Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 3455 ggr
Anna-karinS
0

Erfarenheter av kor

Jag vill börja med att säga att jag tycker mycket om kor, men nu håller jag på att bli galen. Inne i byn (vi bor strax utanför) så går det ca 50 biffkor. Det har aldrig varit något problem med dom förut, förutom att dom brukar vara på rymmen i bland. Men nu har dom börjat råma hela dagar och nätterna. Dom hörs ända hem till oss när man försöker sova. Visst måste det väl vara något fel då,eller är det bara jag som är så trött av det så att man inbillar sig? Jag är inte så hemma på det här med kor men skulle mina hästar hålla på så så skulle jag fundera. Det är både kor och tjurar och kalvar i hagen. Är det någon som vet så att jag slipper fundera?

tacksam för svar

Anna-karin

SannaHolmgren
0

De har troligtvis för lite mat i hagen, kor ropar när de är hungriga. Det räcker att de är utan mat i några minuter så tjoar de. Ända tills någon vänlig själ stoppar in lite mat.

Eller så längtar de in i ladugården.

Mossedal
0

Man kan också ha börjat skilja av kossor och kalvar inför vintern.

Men om de är hungriga kanske någon inspektör borde se till dem…. du kan ringa (anonymt om du vill) till kommunens djurskyddsinspektör. Så ser h*n till att det i alla fall inte far illa utan råmar av annan anledning.

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Mmia
0

Istället för att slänga sig på luren så kan du väl åka dit och prata med Bonden som äger korna först och då får du en egen uppfattning hur det står till med kossorna.

Ser du då att kossorna är hungriga och magra då kan du ringa någon inspektör men tror inte att man ska ringa och anmäla hit och dit utan att ta reda på fakta först.

Silenos
0

Jag skulle också råda dig att prata med bonden som äger korna. Han känner ju sina kor, och kan säkert förklara.

Anna-karinS
0

Jag tänkte att dom kanske hade någon parningsperiod eller som #2 skrev att dom kanske skiljer av kalvarna. Kossorna ser ut att må bra så jag tror inte att det är det. Det kanske bara är som#1 skrev att dom är hungriga. Dvs Dom tycker själva att det borde vara mat oftare.

Tack för svaren.

Anna-karinS
0

Jag kan inget om kor så det är bra att få det lite förklarat. Vill påpeka att det är fina kor inte magra, men dom låter bara illa. Men det är väl därför man flyttar ut på landet för att få höra kossor och naturen…..Flört

seijsing
0

#6 hahaha… det är rätt sätt att se på problemet!  Flört

achibaldsminiatyrer
1

jag antar att de vill in och få mat

VeronicaP
0

De låter även så under brunstperiod då kan de skrika utav bara f--n *S* och de kalvar ju året om så ….

Anna-karinS
0

#9 Då var det som jag trodde då, dom är helt enkelt kärlekskranka hela buntenFlört

VeronicaP
0

#10 haha precis Oskyldig

Stall-Stjarna
0

Här går en hel del kor mm i hagar runt om mig (bor mitt ute i "ingenstans"=bondelandet=))

Men de råmar inte speciellt mycket… hör dem nästan aldrig? Kanske dessa korna inte är lika kärleksfulla som de som går borta vid dej?! *ler*.

Vet dock inte varför "dina" råmar hela tiden för så är det inte här?

Anna-karinS
0

Inatt så har dom nästan inte råmat något alls, så dom kanske har fått gjort det dom har tjatat om nu så att man äntligen får sova. FlörtDet har varit ett par jobbiga veckor.

SannaHolmgren
0

#13 Det kan ju vara så att bonden har bytt parti med hö/ensilage nu och att det de haft sist smakat fel/haft sämre kvalitét. Kor är grymt kräsna och är det minsta smakfel på maten så låter de också.

Det är ju också en mycket rimlig förklaring, att några av kalvarna har flyttats till annat ställe som någon tidigare sa. Eller att det är en grupp med 20 månaders som skickats till slakt.

Om det är amkor så försöker man se till att korna kalvar under tidig vår, (amkor följer årstiderna - mjölkkor är utspritt under hela året) Brunstcykeln är 21 dagar med några få dagar med trånande, och amkor på fribetäckning visar inte lika stark brunst som vanliga mjölkkor.

Länk om nån vill läsa mer:

http://chaos.bibul.slu.se/sll/sjv/utan_serietitel_sjv/UST94-1/UST94-1T.HTM

Miija
0

Skulle nog också vilja säga att troligaste orsaken är hungriga djur.

Anna-karinS
0

# 14 tack så mycket för länken, nu fick man verkligen veta lite mera om dem. Det var jätte bra.

Tack för alla svaren.