Mål, planer år 2010?
Ja, vad har ni för mål eller planer för 2010?
Har ni ston ska betäckas, med vem? Vill ni ställa ut några hästar, vad önskar ni att de ska få? Får ni föl? Bygga ut gården?
Tävla nån särskild gren med några särskilda mål?
Inkörning/inridning av någon ponny?

Mina planer för Mysan är att hon ska va inkörd och jobba vidare med det. Sen hoppas jag att jag ska hitta någonstans där dom anordnar talangjakt som hon kan vara med i. Och så blir det nog minst en utställning och premiering.
Mina planer för Moa är att vi ska vara med i lagserien igen och även försöka oss på att vara med i några tvådagars tävlingar runt om i landet. Och det blir nog någon utställning för henne med.
Har även en plan och förhoppning om att anordna en träningstävling i precision, men det återstår att se…
Och så vill jag få stallet helt klart! Det är nog vad jag kommer på just nu! 
Mina mål 2010 är bla att få färdigt stallen( målat ,putsat byggt 2 boxar till,mm),och Thalia ska betäckas om, men hon ska först genom gå behandling ,( nu inom kort.) Dom som ska visas är nog allihop, förutsatt att dom är iform till det. Och man önskar ju , givet vis , att dom kan få minst var sitt guld
. Diva och Doris ska inte ställas ut , men dom ska däremot köras in. Det blir även minst en premiering. Och så blir det nog lite små tävlingar för Julia och Diva / Arnim. Och viktigast av allt , att mina hästar kommer att vara friska och må bra!! Ska försöka att hitta ett sommar bete till åtminstonde 2 st av dom , också. Det är nog vad jag kan komma på fn.
Målen 2010
Jag tror jag kommer tävla Bill en säsong till för att se om han kan utvecklas mer eller om han gick som bäst i år. Jag har klarat alla mål med han i år som var uppsatta. Dels få placering på lagserienstävlingar vilket han klarat, komma med till Riksfinalen vilket vi gjorde men pga garviditeten orkade jag det inte, men vi kom med
. Sen uppfyllde vi kraven för Bruch. Sen gick han på två dagars tävling och klarade det med bravur. Han klarade att gå en maratonbana på över milen, vilken jag inte trodde och då kom vi 7/17 inte illa pinkat av en minishettis. Är mycket stolt över Bills prestationer i år.
Så jag vet inte om jag sak vara nöjd eller om han ska få gå en säsong till.
Sen med Harry tänkte jag komma ut på lite utställningar och även träna på så han kan börja tävla antigen i år eller året efter. Jag har inte riktigt tid att hålla i gång två tävlingshästar med två småbarn. Så han får ta över Bill plats som tävlingshäst.
#1 Vi ska ha en två dagars tävling på min klubb till sommaren, så då får du komma, du kan bo hos oss och Moa kan låna en box! Vore ju skit kul om du kunde komma!!!!!!!!
Bild: Harry och jag tränade körning i sommras

#3 Oj! Ja tack!! Det vore toppen! Ni är så goa!!!
Väntar med spänning på nyheter om en liten bebis..!
De mål jag vill uppnå är att flickorna ska köras in. Premiera Fia och Lucienne, köra på utställning med alla flickorna. Ja och så gossarna ska ju med på utställning. Känns som om allt går vägen blir det fullt upp och det kan ju behövas
Föl blir det inga, tyvärr.

Min tävlingsponny ska förhoppningsvis tävla Lagserien i körning och eventuellt några andra tävlingar och förhoppningsvis få ett BRUCH nästa år.
Mina (blivande) 2-årsston hoppas jag kunna ställa ut.
(Blivande) 2-årshingsten ska troligen börja tömköras lite, vilket gäller stona också.
Utöver det vet jag inte riktigt. Det är väl ungefär vad jag kommer hinna med med ponnyerna nästa säsong.
#3 Nästa år får ni väl göra om alltihop, och visa att det inte var en engångsföreteelse utan att ni är ett ekipage att räkna med!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Jag hoppas att våra två dräktiga ston skall få lätta fölningar och friska föl. Planen är isf att 3 eller 4 ston skall betäckas, familjeförhandlingarna är inte riktigt klara där ännu
.
Unghingsten skall på hingstbete igen och valacken hoppas jag kunna arbeta lite mer än vad som blev gjort i år.
På utställningsfronten blir det lugnt. Vi har inte så mycket att visa så det får bli ett mellanår. Möjligen om Rosa får åka någonstans på hösten. Det är nog det enda.

