Hingstar godkända innan 2009
Hej
jag har en fundering. När den nya betämelsen kring bruksprov träde in. Om tex en hingst godkändes som 2½ åring 2008. Behöver denna hingst göra bruksprov nu? Vad händer om hingsten inte gör de? Kommer dess avkommor att drabbas i slutändan?

Hingstar som godkändes innan bruksprovet blev frivilligt skall avlägga bruksprov för att vara fullt avelsvärderade. Görs inte det så antar jag att man tar ifrån honom hans GII, dock tror jag inte att det drabbar avkommorna speciellt eftersom aveln är fri och dom var avlade då resp hingst var "fullt godkänd"
Så har jag fått det förklarat för mig iaf
#1 - är det inte så att hingstar utan bruksprov bara kan få klass G? Att bruksprovet krävs för GII eller GI.

Maggan på Spaf sa att det gällde bara dom hingstarna som visades då beslutet om bruksprov hade gått igenom. Alltså inte retroaktivt.

Fast jag undrar om inte de hingstar som ej gör sitt bruksprov och visas igen som 4åringar får avelsklass 0. ?! Och om dem får klass O va händer då med avkommorna ? kan dom ändå få RS..
har själv kollat lite på detta då vår hingst gick in hösten innan de nya reglerna började gälla.. men föratt han ska få behålla sitt G el höjas till GI el GII så måste han avelsvärderas klart och göra bruksprov..

#4 Han får väl behålla sitt G men kan inte bli mer om han inte gör sitt bruksprov och bara visas upp igen.
Om han inte visas så blir han nog en 0:a

#5 ok, så om hingsten visas fram igen, får han behålla sitt G oavsett bruksprov ?! men om hingsten ej visas fram el ej når 40p får han då klass O ??
detta är lite intressant tycker jag , mest hypotetiskt, då våran unga hingst ska göra sitt bruks prov och visas som 4åring.
men jag tycker de "nya" RS reglerna är luddiga och framförallt gällande bruksprov.
Jag har fattat det precis som #1 skriver.
Hingstar som godkändes innan de nya reglerna godkändes ju enligt de gamla regelverket, och där ska man ju avlägga körprov.
Hingstar som godkändes 2009 godkändes enligt ett annat regelverk, där det är frivilligt, men man kan bara få G.
Delad glädje är dubbel glädje :)

#6 Jag har fattat det som att
Om du bara visar utan bruksprov (även om du inte uppnår 40p) = G
Gör du bruksprov får du = GII eller GI
Visar du inte alls = 0
Är det någon annan som har mer info om detta ?

De borde väl finnas information om detta på SSS hemsida? eller är de Spaf som ska informera om detta?
Det finns att läsa om detta i någon av de senaste tidningarna, titta i protokollen. Jag har varken tid eller möjlighet att leta upp den tidningen nu för att återge vad som står skrivet.

Veritas odium paretFörvånad

Spin-off-fråga på de nya reglerna: kan en hingst som har uppnått 40 poäng eller mer på avelsvärdering få höge än G om han är kvalitetsbedömd eller tävlad? Min förra hingst fick ju GI på bruksmeriter utan att göra bruksprov, men det var ju med det gamla regelverket. Hur funkar det nu?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#11 - i hingstreglementet står följande:
"Bruksprov får ersättas med företeende av bevis att hingsten genomfört officiell tävling eller kvalitetsbedömning enligt bruksprovets regler. Dock skall sådan hingst visas vid avelsvärdering det år då bruksprov skulle genomförts."

#12 Ooookej… *tänker* Finns det något speciellt år i hingstens liv som bruksprovet ska ha genomförts? Som 4-åring eller så?
www.stuteriprecious.se

Bruksprovet är ju inte speciellt svårt så det klarar ju alla hingstar av att göra om man orka lägga lite tid på dem :-)..

Om man visar sin hingst som treåring, och han tävlar i t.ex ponnytrav det året, då har han gjort godkänt bruksprov, men måste visas som fyraåring på avelsvärderingingen för att få fortsätta betäcka.
Har du en säg tio år gammal hingst som t.ex vunnit SM i körning eller vad vet jag, och han godkänns på sina meriter så har han ju gjort ett bruksprov redan.

#15 Ja, det var så det blev för min hingst, som godkändes som 6-åring med bruksmeriter sedan tidigare, men det var ju gamla reglementet. Men jag funderade mest på raden: dock skall sådan hingst visas vid avelsvärdering det år då bruksprov skulle genomförts.
Han måste ju visas på avelsvärdering oavsett, annars kan han ju inte bli godkänd, så jag funderade mest på om det finns ett visst år i hingstens liv då han senast ska ha gjort bruksprov eller visat upp bruksmeriter. Eller om den raden bara gäller hingstar som är visade på avelsvärdering som 2½-åringar och som samlar på sig bruksmeriter till året därpå, varpå ägarna tror att de inte behöver visa igen eftersom de inte behöver göra något bruksprov. Men skit samma…
Jag ska inte visa någon 2½-åring i alla fall.
#14 Det har jag också alltid sagt, ändå verkar många tro att det krävs lång träning för att komma igenom ett bruksprov.
www.stuteriprecious.se

#16 gäller bara hingstar som har visats fram som 21/2 åringar och 3 åringar .
Tror att det är för att vissa tror kanske inte att de behöver visa igen som 4 åringar om de har gjort bruksprovet tex som 3 åringar , men de måste visas igen som 4 åringar för att få fortsatt och behålla sin bokstav.
men det är så bra för det står ju på avelsvärderingsbeviset hur länge man har tillåtelsen eller vad man ska säga *S*

Det är väl bla för att de skall mätas som de skall åter som 4-åringar även om bruksbrovet är gjort?
#16 Det har jag också alltid sagt, ändå verkar många tro att det krävs lång träning för att komma igenom ett bruksprov.
Min kördes i tre veckor och det gick ju ganska bra 
#18 Och veterinärbesiktas.

men om nu hingstarna INTE visas som 4åringar, mäts o besiktigas.
får dem ändå behålla sin avelsvärdes bokstav då ?? för det tycker jag låter helt befängt. Då behöver man ju inte visa hingsten som gick in som 2.5år…
#20 - nej, visas de inte igen så får de avelsvärdeklass 0.