Koliksymptom??
Vad har ni för erfarenhet av koliksymptom på föl?
Jag har en fölunge som ikväll visat symptom genom att vilja lägga sig ner hela tiden, rulla lite och verka lite allmänt slö.
Vi tog in han från lösdriften och har tryckt i honom en massa matolja, han var så duktig… sen har vi gått runt runt och han har visat tendens till att vilja bajsa genom att lyfta svansen och vid ett tillfälle kom rejält med gaser och lite löst bajs… sen har det inte hänt så mycket mer. Har gått och gått med honom, ställde in han en gång i boxen då la han sig ner, men bara stilla inget rullande.
Vi har gått lite till och så tog jag ut snälla goa Castor som fick gå med honom som lite puff och hjälp på traven och då blev det lite mer fart…
Eftersom Castor är så himla snäll och go så släppte jag in dom i samma box, gick hur bra som helst. Gav dom hö i boxen och nu står dom båda där och äter med god aptit!!! Kan man då räkna med att det var gaskolik som släppt??? Skulle han annars äta med sån aptit??
Naturligtvis ska jag inte låta dom stå i samma box obevakade, vi turas om här att titta till dom.
Någon som har erfarenhet av liknande?
Jag hade kolik härromdagen men på mitt ungsto, en känning som släppte fort, jag tog bort all mat bara lite halm som hon petade i och gav henne parafinolja. Jag ringde till biofarma dagen efter för att fråga om loppfrö. De flesta kolikanfall just nu är sandkolik, så nu ger jag mina unghästar loppfrön varje kväll, de har ju en tendens att stå och gräva i jorden.
Hoppas allt är bra
Lotta
Andning, puls, temp, tarmljud?
Vanlig olja, tex majs och raps tas upp som energi av hästen (tas upp i tarmen). Paraffinolja däremot tas inte upp av hästen och alltså det enda som smörjer.