns så mycket om trav och bruks är väl främst för att inte medlemarna skickar in matrial. Utställningsresultaten är det ju andra än styrelsen som sitter och skriver och skickar in.
Har erfarenhet av Dartmoor föreningen där jag betalar 200kr och får en "tidning" tror det är 4nr där också, men allt som står i den står på deras webplats.
Personligen tycker jag inte att 400 kr är för mycket,men det är ju vad jag tycker

#55: Jag betalar också gärna 400 kr / år i medlemsavgift till SSS.
Vad gäller ytterligare bruksinformation i tidningen så är det nog som du säger, att vi inte har tillräckligt många medlemmar som skickar in material från tävlingar, m.m.
Hur kan vi på bästa sätt uppmuntra till detta?
#56 har tyvärr ingen anning
#49.Uträkningen i diagramet ovan är baserat på förra redktörens tidningar. Skulle vara intressant att se ett på nya redaktörens tidningar under ex 2005 eller 2006. Kanske även dessa årgångar är olika trots samma redaktör, beroende på vad medlemmarna bidragit med. Är det någon skillnad Var har du själv som medlem bidragit med för att göra tidningen intressant? Sen är det ju inte redaktörens sak att fylla tidningen, utan mer att sammanställa inskickat material, även om nuvarande redaktör skriver en del själv. Ser att inte alla skiljer på utställnings resultat och referat. Referaten är ju ett repotage.
Det att saker ska finnas på internet och inte i en tidning, gör i alla fall mig tokig ibland när jag ska ha propositioner till ponnytravtävlingar. Tex. när bredbandet strejkar. Saknar verkligen dessa när dom var med i egen tidning till ponnyronden. Detsamma gäller även resultaten i ponnyronden som är ett minne blott. Jätte tråkigt då dom inte ligger kvar på internet alltid när man letar något gammalt. Mycket lättare att ha dom i tidningen.
Veritas odium paretFörvånad

Jag tycker att vissa saker måste finnas både på internet och i tidningen. Som tex info från stamboksföraren, proppar, info från lokalföreningarna och mycket mer.
Utställningsreportagen i tidningen skulle inte jag vilja vara utan. Jag läser ofta de gamla tidningarna. Det är nästan så att de blir mer intressanta när de fått ligga till sig ett tag.
#6 den är ju inte dyr precis…. Gratis i mina ögon, kan utnyttjas av icke medlemmar dessutom.

#60. Jag har inte påstått att den kostar att använda heller. Men jag tror inte den har varit gratis att ta fram. Det är ju faktiskt SSS som står för den servicen till alla, oavsett om man är medlem eller ej. Vilken annan rasförening har något så genomarbetat? ASRP har ju en enkel variant, men inte alls lika bra.
#53 och 55 Kan det vara så att det shettisfolk som i första hand är intresserade av bruks och trav till stor del väljer att inte vara medlemar i SSS, utan nöjer sig med andra föreningar, och följdaktligen blir kanske antalet möjliga artikelskrivare begränsad.
Det finns ju både brukskommité och RKS inom SSS som har plats sin i tidningen. Det borde ju finnas medlemmar som kan skriva om bruks - trav som har det som huvudsakliga inriktningen.
Är övertygad om att det finns duktiga aktiva som kan skriva mkt givande artiklar som både är medlemmar i SSS o aktiva inom bruksbiten.
Utan skribenter blir det ju ingen tidning, så är det ju med alla tidningar.
Jag tycker att SHETLANDSPONNYN är en väldigt fin medlemstidning som är värd att spara.
De andra föreningarna som kanske kostar ca 150kr att vara med i har medlemsinfo någon gång om året, kanske två som mer liknar flygblad dvs utskrivna på kopiator. I tex körklubbar så har de kurser i körnig men de är sällan gratis, men till självkostnadspris vilket lätt går upp i flera hundralappar eftersom tränaren kostar någon tusenlapp.
Att få gå på utställningskurser och prova-på-dagar på ponnytravet gratis tycker jag är ett privilegium för de som använder sig av det, men självklart inte för de som inte använder sig av varken utbildningar/kurser, rabatterat pris på utställningar eller uppskattar tidningen….
Men jag måste erkänna att det är synd att det är mer regel än undantag att tidningen är försenad så att mycket info i den är inaktuellt…

Ja vi kör ju trav med våra och ska villigt erkänna att jag aldrig sänder in bidrag om våra ponnyer , gör inte det heller till ponnyronden inte ens när våra blev 2.45 ponnyer. Mycket beror på att jag är lite LAT ;-) och sen är jag jätte glömsk också så jag missar alltid sista datum till att skicka..
Eg så skulle jag kunna ta en del av alla resultat som jag sitter och skriver på HPTS sida och skicka eftersom det är jag som sköter det också men som sagt man ska komma ihåg det *ler*
Jag håller med Kristin jag vill också ha alla resultat ,referat osv från utställningarna då jag sparar alla tidningar ochgår ofta och kollar i gamla tidningar , gör lika dant på russens där alla utställningsresulat också ligger..
Jag vill inte bara ha det på internet , jag blir också galen när ADSL krånglar *ler*

