Tipps?
Hej, jag ska börja motionera en kompis shettis, då jag inte kan rida honom undrar jag om ni har några andra motionstipps? Tex. långering, eller någon annan nyttig övning för hästen.
Tacksam för svar :)
Longering, tömkörning, promenader, löshoppning, agility, körning?
Går att cykla med hästen också, men då gäller det ju att man har full koll, en lydig och inte speciellt tittig häst.

Jag tycker det är superkul att tömköra. Blir ju lite som att rida…

Ja, tömkörning är mkt roligt, även om det är lite knepit till att börja med! särskitl kanske om hästen inte är van vid det! Men det finns ju som #1 sade massor att göra.. Löshoppning då och då, ta med ut på promenader.. Lära den tricks, agility..

Säger som dom andra, om du är ute och går så kan du även gå i varierad terräng, i backar och mitt i skogen så bygger den samtidigt fina muskler.
Mina shettisar HATAR longering. Själv blir jag yr i huvudet.
Men att arbeta dom i töm gillar både dom och jag.
#5 Du får låta bli att stirra så på hästen, då blir man hemskt snurrig. :D

#6 Jag blir snurrigare om jag tittar på terrängen, men har jag blicken fixerad på hästen så ser jag ju inte att vi snurrar runt, runt, runt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Longering som motion är väl inte bra? Bara springa runt runt, då ska det vara i utbildningssyfte.
Klättra i backar och kuperad terräng är skitbra, en halvtimmes tömkörning i terräng är bra mycket mer krävande än på plan mark.
lurvponnyn.vimeddjur.se

#8 Min åsikt också. Jag använder longering som utbildning i t.ex. röstkommandon, men aldrig mer än cirka 10 minuter i taget och inte varje dag heller.
www.stuteriprecious.se
För många år sedan var jag på föredrag där det visades rtgbilder på skador på unga hästar som longerats. Det var i vissa fall helt utplanade ledytor!! Och det var hästar som inte longerats ofta.
Efter den "pärsen" longerar jag aldrig en unghäst, och MYCKET sparsamt mina vuxna djur.

#10 Det hade varit en intressant föreläsning att gå på, för jag har svårt att tro att en häst som sällan rör sig på volt får helt plana ledytor. Hur definierar man "ofta" eller "sällan" i det fallet?
www.stuteriprecious.se
Har också sett dokumentation på unga hästar som longerats, jag longerar vare sig unghästar eller äldre - mer än när de har kolik och det är mer än två år sen någon hade det… Tömkör hellre.