välja avelshingst??
Hej
Jag undrar lite va man bör titta på när man letar avelshingst hur vet ja att hingsten kan vara en bra kombination till stoet?
Hur stor betydelse har stammen o hur ska jag veta om de är en bra eller dålig kombination?
Ett råd kan ju vara att ringa till Morgan Johnsson för råd. Han har ju sett i princip alla hingstar (speciellt om man vill ha en med RS-nr) Och i vissa fall har han säkert sett många avkommor till hingsten.
Delad glädje är dubbel glädje :)

Morgan är jättetrevlig och delar gärna med sig av sina erfarenheter och åsikter, utan att för den sakens skull missionera och försöka överföra sina tankar på andra. Så det är ett bra tips att ringa honom och berätta om stoet och vad du vill ha avkomman till. Han kanske inte kommer ge dig ett specifikt hingstnamn som du ska lägga på minnet, men han kan peka dig i en viss riktning och säga "de linjerna bör du söka dig till". Då kommer det säkert finns flera hingstar som Morgan anser passar linjemässigt.
Hur vet man att de passar ihop exteriört? Tja… Mer erfarna uppfödare har kanske ett annat svar, men jag har ett mål och en vision av hur jag vill att en häst i min ägo ska se ut. Jag sysslar med tävling och träning och har jobbat med många andra raser inom olika grenar och tycker mig därför veta hur en bra tävlingshäst ska vara byggd, och där har jag min grundpelare. Tvärtom mot vad flera verkar tro så är jag inte ute efter att förändra shetlandsponnyrasen, utan jag vill snarare bevara det som rasen har som är hållbart hos en tävlingshäst innan det om möjligt förloras i exteriöra modeflugor. (Jag säger inte att det kommer att förloras!
) Det jag fokuserar på är en lagom lång hals, en stark överlinje, tillfredsställande vinklar och resning, taktmässighet i rörelserna, starka leder och ett stabilt psyke, ur ett träningsmässigt perspektiv. Det jag gillar kanske inte faller alla andra på läppen, men mitt mål är att avla på bra byggda hästar för att skapa fler bra byggda hästar, återigen ur ett träningsmässigt perspektiv.
Med det sagt så kanske du förstår hur jag tänker när jag vill para ihop två hästar. Jag letar inte efter två motsatta exteriörer i tron om att få nåt mellanting, utan jag försöker hitta två hästar som båda uppfyller mina krav på exteriör och temperament och som inte har samma negativa sidor. Två lite för korta halsar kommer ju troligen inte ge en avkomma med en bra hals, och så vidare. Så var kritisk i ditt val av hingst och när du tittar på ditt sto. Vad är bra, vad är inte bra? Har hingsten samma "fel" eller ser han bättre ut på den punkten?
En annan sak som jag har använt ända sedan dagen jag köpte min första häst är känslan. Magkänslan är den bästa indikatorn jag har på att jag är på rätt väg eller käpprätt åt skogen!
Det har funkat hittills, so far so good…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Åhh va bra de va det jag hade hoppats på att kunna få nån kontakt att få lite tips o så av. Ahnna du verkar har koll på läget ska lägga dina ord på minnet:)

#3 Det beror nog på vem du frågar… 
www.stuteriprecious.se
4# äsch ta nu åt dej hehe

Det jag menar är i alla fall att du bör ha en plan och en vision och lyssna på råd från de som har sysslat med uppfödning längre än du själv. Var sann mot din egen vision och tro på ditt projekt! Men kompromissa inte med avkommans eller rasens välfärd för att uppnå ditt mål.
www.stuteriprecious.se
6# är de okej om jag pm:ar dej o bollar lite ideer ja har om hingsar ?

#7 Visst! Men det finns massor med folk här på forumet som har kunskaper som vida överstiger mina. 
www.stuteriprecious.se
#0 Studera stamböcker. Se så mycket shetlandsponnyer som möjligt, ta alltid reda på deras stam. Lär dig så mycket som möjligt om olika individer och deras förtjänster och nackdelar.
"Lägg pussel" Som sagts tidigare en del går inte att klä i ord det är mer än känsla som skall finnas att det känns rätt och att man tror på det man gör.
Veritas odium paretFörvånad

#9 Haha, tur att det inte bara är jag som styr med magen! 
www.stuteriprecious.se
9# okej men om vi säger så här till exempel , jag strävar efter en ponny att använda till körning så om de finns många i stammen som kört trav o diverse så e det en del jag ska titta på?
Kan bli en lång process med de där pusslet men då är jag ju ute i god tid hehe
Nu kan det ju vara så att de flesta av shetlandsponnyerna är lämpade för körning, MEN får aldrig chansen då de har ägare som inte använder dom.

#11 Jag skulle snarare säga att du i så fall ska titta på modellerna på ponnyerna i stammen. Att individerna har körts och tävlats nedärvs ju inte till deras avkommor, men det bevisar förhoppningsvis att de har en hållbar kropp och ett bra psyke. Ta reda på så mycket du kan om stammarna och försök hitta bilder på så många som möjligt så att du kan se själv hur de ser ut i typ och ben.
Samma med ditt sto, titta på henne och hennes stam också. Det spelar ju ingen direkt roll vilken hingst du väljer om stoet själv inte är lämpad för att användas. 
www.stuteriprecious.se
Tack för era svar ! nu har jag fått mkt mer "hår på nacken " om hur jag skall gå till väga för att hitta mest lämpligaste TACK

Jag sitter i samma funderingar..
Är ju jättesvårt, namnen i min hästs stamtavla säger mig inte mkt mer än att pappan är holländsk och mamman tycks vara rätt så svensk…Morfar här holländskt bakom sig oxå.. Så det är ju inte så värst mkt svenskt egentligen då..
Jag har en hingst på gång som jag valt dels för att har bra bedömning, dels för att jag tror den kan komplettera mitt sto väl. Men om stammarna i sig går ihop har jag ingen om..Krävs lång erfarenhet känns det som att lära sig det sånt där..