Medlemstidningen är fantastisk! Visst är sss dyrare men personligen tycker jag att det är värt det och den dag som jag inte anser mig ha råd så är det frivilligt att avstå medlemskapet. Finner en hel del läsvärt i tidningen men det är ju så att vissa delar bläddrar jag snabbt igenom i dags läge MEN eftersom jag mycket väl kan tänka mig att införskaffa ett sto i framtiden så kan det hända att avelsbitarna blir intressanta att gå tillbaks till…
Tycker helt som många andra att medlemskapet i sss helt är värt de 350 kr som vi betalar. jämfört med det mesta annat får vi mycket för pengarna tycker jag.Vår stamboksförare gör ett helt otroligt bra jobb, även Åsa som gör vår shetlandstidning gör ett väldigt bra jobb.En så genomgående välfylld tidning har vi väl aldrig haft.Stort tack till dig Åsa för en väldigt fin tidning.
#53 Intressant frågeställning! Om jag får be om ett förtydligande av ditt inlägg, menar du att börjar folk att skicka in repotage och dyl, då får "annat" stå åt sidan?
Jag tycker att tidningen är jättefin och färgglad, men det borde den vara om med tanke på priserna.
Kanske det vore bra ifall man som medlem känner att man får ut mer av sitt medlemskap, det ska väl inte vara som sådant att tycker man 350-400:- är för dyrt då "hotas" man direkt med indragen tidning?
Naturligtvis vill ALLA ha sin tidning, det är ju det ända vi får, så det är väl inget konstigt med det…
Ska det verkligen behöva kosta så mycket för en tidning, kolla på vad andra tidningar kostar….
Går det inte att diskutera fram en lösning så att fler vill vara medlem i föreningen, vi behöver inte ha så god ekonomi som vi har idag, det borde isåfall leda till sänkta avgifter eller annat som gynnar medlemmarna
Något jag reagerar på är att man inte kan vara stödmedlem, då kanske fler skulle få en chans att "prova på" hur det är att vara med i föreningen, utan att priset ska avskräcka….tänk såhär jag har en shettis och vill gärna prova att ställa ut den, jag är helt ny och skall då betala 350:- i medlemsavgift 200:- anmälan och kanske 200:- i stallhyra, det blir minus transporten 750:- (ej medlem (700:-) ganska mycket tycker jag….borde finnas ett bättre alternativ ifall man vill "prova på"
#67 ingen här har väl klagat på varken stamboksföraren eller Åsa i detta hänseende??? det är ju ingen av dom som är orsaken till att en del tycker att det är dyrt…

#68. Jag kan jämföra med min gubbes hobbytidningar.
De är mellan 65-85 sidor tjocka och kostar 75 - 89:- st, trots att de innehåller en hel del annonser.
#47 Men jag kan räkna upp 10 saker som är positivt!
- SSS hemsida
- Alla vackra ponnyer och trevliga personer man får tillfälle att träffa.
- Utställningar
- Vackra rosetter
- Mod att ordna ESG 2006
- Tidningen
- webstamboken (bra när man ska kolla upp hästar o resultat)
- Att föreningen höjt de rekommenderade priserna på shetlandsponnyer (även om man ej får dessa priser i dagsläget)
- Lokalföreningarnas arbete
- SSS styrelse har blivit bättre med att lägga ut information om pågående arbete
- En bonus! Att saker o ting ledde till start av Shetlandsponny i Fokus (Tack! för detta)

#70. Jag instämmer i det du skriver.
För 350 kr så får du.
ca 7 stora stark
ca 33 liter bensin till dagspris.
ca 7 pizzor
ca 7 dagens lunch
ca 5 biobiljetter
Tycker inte att 350:- är dyrt för ett medlemskap i SSS.
Men jag kan förstå att om man bara vill ha tidningen och inte bryr sig om det andra man har tillgång till så ter det sig dyrt.
#69 Menar du flyghobbytidningar, så utkommer dom 6 ggr/år och innehåller mest bara färgbilder, sidorna ligger på ungefär 63 - 75 st och för dessa betalar man 63:- per nummer, är man dessutom medlem i en flygklubb får man en klubbtidning helt gratis, man får också en försäkring in på medlemskapet.

#73. Byggmodelltidningar tex. Det är inga tidningar man får genom något medlemsskap, de köps. De jag har framför mig just nu kostar så mycket som jag skrev.
#74 Jag skrev att är man medlem i en förening får man en medlemstidning gratis, priserna var på lösnummer av flygtidningar (det är fler som har anhöriga som håller på) fniss!!

#75. Ja, okej. Gubben är medlem i en modellbyggarförening och där får han en tidning, en tråkig (tycker jag) pappersvariant som kommer lite då och då.
I det här huset läggs det nog ut en förmögenhet på böcker och tidningar ;
#76 Min anhörige tyckte att det var skitbilligt för vårat medlemskap….hm! får man inget medhåll av sitt eget kött o blod
Hi! hi!

#77. Ja du ser, lyssna på din kloke anhörige. I jämförelse med hans medlemsskap kanske dina är väldigt billiga.
#78 Ja! frågan vi får ställa oss måste bli Varför vill dom så gärna flyga?
inte kan det väl ha med oss att göra tro?

#79. Min gubbe flyger inte, men han skulle gärna vilja. Han får nöja sig med flygplan i skala 1:72. Däremot har svärmor ett påbörjat flygcert.
Oj, nu kom vi långt bort från SSS medlemsavgift.
Slutsats: Om man jämför SSS medlemsavgift med vad ett flygcert kostar, så är det nästan gratis att vara medlem i SSS.
Jag kom på ännu en positiv grej som jag tycker är kanonbra..nämligen att man numera kan fylla i anmälningsblanketten till utställningar direkt i datorn och sedan skriva ut den, det var en väldigt smart sak
#79 min man flyger också, men skärmflygning…
#82 Lät spännande, har du också provat?