Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettpremiering
Läst 818 ggr
Annette
0

Meriter utomlands

Det exporteras ju en hel del ponnyer till bla Finland. Hur funkar det om man säljer en i Sverige omeriterad avkomma som sedan får utställningsmeriter i sitt nya hemland? Får modern i Sverige någon nytta av meriterna avkomman fått efter exporten? Är det samma för sto-resp hingstavkommor?

AnnaLundin
0

Såvitt jag har förstått så kan man ansöka hos SSS om att få avkommornas utländska meriter värderade, men det är inget som sker med automatik.

Hanna-D
0

Lite lustigt, ta exempelvis en tvååring som godkänns med 40 poäng eller mer men kanske inte ens kan användas i avel pga fertilitet eller annat (är det ens en avelshingst?) ger 50 poäng medan t ex Fixys avkomma som blev Overall Champion på hingstpremieringen i Holland ger 10 poäng (dvs levande föl).

Vilket är den största meriten?

Kris_J
0

#2 Det är en riktig kuggfråga, "godkänd"hingst oavsett ålder 50p. Inte ens Champion på hingstpremieringen i holland behöver väl bevisa fertilitet för titeln?Flört

Jag förstår vad du menar och visst kan det kännas orättvist. Men man kan ansöka om att få tillgodoräkna speciella meriter för avkommor för annan värdering.

Så här står det i storeglementet för 2009:

**"Utländska meriter
**Stambokfört sto 10 avkommepoäng.
Avelsgodkänd hingst 20 avkommepoäng.Efter prövning av Sveriges Shetlandssällskap kan eventuellt andra meriter åberopas för högre avkommepoäng"

Veritas odium paretFörvånad

Hanna-D
0

#3 Sant! (men i just hans fall så blev han champion som 5-åring och hade varit i avel och fått dräktigt i två år).

Tycker ändå att det är lite konstigt…

Kris_J
0

#4 Det är ju ganska svårt att översätta meriter rakt av, så det kanske är bra att det är som det är. Även om jag inser frågeställningen och kan tycka att den är helt berättigad.

Veritas odium paretFörvånad