Linjer, och avel..
Det här blir en liten "ego-tråd", för att jag ska försöka fatta det här det här med olika blodslinjer. Kort och gott så har jag detta sto:
http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=15233
Vad har hon för linjer? Har hon ens några speciella alls? Finns det hästar som inte har några särskilda linjer? Som är lite blandat, och därför kan man inte säga nåt särskilt om dem? Vissa kända hingstar känner man ju igen, man kan ju till viss del se om det är tex marshwood eller transy har jag förstått, men då heter ju förfäderna det. Eller?
Om man ska avla på detta sto, vad bör man leta efter? Skulle hennes stam passa på nåt vis bättre med nån viss typ av stam? Varför isåfall? Jag kommer säkert på fler frågor… Vore väldigt snällt om nån orkade hjälpa mig o reda ut det här lite!

Jag inser ju att det är en hel del holländskt i henne, dels pappa och bakåt, och så morfar och bakåt. Det är ungefär så mkt jag kan komma fram till! Inte så bra på det här..
Man blir ju inte bättre om man frågar! Inser oxå att det kanske inte är så himla lätt att svara på utan att göra nån lång utläggning..

Det är Wellsblod på både pappans och mammans sida.
Bäst hjälp ang hingstval får du nog om du kontaktar tex Shetland Västs avelsrådgivare Morgan Johnsson.
Jag gillar ditt sto, såg henne i Mullsjö
. Tänk om min arbetsgivare gav bort sådana presenter ;)

Wellsblod säger du.. Det har jag nog faktiskt hört talas om..
Ni ser ju vilken nivå av detta jag befinner mig på!
Hur vet man att det är Wellsblod? Är vissa hästar födda på ett visst stuteri, men inte har det namnet? eller stammar de från en viss hingst/sto?
Det finns inget som säger att det brukar bli bra om man korsar ett sto med en del Wellsblod i med tex… tja, Transy? (känner mig korkad som kommer såna här frågor,hihi)
Morgarn är ju lite burdus av sig, känns oxå som om han borde bli lite ner-ringd, men jag kanske ska "våga" lyfta luren och slå honom en signal.. Är han avelsrådgivare så bör han ju vara det för att han tycker det är kul.
Anette, kul att du gillade min lilla tjej! Jag trillade baklänges att hon fick så pass bra som hon fick jag hade väntat mig typ 32 poäng, har inte alls sett henne som nån "fin" shettis.
Jag tycker det är kul att höra alla förslag på hingst, skicka som meddelande om ni inte vill ta det här. Men ffa är jag intresserad av att lära mig mer om linjer..
Morgan är en kanon person som mer än gärna svarar på dina frågor och framför allt är han super duktig på just stammar och han säger precis det han tycker och det är just det som är så himla bra.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#3. Det är ju rätt blandat i ditt sto, men Wells Fireman finns på pappans sida och om du klickar dig vidare på mammans sida så hittar du Wells även där.
Jag tycker absolut man skall ta hjälp av en duktig och ffa opartisk rådgivare vid hingstval. Hingstägare är ju inte alltid så opartiska
.

Fast wells fireman och de svarta wellsarna är lite olika bakom sen..
men vad jag kunde se på den sidan som mynnade ut i storbritannien så var det mycket av de gamla trevliga linjerna där. Men då vet jag ju inte hur det ser ut på den holländska sidan, nog för att de säkert kommer dit dem med , frågan är bara hur långt ner…
#5 Fast jag är inte så säker att någon egentligen är riktigt opartsik - alla har ju en preferens oavsett om man äger en hingst eller inte.. 

Jag har oxå ett sto e.Paul vd Papenhoeve! Fast hon är avlad mer på "holländskt vis", sett till hingstlinjerna på hennes möderne.
När jag försökt läsa mej till mer om hur holländarna avlat vidare på sina fuxar ur kombinationen Wells Fireman (Pauls farfar) och Eddy D (Pauls morfar), verkar Kismet v Bunswaard varit lyckosam. Han har exempelvis sönerna Charley vd Provincialeweg och Dirk vd Achterdijk i svensk avel. Fast själv valde jag ändå en annan linje när mitt sto skulle betäckas…
Mödernet på ditt sto kan jag inte säga så mycket om. Vitalist har jag nog bara sett en avkomma till (Nalle Puh). Därefter går det ju tillbaka, som redan nämnts, till gamla brittiska linjer.
Hursomhelst tycker jag att du gör helt rätt i att försöka lära dej mer om ditt stos stam! Kontakta gärna avelsrådgivare och uppfödare du känner förtroende för. Men som Marta skriver, är nog ingen helt objektiv, prata därför med flera och försök plocka "russinen ur kakan". Och kanske framförallt - titta på mycket ponnyer! Då kommer du så småningom fram till vad DU föredrar och kan försöka luska ut sambanden. Många har så bråttom att göra föl att de verkar glömma bort vad de har för mål…

