Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettgodkända-hingstar
Läst 2275 ggr
sanne
0

Mkh på avelshingstar

Vilken mankhöjd vill du ha på en avelshingst ?? Standard hingst.. många tycker hingstarna börjar bli för stora, men vad anser ni är lagom ??

vore kul att höra lite åsikter.

sanne
0

Själv vill jag gärna ha runt metern, 98-102cm känns helt ok.

vi har en kille vi kommer visa fram så småningom som hamnar runt 92cm, det känns bra på lite större ston, eller är han för "liten" för standard??

Ahnna
0

Jag skulle vilja se fler shetlands i storleken 87-97 cm. Däröver finns massor, men de små standardstora är rätt ovanliga, verkar det som. Särskilt bland hingstarna!

En hingst i storleken 92-96 cm skulle jag gärna använda på mitt standardsto som troligen blir runt 100 cm, just för att förhoppnigsvis bidra till att det föds fler små standardstora.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

VeronicaP
0

Tycker faktiskt allra helst på den svarta sidan att både ston och hingstar har blivit väldigt stora och att man borde kanske tänka på att betäcka med mindre svarta hingstar .

Jag tycker att hingstar mellan 95-102  är bra höjd.

Men kan även använda mindre hingstar till vissa ston .

[Billan]
0

Jag vill ha hingstarna runt 1 meter. Men tittar NOGA på deras förfäder både hingstar och ston hur stora de är. En liten hingst med stora förfädrar kan lika gärna ge stort trots sin litenhet och tvärs om.

Har sett helsyskon som varit 83 cm den ena och den andra 107 cm, men då har det sett lika ut i hela stammen, varierande storlek på avelsdjuren.

Så för oss är det en härstammning med jämnstora individer så långt man kan se i stammen det optimala. Även om det frångås ibland.

linnea-gullsmyra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker att 103 är lagom precis som våran nya fina avelshingst Damit.

//Linnéa på Gullsmyra

Charlotte-Aveback
0

Grattis Gullsmyra Stuteri till en så fin avelshingst! Glad

angabogard
0

#5 Å vilken snygging..hästen alltså!    Öket brevid får ni gärna klippa bort! Flört

susanne-s
0

#6 Tack Charlotte. Vi är så glada över honom.

#7 Oskyldig liiiite kan du väl få synas….
                 Kram på dig Helena!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Mija
0

Hingstar mellan 95-102cm är mest av intresse för mitt tycke, men som någon skrev här innan, kollar noga på härstamningen och vad de gett innan för att få en hint om ev. resultat.

Annette
0

Jag tycker det är alldeles för ont om svarta hingstar under 100 cm.
Jag skulle vilja ha fler rörliga, grovbenta hingstar på 94-98 cm.

Men sedan mste ju övrigt stämma också. Jag skulle inte använda en hingst "bara" för han har önskad mankhöjd. Jag måste gilla både honom och stammen för övrigt också såklart.

Hanna-D
0

Håller med, ser gärna mindre hingstar och ston. Tycker mina hingstar håller ganska bra storlek - 95 och 97 cm Glad

zettan
0

Jag vill helst ha hingstar mellan 95-98 till mina stora ston.

Pyttis
0

#8 Jättegrattis Susanne till den vackra killen, och dessutom brunKyss Får väl ta en tur till Er och beundra honom på nära håll ngn dag….

sanne
0

självklart ska man ju se till stam o allt annat, men nu var det just höjden jag undrade över, då många anser att det var många stora hingstar som gick in på Grevagården.

jag håller ju med om att jag gärna har dem runt metern, MEN shetlandsponny får ju vara upp till 107cm !

fler som tycker något ??

VeronicaP
0

Jag är rädd att om man fortsätter att betäcka stort med stort så kommer fler shetlandsponnyer att växa över gränsen och maxade ponnyer är aldrig kul även om jag själv har ett sådant sto här hemma , men så ska hon också betäckas med en liten svart hingst .