Jag blev lite inspirerad på RKS tävlingen i lördags. Ska nog försöka komma igång lite mer med tömkörning/körning och kanske tävla lite.
Vinkar lite åt Ahnna o co ( RKS ) . Vill kanske vara med och ordna någon tävling för barnen också. Vet flera barn som vill tävla de lite enklare dressyklasserna som fanns förr i RKS.
Mål 2010 för oss är att visa Nobless och Hidalgo på några utställningar under året..
Nobless ska också ridas och köras in.. Kanske kommer till start i några lätta tävlingar
Hidalgo ska fortsätta hanteras men mest bara få njuta av livet som unghäst

#9 Vilka klasser menar du då? Finns de inte längre? Vi kommer troligen att ha en dressyrtävling på Långfredagen i Uppsala.
www.stuteriprecious.se

Planerna just nu är att betäcka två ston, varav Garcia blir det ena och då med en liten fuxig hingst. (Förhoppning där är att få ut ett litet fuxstoföl med Friso som farfar och Plutus som morfar….)
Att visa alla mina prefixponnyer minst en gång och få Smulan färdig för SUCH.
Att få Smulan inkörd och inriden.
Skicka Dolce på unghingstbete.
Att utställning i Karlstad flyter lika bra som iår.
Kanske bygga om ena lösdriften om ekonomin tillåter (ingen som har ett pengaträd att skänka mig?)

Mitt mål 2010 är att få mitt föl Minya(som jag förövrigt inte ens fått hem än då hon håller på att vänjas av) att bli lugn och trygg med sig själv och allt i hennes omgivning. När jag får hem henne är hon inte hanterad någonting så det blir till att börja från första början!
Jag ska verkligen lägga ner mycket tid på att vinna hennes hjärta vilket jag kommer göra genom att umgås med henne på ett kärleksfullt och kravlöst plan, så hon förstår att jag inte vill något illa. Sedan ska jag träna henne från grund med horsemanship på hennes villkor så jag inte tvingar fram någonting, jag ska lyssna på henne. Så när hon inte blir tvingad så kommer nyfikenheten fram och då blir allt så mycket bättre! :) Låter det bra?
bifogar en liten bild på min bebis <3