Tack för era svar!
Då har det framkommit att hon har lite engelskt bakåt.. Och en del Holländskt.. Men att det är rätt så blandat.. Då bör man ju "blanda" lite till om det ska bli föl..(?) Hihi!
Marta, vad menar du med de gamla trevliga engelska linjerna? Vad innebär det(för dig).
PP, kul du har ett sto med samma pappa! Vart inne på din hemsida och kollat, är ett av få ställen där pappa Paul finns på kort känns det som!
Vet inte om jag blir så mkt klokare, men jag uppskattar att ni försöker förklara lite för mig!
Och jag inser att ingen är helt opartisk, och att det kan vara en fördel att fråga många kunniga människor, därför jag tänkte kolla lite här om nån orkar/vågar ha några åsikter!
När jag var i Skottland och besökte uppfödare -03 så besökte jag bland annat Transy, Harviestoun, Millhouse och Kinness. De två senare avlar på Wells-blod och vad jag noterade och vad de sa till mig var att typen på Wells-stammarna är tyngre än Transy och Marshwood och dessa uppfödare separerade dem ganska tydligt åt - framför allt Kinness-ägaren hävdade att man oftast gillade antingen eller. Millhouse- och Kinness-hästarna hade välformade "trekantiga" vackra huvuden med starka ganascher, de var ganska kompakta generellt och såg väldigt starka ut. Transy brukar ibland ha lite långa men vackra huvuden, och stona är något lättare än vad jag såg på Wells-stammade ston. De hästar som Transy ställer ut brukar dock ofta vara ganska kraftiga och musklade, och jag tycker det brukar vara lite olika mellan Transys fuxar och deras svarta. Det där beror nog dock ganska mycket på vilka Transy-hästar man ser. De som imponerade mig allra mest var Harviestoun, som hade oerhört vackra hästar av en ganska homogen typ, inte den tyngsta typen av ovan nämnda stuterier utan mer linjer (men utan att tappa den "engelska" typen) med vackra huvuden och bra ben.
Generellt brukar de engelska stammarna vara något mer lågställda och lite kompaktare än holländska (alla bottnar ju i grunden i UK, men holländarna avlar väl lite annorlunda samt väljer väl material efter vilken typ de föredrar) medan de holländska ofta har mer linjer. Men sen ska man väl tänka på att holländarna också visar sina hästar på ett helt annat sätt och i ett annat skick än vad engelsmännen gör - det är mer show i Holland och man låter hästarna löpa ut mer än vad de gör i England där de ofta hellre vill att de ska visa sina "naturliga" runda rörelser. I Holland piffar de också väldigt mycket mer än i England (generellt alltså - det finns säkert undantag på båda sidorna).
I Sverige kan man se längre bak i stammarna att det ligger väldigt mycket Transy bakom våra hästar. Rosson of Transy har varit väldigt inflytelserik på senare år och finns i många av de bra svarta, t.ex. Han i sin tur är pappa till bl.a. Newton v. Dorpzicht som lämnat mycket även han. Tittar man på de gamla svenska stammarna så har t.ex. Furunäs och Rossönäs startat utifrån Harviestoun-ston, som ofta kombinerades med Rosolio och Rosafir of Transy. Marshwood ligger också bakom många inflytelserika hästar, på senare år framför allt genom att de ligger bakom många bra holländska hästar genom Bunswaard- och Amstelhof-stuterierna m.fl. som bevarat dessa linjer. Marshwoods S & J-linje (S på hingstar, J på ston) ligger bakom t.ex. ovan nämnda Newton, samt Marshwoods P-linje ligger bakom t.ex. On the rocks of Marshwood och Wessel v.d. Amstelhof.
Om jag skulle råda dig nånting så skulle det vara att välja en hingst med väldigt stark och förvärvningssäker stam, t.ex. någon ur ovan nämnda linjer (t.ex. en Furunäs-hingst, en Wessel-son eller liknande), eftersom man i stort vet vad dessa lämnar. Eftersom det inte går att se någon tydlig linje i ditt stos stam så är det svårt att förutspå vad som kommer slå igenom i nästa led. Fundera igenom vad hon har för styrkor och svagheter, vad du vill ha för egenskaper på avkomman, och kombinera detta med en hingst som väger upp det samt har en förärvningssäker stam så har du mest sannolikhet att få ut vad du vill ha för avkomma!

#9 Tack för ett intressant svar, med kloka synpunkter! Ska försöka kika närmre på det du nämt! vad spännade det låter att åka runt och se på olika stuterier och då tydligt se skillnader mellan hästarna, som ändå ingår i samma ras!

#9: Linnea: Vilken bra sammanfattning och generell beskrivning av bl.a. Wells, Transy, Harviestoun och Marshwood! 
Det stämmer att vi började vår avel med att importera stoet Harviestoun Priscilla och att hon ligger bakom i princip alla våra uppfödningar under åren.
Min pappa brukar säga att hans favoritkombination är en Transy-hingst kombinerad med ett Marshwood-sto, då Transy-hingsten står för grovleken och Marshwood-stoet det vackra och feminina.