antal hästar i hage
Jag har en hage som är lite mer en 1 ha, där går en A,två B och enC ponny, funderar på en A till men min inack protesterar för det blir upptrampat i hagen. Vet inte varför jag bryr mig!? hur många har ni o stora hagar?
Det beror väl lite på underlag, men man får ju räkna med att en vinterhage blir söndertrampad. Min vinterhage är ca 1,5 ha, den är kuperad, formad som ett L. Den korta delen blir alltid söndertrampad, men den långa ligger lite högre, med sten och berg, så den klarar sig. Jag ska ha 5 Aponny 2 B-ponny och ett halvblod där i vinter. Än så länge gnager dom på sommarens gräs dagtid.
vi har ca 1 ha med 3 ponnier i den och kan bara säga lerhage *S* utom i en trädunge, tyvärr ser ju nästan alla vinterhagar ut på detta sett åga av allt jävla regn :p
Jag har 7 st shettisar på drygt 1,2 ha "platt" vinterhage. Det blir lerigt just vid ingångarna till hagen och vid foderhäckarna. Detta har jag löst med 4 olika ingångar till hagen och flyttar foderhäckarna till en högre torrare plats då de blivit för söndertrampat. Bor i hälsingland så vintern är ganska lång här så de är inte allt för lång tid detta är ett bekymmer.
Om jag suttit i din sits skulle jag skaffat en till oavsett vad inack säger, hon/han får leta annat ställe att hyra in sig på då kanske om de inte passar, men det är min åsikt.

Just nu har jag har 9st småhästar i min vinterhage, den e ca 1ha och rätt kuperad
Vi har våra i en vinterhage på mellan 1-1½ hektar. Det är i den hagen 4 shettisar och två stora PRE. Och jag lovar att det är lerigt. Men hellre det under en kort tid ( förhoppningsvis ) tills det fryser på och blir snö, än att de ska gå runt i andra hagar och trampa upp. För det spelar ingen roll vart de går den här årstiden - De trampar sönder nu, och det vill inte jag att de ska göra med beteshagarna.
En liten till a-ponny gör nästan varken till eller från. Så skaffe det du. Passar det inte inack. får hon väl leta ett annat ställe där de inte har leriga vinterhagar!
Jo jag ska allt skaffa mig en liten till, det är ju vad jag planerat.
Och leriga hagar har hela sverige nu så hon får nog leta på om hon ska hitta torra hagar nu.
Blir bara trött när man släpper in någon på sin gård o i sitt stall o sedan skall denna människa styra och ställa.
Men intressant o se att min hage inte är överbefolkad ialla fall.
6# ja den som hyr in sig får anpassa sig efter den som den hyr av.
Hoppas du hittar en riktig liten läcker bit