Körkurser
Hallåa!
Någon som vet hur mycket det kostar att gå körkurs, inkörningskurs och att låta någon annan köra in sin ponny?
Klart att det är olika från ställe till ställe men det kanske finns ett ca pris?
Jadu…
Körkurs - ingen aning.
Inkörningskurs - vet en duktig kusk som tar 75:-/timmen för en privatlektion. Han är mycket omtyckt och duktig.
Inkörning - 6000-8000 beroende på häst. Detta gäller inkörning hos en BRA kusk på VM-nivå.
#1 75 kr/h? Låter väldigt billigt, vart i landet är det och vad har kusken för utbildning/meriter?
Tja, vet att Ann-Christine Arvidsson tar 100:-/timmen….
Tränaren som tar 75:-/h är ej utbildad vad jag vet.
Det bästa vore ju att lära sig själv köra med en erfaren häst först på körkurs och sedan köra i sin ponny tillsammans med samma instruktör. Man vill ju helst arbeta själv med sin ponny.
Låter det som en bra ide för mig som inte vet eller kan någonting om körning alls?

Bergs hästklubb anordnar körkurser där man får hjälp att köra in sin häst. för några år sedan låg priset på 1600:-.

Ja jag har tagit 2000 när jag har kört in ungefär för en månad ..

#6. När kan jag skicka min?
# Säger samma som #7. Jag kan sätta honom på tåget idag
#6 Är du en erfaren privatperson så är det ingen ovanlig summa :-) Jag tar runt 1500:-, dock endast under sommarmånaderna.
#7 & 8 Ta det lugnt! Gonkan har fullt upp den närmsta tiden - tro mig 

#7 Och #8 ja jag lär få fullt upp i höst och då får jag ju göra det där jag ska arbetspröva *S*..
Fast man kanske skulle satsa på det ;-) .
mmm och Hanna har ju sett hur mycket det blir *S* jag lär väl inte vara färdig med dem förrän nästa år 
#11 Hihi… Jag har foton på det om du vill påminnas 
Fast jag ska erkänna att jag är avundsjuk - bättre jobb kan man ju knappast få.
#11 meh mina hingstar då??????
då får jag köra in dom själv då då taskigt
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Roligt att läsa om detta för tanken slog mig faktiskt i går att det kunde vara roligt att ta emot shettisar och russ för inkörning. Nu när vi bygger om så blir det fler boxar och vi har tänkt att sattsa på att ha 15 varmblod i träning och då finns det helt plötsligt 6 boxar över i det lilla stallet.
Hum, kanske ska försöka lägga fram det på ett fint sätt en kväll till en god middag och ett glas vin…. Vad tror ni kan det funka??
hm tror du får lägga till lite mer………………
men lycka till
Två glas vin kanske…
nja nu menar jag ju något annat jag…………..
aha….
hehehe det är tur vi förstår varandra
hehehe…
Om ja ska till körtränare för privat lektion kostar det 400kr i Timmen 
#21 Vad är det för tränare? K.G Svensson tar 450:- för runt 45 minuter.
Ja, runt 400 :-/lektion är nog ganska normalt för en kunnig tränare. Fick iaf betala det när jag körde lektion.
Inkörning runt 6000:- för Elit-kusk.

Betalade 4500:- för att få min shettis inkörd av elitkusk och har betalt 200:- för tömkörningslektioner/förberedelser för inörning!

Nä tack Hanna jag behöver inte påminnas jag körde förbi de där krakarna häromdan jag *S*
Men dina hingstar är ju bara barn ännu ju millan *S*

#26 så sant så, och det är jag sååå glad över hihi

Syrran fick en GRATIS tömkörnings lektion av K.G svennson på ca 20 min=D.
#28 Den var betydligt längre än 20 minuter AnTeX, men det gjorde KG som livförsäkring för sin egen del…
Numer pensionär i Nynäshamn

jaja jag underdrev lite^^
Underdrev… *asg* 

då det kan gå jag ville inte överdriva^^:P
Jag har funderat på att ta emot shettisar för inkörning…. finns det någon marknad för det?
Har just nu praktik hos en mycket skicklig kusk genom min utbildning. Han tar emot hästar för inkörning. Jag tror att ha tar 100 kr/dag för shettisar eller möjligtvis ngt lägre. 200kr/dag för större hästar. Det tar honom i snitt 10 veckor att köra in en häst. Då går den för skogsredskap, rockard och maratonvagn.
Häls Madde
Tror inte att shettisägare är så intresserade av att betala såpass mycket pengar för att få en ponny inkörd. 10 veckor = 70 dagar*100 kr = 7000 kr, sannolikt + moms… Nej, för de pengarna tror jag inte det finns någon marknad alls….

Shettisar brukar man kunna köra in själv ifall man har körvana.

Jag har anmält intresse för att delta i en inkörningskurs i Vartofta. Bara det inte krockar med jobbet tänker jag absolut vara med.
De har ett ridhus med mått för körning samt en utebana med olika passager och liknande.
# 34 Nej det var just det jag tänkte på……. Att det blir rätt dyrt i förhållande till vad hästen är värd.
Men i övrigt så verkar det vara brist på folk som tar emot hästar för inkörning. Kusken jag är hos nu har en kötid på 6-7 månader.