svart + isabell =?
Finns det möjlighet att få något annat än svart efter ett sto med svart i två generationer som betäcks med isabellfärgad hingst?
Hon har dock lite rödbruna slingor i manen.
visst… gulsvart, fux, isabell och beroende på stammarna på både stoet och hingsten eventuellt brun eller gulbrun.
Hur stor procent det kan bli av varje färg kan jag inte säga, men Linnea brukar vara duktig på sånt…
Jag får orka göra det senare eller imorgon. :) Har lite annat för mig just nu. ;)
Vilka hästar är det? Vad det kan bli beror på vad båda föräldrarna har för anlag (t.ex. om hingsten har brunanlag eller ej, samt om stoet är homozygot för svart eller ej).
Med en närmare titt på vilka hästar du har, så antar jag att det är Nords Tess som är stoet. Hon är e. Flagg, som är homozygot för svart, u. Nords Terésa. Terésa är bara betäckt med homozygota svarta hingstar, varför det inte går att se vad hon kan tänkas ge med en fux. Terésa i sin tur är e. Timothy, som är homozygot för svart. Hennes mor Azalea är också svart, och har bara lämnat svarta trots att hon betäckts med fuxhingst. Det är dock för litet material på henne för att dra några slutsatser. Dock är hon i sin tur e. Kasper v. Vliek som sannolikt är homozygot svart då han har en lång rad svarta hästar bakom sig av vilka de flesta är homozygota. Jag skulle gissa att både Azalea och Terésa är homozygota svarta, men det är inget jag kan bevisa. Om Terésa är homozygot för svart så är även Tess det, eftersom hennes far också är det. Om Tess är homozygot för svart så kommer hon aldrig att få några "röda" avkommor.
Alt 1) Om isabellhingsten har ett brunt anlag och betäcker ett homozygot svart sto så blir det 25% svart, 25% brunt, 25% gulbrunt och 25% gulsvart. Alla avkommor kommer att ha rött anlag.
Alt 2) Skulle stoet vara homozygot och hingsten dessutom ha dubbla bruna anlag (homozygot för brun) så blir det istället 50% brunt och 50% gulbrunt.
Alt 3) Har isabellhingsten INTE brunt anlag och betäcker ett homozygot svart sto så blir 50% svarta och 50% gulsvarta. Alla kommer att ha rött anlag.
Alt 4) Skulle det visa sig att stoet INTE är homozygot för svart blir situationen en annan. Om hon då betäcks med isabellhingsten och han har ETT brunanlag så blir det 12,5% svart, 12,5% gulsvart, 12,5% brunt, 12,5% gulbrunt, 12,5% fux med brunt anlag, 12,5% fux utan brunt anlag, 12,5% isabell med brunt anlag, 12,5% isabell utan brunt anlag.
Alt 5) Om stoet INTE är homozygot för svart och isabellhingsten är homozygot för brun, blir det 25% brunt, 25% gulbrunt, 25% fux (med brunt anlag) och 25% isabell (med brunt anlag).
Alt 6) Om stoet INTE är homozygot för svart och isabellhingsten INTE har brunt anlag, så blir det 25% fux, 25% isabell, 25% svart och 25% gulsvart.
Beroende på vilken hingst det är så går det att utesluta en del av alternativen. :)
oj tack för att du tog dig tid med ett så utförligt svar. Och ja du har rätt det är Nords Tess det gäller. Hingsten jag tänker på är Skovlundens light crystal.
Jag misstänkte att hon var homozygot eftersom hon har så mkt svart bakom sig. OM hon är det så får hon svart avkomma MEN den avkomman kan få andra färger…eller?
#5 Ja det stämmer. Om en homozygot svart betäcks med en "röd" så blir avkomman heterozygot svart (eller brun beroende på den rödas anlag) vilket innebär att avkomman i sin tur har 50% chans att nedärva sin röda gen.
Vad gäller Lightcrystal så har han fått så lite avkommor i Sverige än så länge att det inte går att avgöra vad han har för anlag - det är möjligt att det går att se om man har en komplett förteckning över hans danska avkommor också samt mammornas färg, men det har inte jag. Därför får du nog helt enkelt vänta och se. ;) Får du en brun avkomma så vet vi att Lightcrystal har brunanlag!
tack igen! Det finns alltså en liten chans till brun avkomma även om hon skulle vara homozygot (vilket är det troliga) för svart…? Jag trodde det enbart blev svarta då..hmm
#7 Nja, homozygot svart betyder bara att den inte har något "rött" anlag. Brun är ett dominant anlag som alltid bleker den svarta färgen, så om hästen har anlaget så syns det. (På fuxar syns det inte eftersom anlaget inte påverkar det röda pigmentet, varför fuxar kan bära det dolt.) En häst som har brunt anlag kan alltid lämna vidare det, och kan alltså alltid få en avkomma med brunt anlag som tillsammans med svart som grundfärg ger en brun häst.