Växande unghästar..
Vad ger ni era föl/unghästar att äta? Tillsätter ni några vitaminer nu när dem växer så mkt?
Jag ger min Hö och lusern och så får han lite krafft men han är inte så förtjust i det (krafften).. Kanske bättre att tillsätta vitaminer i lusernen eller hur gör ni?

Här ges alla fri tillgång på hö, vitaminer/mineraler och salt. 1 gång i veckan ges Tokosel. Något gott att tugga på om de går in för att pysslas om.

Fodrar också bara med grovfoder, fri tillgång
samt mineraler salt och selen.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Okej tack för svaren
Jag ger hö, lusern, B-vitamin blandat i lusern samt har han tillgång till mineralsten och saltsten i boxen
Här gör vi en balanserad foderstat baserad på höanalys. Det är sällan fölen orkar äta så mycket grovfoder att det täcker deras behov.
Det är också sällan vi får tag i grovfoder med värden som räcker till att täcka deras behov på den mängd de orkar pressa i sig.
Vi har en uträknad foderstat efter våran höanalys.
Ger förutom hö: lusern, müsli, vitaminer och mineraler dagligen och betfor efter "arbete".
Jag fick tips om en studentuppsats om detta med föl och huruvida de behöver kraftfoder eller inte. Intressant läsning…
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001836/01/810611_2006_23.pdf

Vet inte vad det står i #8 länk än, men jag har hört de senaste åren att extra vitaminer är totalt onödigt om hästen äter en balanserad kost i övrigt. Den enda synliga effekten jag har sett när jag har gett extra vitaminer är att fullblodets hovar har varit starkare, de är som kex annars. (Har gett ADE-vitaminer, har inte sett någon hov-effekt på B-vitaminer.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se