#11 Klasserna finns kanske fortfarande, men att de inte funnits med på de tävlingar vi varit på. Men det är inte lätt att hinna med alla grenar alltid.
Såg att det var planerat en tävling i Uppsala i höstas, där dressyrklasser fanns med, mem den helgen hade vi inte möjlighet att vara med.
Jag tänker på ledklasser i dressyr, där man inte behöver lära sig ett program utantill, utan kan få rida på anvisning tex.
Jag hoppas att alla får vara friska och att mina två dräktiga ston får lätta fölningar. Gucci ska betäckas med en snygg svart hingst, de andra får nog ett viloår, hoppas även på ett guld på henne så vi kan ansöka om SUCH. Några vinterutställningar blir det inte men framåt sommaren/hösten brukar det bli några stycken. Ett treårstest och två talangjaktsdeltagare har jag att träna och en treåring att köra in. Jag planerar också en resa till Holland nästa sommar.
Sen dyker det säkert upp nya mål på vägen 
Under 2010 hoppas jag främst på tre komplikationsfria fölningar.
Utöver det ska Isessa visas på treårspremiering, där förhoppningen är diplom. Sen får jag väl se till att få henne inriden och inkörd också.
Unghingstarna Jippie och JumJum kommer visas på avelsvärdering till hösten, om de är i rätt tillväxtfas för att göra sig själva rättvisa.
Några utställningar blir det garanterat, när, var och med vem återstår att se.
Vad gäller betäckningar så blir det åtminstone en - Zandra är så gammal att det nu vore slöseri med resurser att inte låta henne föla varje år, med tanke på hur hon förärvt sig hittills. Sen får vi se om jag kanske betäcker Isessa också, om jag hittar någon hingst som är intressant nog till henne.
Och själv ska jag försöka komma igång med min egen ridning igen, nu när jag äntligen har en pålitlig ridhäst!
2010
Jag hoppas Doris får en lätt fölning o friskt föl, 1-3 st ska iväg på betäckning, läget där är just nu väldigt flytande….
Några utställningar hoppas jag att vi ska orka med annars så får vi se…
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
Våra planer/önskningar inför 2010 är följande:
Visa fram Kryddgårdens Soja för Diplom vilket vi hoppas innerligt på att hon ska få.
Att alla 3 betäckta damer ska gå tiden ut och få fina friska föl efter Porfyrs sista säsong.
Betäcka 4 egna ston med Hiawatha.
Om Sparris inte säljs så ska han visas i höst på avelsvärdering.
Hiawatha ska avlägga bruksprov i vår.
Sen önskar jag att Ivette kan få det sista som behövs för Super-SUCH så vi kan ansöka om det.
Och så hoppas vi så klart att alla hästar håller sig friska och krya och att det går bra för dom på de utställningar vi tänkt åka på 
Amor vincit omnia 
Mina mål 2010:
Syrén's Axella ( Ella) skall betäckas, hingst inte valt ännu…
Unghingstarna:
Devin fd 07 visas på sommarpremiering och köras in!
Merrill fd 08 visas på vinterutställning, därefter ev kastrering eller matchning för hinstpremiering till hösten. Påbörja inkörning.
Robban & Tommy fd 09 skrotar i hagen ;)
Ungstoet fd 08 kommer nog ut på iaf en utställning och kanske att jag skulle visa Ella oxå.. får se med det…..
Dessutom skall vi fräscha upp lösdriften och bygga 3 nya boxar! Ska bli härligt att få tillgång till ett riktigt stall!
Mycket att göra men det brukar ju inte bli mer än hälften som bli gjort….vi får väl se!

Får besked om glimmas SUCH ansökan blir godkänd.Det blir en del utställningar med Glimma. Sen har jag planerat att betäcka henne med Menno ( står hos ann pagmar har jag för mig) jag hoppas på ett underbart shettis år :)
// Sofie

Kul att läsa om alla era planer och mål!
För min lilla Sickan är det inkörning som gäller, hoppas på att få henne inkörd tidigt under året. Sen planerar jag att skicka henne på betäckning i miten på maj. Jag vill oxå hinna med nån premiering och utställningar. Får väl se vad som hinns med!!! är så underbart att äntligen ha en shettis!! Överväger nästan att sälja min islandshäst o skaffa en shettis till…

Mål för Joystick Diablo och Pegasus om deras skröppliga matte håller sig på benen
Joystick Diablo -07
Ska enligt matte VÄXA ikapp Pegasus lite mer.
Kommer nog att börja året med en total vila en period.För att växa i sin egen kropp och hinna med att smälta allt han lärt sig. Ja eller vila från MATTE då.. För att leka med Pegasus hör ju till vardagen
Sen blir det lättare körning/tömkörning och partömkörning med Pegasus omväxlat någon dag i veckan.
Pegasus
Kommer nog också han att få en total viloperiod i början på året för att smälta livet och leka med Joystick då.
Sen är ju tanken att vi ska våga oss ut på tävlingsbanan i Villvattnet i Juli och Sikeå i september. Dressyr och Precision då.
Så träning emot detta står på schemat. Varierat arbete på töm och körning. Givetvis ingår även miljöträning.
Tömkörning i paret med Joystick också..
Prova att KÖRA paret i Villvattnet under lägret
I september är det utställning i Sikeå. Då ska grabbarna visas och OM allt går enligt planerna så har vi en extra liten uppgift då.
MEN som alltid. De är MIN kropp som måste hålla ihop också
Anna-Carin

Mina mål för 2010.
Lassie ska premieras och ev ställas ut. Tror inte att jag kör iväg henne till hingst eftersom hon kommer att föla ganska sent.
Ska köra in henne på riktigt tänkte jag. vi får se hur det går med det tar det lugnt.
Gör inga planer för fölet i Lassies mage det kan hända så mkt på vägen.

