Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 936 ggr
LLennartsson
0

Tricksinlägget!

Nån som har ett roligt trick som man kan lära hästen på gården?

Hur lär man sin häst lägga sej ner?

Stall Bråna

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du kan ju alltid börja med stå, inkallning, gå fot, yoga, bergsget och sedan gå vidare i buga och ev. vinka.

Att de ska lägga sig får man jobbar fram ur bugning eller kompliment. Det kommer med tiden. Det kräver ju rätt mkt av hästen att lägga sig :)

HannaDolly
0

#1 hur lär man sin shettis bergsget? Vore skoj att kunna det :) Hur gjorde du? Och så hur lärde du han yoga? :D

Animal-3
0

#2 när jag lärde in bergsget höll jag ett spö framför hans framben och en godis som jag lockade honom framåt  med. Gick han in med ett bakben fick han beröm och en liten godisbit (hur mkt beroende på hur mkt han tränat, klarar, motivationen m.m.) gick ett framben fram nuddade det ju spöet som var som en gräns, då försvan godisen och så fick han lungt och still backa tillbaka och börja om. Gick jätte bra att lära in.
Yoga var som med viken häst som hälst, jag lärde honom vända huvudet åt sidan, sedan lyfta bakbenet och så koppla ihop det så han fick at en godis bit i ljumsken. :)

Bild: inlärning av bergsget

HannaDolly
0

#3 tack!! :D

HeidiH
0

#3 Oj, så duktig! Kul att se!! Hoppas på att kunna lära min shettis lite grejer oxå. Är det nån som använder klicker?

Animal-3
0

#5 jag använder inte klicker då jag vill ha händerna fria + att jag inte har den kopplingen mellan öga och hand som man behöver utan mellan öga och munSkäms
Dock går det ju använda rösten istället för klick, jag provade det lite ett tag men det verkade inte vara något för mina grabbar.