Exportera till Norge
Vill ha info om hur det ska gå till vid export till Norge. Vet om detta med IPMCansökan före MEN är/blir det några tullavgifter mm. o.s.v för säljare/köpare?
Tar tacksamt emot info om detta….
Tullavgift för köparen över ett visst pris (5000?).
Oj snabbt svarat Hanna
Vad blir tullavgift isf? Har för mig
hört ngt om "kilopris"….JAG kan vara "ute och cykla"
Vart kan man vända sig för att få reda på ev. priser på tullavgift?
Här finns en jättebra räknare men tyvärr kan man inte välja djur.
Ring Tullen för korrekt svar, svenska Tullverket kan säkert hjälpa dig trots att det gäller Norge.
Kg-pris + moms tror jag men kan ha fel. Har en bekant som jag kan fråga om du vill veta säkert.

Har för mig att det är som i #4.
#4 Hanna, det vore jättebussigt om Du kan fråga Din bekant vad som gäller.
Tullavgift på varor/ djur över ett inköpsvärde av 5000 kr. Tullavgiften är kilopris, de brukar inte veta vad en häst väger utan oftast blir det i underkant ( vad jag hört ) Sen betalar den som importerar även en moms. Förutsatt att det inte ändrats sista tiden.
Till detta kommer kostnad för vet, papper samt exportintyg innan den åker.
vi har skickat häst till norge och staten ska ha pengar,tullen
Fick till svar att det är skillnad om man är registrerad som företagare eller inte. För man kan göra på olika sätt beroende på vilket.
Här är en bra länk hon skickade med:
http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/Chapter.aspx?id=166742&epslanguage=NO#
När jag exporterade till Norge för många år sedan gick hästar under 6000 kronor som handbagage
Vilken syn!!!!!

#10 Fast har för mig att skickar du dem som handbagage så kan de inte införas i deras stambok typ , jag vet inte om det stämmer men det är bara vad jag hörde sist vi sålde till Norge.
Med hjälp av min bekant:
Om du säljer som företagare och momsskyldig i Sverige så kan du sälja på exportfaktura. Vilket medför att en norsk köpare inte betalar den svenska momsen. Som exempel om ponnyn kostar 5 000 inkl moms. Så betalar en norsk köpare bara 4 000 och du ska då ha kopia på tullpapperna som blir när den tullas in i Norge till bokföring.
Det som ska betalas för att ta en häst till Norge är då tullavgiften på 5000 + momsen på inköpspriset, frakten och tullavgiften. Om den då är köpt och betald med svensk moms inbakad i priset så blir det ju till att betala norsk moms på den svenska momsen också. Om det går att köpa den på exportfaktura så blir det istället 20% lägre inköpspris som avgifterna ska räknas på.
#11 Då "hoppar" vi över handbagaget
#11 Det var en valack… jag tror inte de fick sälja honom vidare heller när han kom in i landet på "detta sätt". Det är inte helt lätt med regler!