Hade tänkt att köra in både Oupz och Armas så att de kan utföra en del av det arbete som i dag utförs av fyrhjulingar i naturreservatet på Koster. Det kan tex röra sig om att köra ut vindfällen, tömma soptunnor mm. När vi nu också har Kosterhavets Nationalpark precis utanför våra fönster så vore väl skam om vi inte försökte oss på lite miljövänligare arbetsmetoder.

#14 Numera finns ingen sån klass där domaren säger vad ekipaget ska göra, utan det är "program" i alla klasserna - men programmet för ledklasserna är plättlätt och finns att läsa på hemsidan. 
www.stuteriprecious.se

2010…
Jag hoppas först och främst på fyra lätta fölningar med lyckliga utgångar så´klart.
Sedan blir det troligen fyra som betäcks…med Damit
Det kommer komma två nya ston till oss…
Jag hoppas på att kunna premiera mitt ena sto samt köra in henne ordentligt.
Sedan har jag min då tvååriga hingst som kommer att börja tömköras och löshoppas inför sitt treårs test 2011 
Ett åringarna kommer att få gå på hingstbetet här hemma och jag hoppas dom får många jämnåriga kompisar att leka med 
Utställningar blir det helt klart ett gäng, det är ju sååå roligt!
Ser redan fram emot vinter utställningarna.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

#21 självklart ska du ha en shettis till !!
Våra mål.. tja..
Sollidens Beyla Buz o Dalsgårds Mon Amour ska visas på premiering o vi hoppas på Diplom där ! båda kommer troligen betäckas m Zentor.
Yaght vd Belschuur ska avlägga sitt bruksprov o avelsvärderas klart.
hoppas att gammeltanten Hartside Jenny får ett föl till sommaren :)
sen vill man bygga en stor lösdrift till stona.. o visa fram på div utställningar o premieringar… en dröm vore super suck på Natasja.. sen ska hon kollas för ev operation oxå..
Mål för mig är att Lina får en enkel fölning och att fölis mår bra. Sedan blir det betäckning av både Lina och Puzzel. Vill´hinna visa fram dem lite också.
Mitt tanke är att visa Gapona, till våren/sommaren då är hon 2 år. Grace kanske nedkommer med ett vackert isabellfärgat stoföl e: Thunderstorm
Hursomhelst fölet kommer kanske visas och då även Grace, även om hon sett sina bästa dagar..
För Jazz var planen en sommarpremiering…men det återstår att se, det troligaste är att han blir valack snart. Kanske visar jag honom som valack…
Planen är minst två utställningar. Ett föl. Tess ska komma hem till vintern dräktig med Roson (till salu).
Kanske ett nyinköp…spanar lite på Brittish spotted pony..
Förutom aveln är målet att utvidga ridbanan, få upp belysningen.. Vill ha lösdrift, men det lär dröja..Nu är iaf gödselplattan klar för ca 30 000 kr.

renee, om du ska köpa spotted !! så hör av dig så ska jag hjälpa dig så du får tag i något bra !!
klart du ska visa Jazz, även om han blir valack :)
ok! har du koll sådana också?! det ska jag tänka på.. tack.

Här är planerna följande
* Att stona får lätta fölningar och att både ston och föl får må bra
* Hoppas kunna betäcka Rosa och vårat nya sto som är på ingång. Rosa kommer troligtvis gå till Zentor.
* Tänkte låna ut Lee`s mage om intresse finns. Annars får hon gå tom ett år.
* Hoppas kunna visa fram bliande 2 års stoet lite under 2010.
*Stamboksföra nya stoet

#27 Det blir en shettis till år 2011, då min tjej med lite tur får föl sen då.. men det är så långt bort, får se om jag kan hålla mig till dess att utöka med en häst till! Mkt tveksamt måste jag säga!
Vad kul det är att läsa om alla planer! Utställningar, inkörningar, förhoppningar på diplom, andra utmärkelser, fina föl mm! Håller tummarna att de flesta mål kan klaras av!