Storlek?
Ni som har miniföl, hur stora är dom ungefär, vid två månaders ålder. Hingstföl.

Mina ligger normalt på ca 50-52 dag 1,
vet inte vad dom kan tänkas växa på 2 månader kanske 3-4 cm till tippar jag på (ren gissning). 

Har för mig att mitt hingstföl för i år var ca 56 cm vid två månaders ålder (var 50 cm vid födseln).
Tack för svaren!
Om den är 64 cm vid två månader, kan den då bli standard?

#3 Hur hög var den som nyfödd / dag 1
#3 Är du oroligt för att få en till mini? 

Delad glädje är dubbel glädje :)
#4 Jag vet inte… köpte en mätkäpp igår!
#5 Ja livrädd!!! Nej så farligt är det inte, men jag vill gärna ha en standard - passar bättre som parhäst till övriga shettisarna.

#6 Mitt standardföl var 62 cm när hon var ett dygn gammal, så är den större än så så skulle jag inte vara orolig att det blir en mini! Mitt miniföl förra året var 45 cm en dag gammal.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#7 Min är 64 cm och är två månader, jag mätte honom aldrig som nyfödd. "Minivarning?"

jag har ett föl som e 7 månader och är 73cm hög

Vill ju inte "skrämma" dej, men min lille 7-årige valack som nu mäter ca 90 cm, var 62 cm vid tre veckors ålder. Han mätte 57 cm som nyfödd.
Någonstans har jag snappat upp att om fölen är max 56 cm dag ett, bör de hålla sej under minimåttet. Undantag finns säkert.
Men din är väl född sent på året? Den kanske ligger lite efter pga det? 
#10 Han är född 26 augusti så han har mycket att ta igen. Synd att jag inte mätte honom första dagen. Ditt exempel har jag aldrig hört, men det ska jag lägga på minnet, det kanske är så?
Jag har för mig att Omeega var runt 64 när jag tittade på henne, var nog runt fyra månader då.. Och hon växte då över minimåttet skulle tippa på att hon var ca 88-90 , så har du tur så får du en standard i slutändan
.
#10 Låter stort! Min Gentzel var 56 cm vid födseln och är idag (4 år) 95 cm.
1989 fick vi ett föl som vid ett dygn var 61 cm och vägde 23 kg. Han hade mini pappa och mamman var 98 cm tror jag det var. Han var vid tre års ålder 110 cm ? Men jag misstänker att det var något som var tokigt med stammen där. Visserligen var hon hos minihingst och blev betäckt, men ändå.

#13 Som sagt, det finns säkert undantag!
Tror mej minnas att infon kommer från en miniuppfödare som under många år mätt sina fölungar dag ett. Vet att det rörde sej om 56 cm (fast de kanske skulle vara under 56..?), eftersom min egen var centimetern större. Han har f ö själv maxade miniföräldrar.
Detta är ju bara en riktlinje, inget som man ska ta som en definitiv sanning. De växer de ju väldigt olika oxå. Min valack var ju exempelvis högre än din hingst som föl, men är som vuxen mer än en halv decimeter lägre.

Nu har ni fått mig att ta med tumstocken ut i stallet 
Mitt minihingstföl är 3 månader och är 68cm. En reslig grabb…