Färgfråga igen
Mitt brunskäck sto Ronja är e. en brunskäck och u en fux.
hon är betäkt med
Skäpperöds Sebastian (brunskäck) e. brun u fux
jag önskar mig ett brunskäck föl…
Vad tror ni om chanserna?? och vad är det för troliga alternativ.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

söt shettis
Vilken Ronja är det? Kan ge dig komplett statistik på de olika möjligheterna, men behöver ha stammen på stoet. Så fixar jag det imorgon. ;)

Ronja RS 4995
E Alfons RS 302 U Friday Evening RS 3178
- Paul v.d. Papenhoeve RS 185
Vad gullig du är, 1000 tack, kan själv ingenting om färger..
www.gullsmyrastuteri.se
Till att börja med, eftersom jag inte vet hur mycket du kan, så är homozygot = anlaget i dubbel uppsättning (alla avkommor får då garanterat ett anlag för färgen) och heterozygot = anlaget i enkel uppsättning (hälften av avkommorna får ett anlag för färgen).
Ronja har lämnat en avkomma med svart som grundfärg. Alltså är hon inte homozygot för brun. Hon är heller inte homozygot för svart, eftersom hennes mamma är fux. Hon kan alltså lämna både fux, svart och brun samt samtliga dessa kombinerat med skäck.
Sebastian är brunskäck själv, och har hittills inte lämnat någon som klart har svart som grundfärg. Dock har han inte fått många avkommor ännu heller. Ser man på hans föräldrar så är Hector brun (ej homozygot eftersom han lämnat flera svarta) och Finesse fux. Finesse har bara lämnat bruna och fuxar, men det är å andra sidan också bara med bruna och fuxiga hingstar, säger alltså inte så mycket. Vad hon har från sina föräldrar är också svårt att säga, eftersom jag inte har någon lista över vad de har för färger eller vad de lämnat.
Klart är dock att Sebastian inte är homozygot för svart, eftersom hans mor är fux/rödskäck.
Det finns alltså två alternativ när det gäller Sebastian; antingen är han heterozygot för brun med rött anlag (alt 1), eller så är han homozygot för brun med rött anlag (alt 2). I alt 2 får alla hans avkommor brunt anlag. 50% av hans avkommor kommer att få rött anlag.
**Sammanställt:
**Alt 1) (att Sebastian är heterozygot för brun)
**56,25% brun, 18,75% svart, 25% fux uppdelat på följande,
**6,25% homozygot brun (utan rött anlag)
12,5% homozygot brun (med rött anlag)
12,5% heterozygot brun (dvs utan rött anlag)
25% heterozygot brun (med rött anlag)
6,25% fux (homozygot för brun)
12,5% fux (heterozygot för brun)
6,25% svart (homozygot för svart)
12,5% svart (heterozygot för svart)
6,25% fux (utan brunt anlag)
Alt 2) (att Sebastian är homozygot för brun)
75% brun, 25% fux uppdelat på följande,
12,5% homozygot brun (utan rött anlag)
25% homozygot brun (med rött anlag)
12,5% fux (homozygot för brun)
12,5% heterozygot brun (utan rött anlag)
25% heterozygot för brun (med rött anlag)
12,5% fux (heterozygot för brun)
Förutom ovanstående ska hälften läggas på skäck, vilket det i praktiken blir i alt 2)
6,25% brunskäck (homozygot för brun, utan rött anlag)
6,25% brun (homozygot för brun, utan rött anlag)
12,5% brunskäck (homozygot för brun, med rött anlag)
12,5% brun (homozygot för brun, med rött anlag)
osv osv. :)
Spännande?! ;) Hoppas att du förstår NÅT av det!

OJ OJ OJ!!!!!!
Detta skriver jag genast ut! Är aldeles för trött för att försöka i kväll…
Men vad roligt! Jätte roligt faktiskt!!!! Vad jätte gullig du var som gjorde allt detta - Tack ännu en gång, det är bara drygt 3 månader kvar så det är otroligt spännande!
nu har jag ngt att se fram emot efter jobbet i morgon = )
Tack!
www.gullsmyrastuteri.se
Jag tror att Linnah missat att både stoet och hingsten är skäckar, vilket innebär 75% chans för skäck i stället för 50%…
Varav 25% chans att det blir homozygot för skäck.

Kunde ju inte låta bli att titta i alla fall, efter att ha tittat lite hastigt… Förstår jag det rätt om jag tror att det borde bli ett brunt eller fux föl med 75% chans till skäck?
www.gullsmyrastuteri.se
#7 Ja det är nog korrekt, med reservation för att det möjligtvis skulle kunna bli svart/svartskäck också…

Tack Anna! då hoppas jag på brun- eller svart skäck!
www.gullsmyrastuteri.se
#6 Ja, det är självklart. Glömde helt bort det.