Trick
Har ett litet problem när jag ska lära Dolly att buga, när jag drar bak frambenet så flyttar hon inte bakbenen bakåt så det blir bara jobbigt för henne. Några tips på hur man kan göra eller ska jag bara vänta in henne och se om hon förstår själv sen att hon ska flytta dom?
Kram
Hur reagerar hon mot tryck? Om du försöker att försktigt börja hennes framben, och lägger ett (lätt) tryck nedåt, bakåt över hennes manke med andra handen, vad händer då?
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Först dra inte bak frambenet alls.
Lär henne lyfta frambenet och behöver hon hjälp håll yters lite i benet enbart för att ge lite lite stöd. Sedan ber du henne lägga vikten bakåt neråt. antingen genom att locka eller som ovan skrivet ett lätt tryck mot rygg eller bog. Beröm så fort hon tänker neråt och bakåt. Med tiden kommer hon lägga vikten rätt och komma ner i bugan och ju stadigare hon blir så kommer hon inte behöva din hjälp att röra frambenet.
Just att backa ut bakbenen lär dom sig oftast i denna process, men mitt varmblod har också problem med att backa ut bakbenen efter som han inte riktigt vet att han har några. Dock handlar det mer om hans usla kroppskontroll och inte om att han inte förståt.
#1 Hon reagerar ganska bra på tryck, hon kan backa om man lägger ett lätt tryck fram på bogen ;)
#2Hur ska jag lära henne att lyfta det själv , har inte riktigt fattat det.
Sähär gör jag när hon ska buga,
Ser först till att hon har det ena frambenet lite längre fram än det andra, inte mkt typ 10-15 cm, tar det benet som står"längre" bak än det andra, tar det och sätter ner det mot marken och sedan tar hon själv ner huvudet mellan benen och bugar, sen får hon godis! Ngt som jag borde göra annorlunda tkr ni?

#3 Peta eller peka på benet antingen med handen eller ett spö. Så fort du får en reaktion, beröm. När hon Förståt kommer hon lyfta benet och då kan du ev. ta lite i hovskägget eller tån eller liknande. Sedan ska hon lära sig lägga vikten backåt och neråt. Så ge ett lätt tryck på tex bog och be henne gå bak/ner beröm så fort hon tänker rätt och fortsätt så:)