Annette
0

Jag tänker som Gonkan i #15.

exitingsvillemo
0

en meter vill jag ha dom (+-2-3cm)

Gosa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hingst Castor v. Bunswaard är 105 cm, vad jag vet så har han inte gett så jättestort, men man får väl tänka sig för med hur stort sto man betäcker??

exitingsvillemo
0

#18 absolut. Med mitt minsta sto skulle jag kunna tänka mig ngt större om jag hittar en hingst som jag verkligen tror skulle kompletera henne, då kan jag bortse från mkh.

Trine
0

Jag har ju tre stora ston (105-106 ) så jag vill gärna ha lite mindre hingstar till dom. Runt 93-100 , men som sagt det finns ju inte så många här runt omkring..

Hovgarden
0

Det beror på stoets storlek, men föredrar nog hingstar som håller sig mellan 90-100, men skulle inte låta mkh avgöra vid val av hingst.

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

polgara
0

Har själv ett maxat sto o skulle nog vilja ha en mindre hingst på henne. Hon har lämnat ett stoföl med hingst på 101cm o den riskerar att bli för stor, tyvärr

Linnah
0

Jag vill helst använda hingstar som ligger under metern, eftersom mitt ena sto är minst 103 cm och det finns en del runt den höjden längre tillbaka i stamtavlan också. Dock är hennes morfar (och fadern till det andra stoet, som själv är ca 98 cm) bara 94-95 cm, så det är lite blandat längre bak. Min idealhöjd på individerna själva är runt 98 cm.

runas
0

Jag föredrar hingstar strax under metern då mina ston ligger på 96-102, men har även använt hingst på 104 och det blev finfint.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Kratern
0

Då jag tillhör dem som har stooora ston så är en mindre hingst att föredra för mig. Under 1 meter helst.

ElisabethA
0

Jag betäckte mitt sto som är 104 med en hingst på 102 cm. Jag vill gärna ha en avkomma som ligger strax över metern. Dock påverkade inte mankhöjden mitt val av hingst alls utan det var hingstens helhetsintryck, härstamning och meriter som gjorde att jag valde just honom till mitt sto.

HanniBunni
0

Jag gillar både sto och hingstar runt metern. Gärna under.

Vet ej vem som skrev men…. jag skulle ochså vilja ha lite fler "mellan" shetland i utställningsammanhang och avel.

PetraJ
0

Jag vill ha runt metern.

Hovgarden
0

#27 jag har 4 st mellan hemma varav en avelshingst
:D Jag gillar storleken :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Moheda
0

Mitt sto är 105 cm- hennes mamma är 96 cm och pappan är 103 cm…. vilket säger hur svårt  det är Flörtatt räkna ut en mankhöjd!

HanniBunni
0

#29 jag har 2 mellan och jag gillar dem skarpt! Jag kollar in din hingst!Flört

Danmark har större intresse för "mellan" ponnierna och därmed avlen mer utbredd. Kul om intresset sprider sej över sundet!

Pernilla77
0

Jag har stora ston 102-106,5 cm.

Min hingst är 99 cm, tycker det är en mkt bra höjd

Mmia
0

94-97 cm tycker jag är lagom Glad

Milla
0

Jag tycker att mankhöjden är bra om dom är i mellan storlek för då har man bättre valmöjlighet när det gäller hingstar så jag säger ju då att stona vill jag ha runt 95 även om mina är runt 1 meter Obestämd

#31 men Fatima är väl inte mellan storlek ,ligger inte hon runt metern? eller du menar inte henne.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

MalinLarsson
0

89-95cm

seijsing
0

Om jag lyckas få min minihingst godkänd har jag intresserade som vill betäcka standardstora ston med honom, förmodligen för att få lägre avkommor antar jag…

HeidiH
0

Som jag har förstått det så är allt över en meter rätt så stort vad gäller shettisar?

Jag som är helt ny inom detta med shettisar, har en tjej som är ca 102 cm. Hade tänkt att betäcka med en något högre hingst(om betäckning ens blir aktuellt), för att få en maxad, då jag vill köra och ev tävla. men det tycks vara en dum ide inser jag nu. Som ni säger så får man väl kolla lite bakåt.

Men det är ju rätt svårt om hästen har utlänskt bakåt, för då står ju inte höjden. Hur får man då reda på det?

VeronicaP
0

#37 Har jag ett sto som är 102 cm så är jag inte så rädd för att betäcka med vad som helst faktiskt , bara man har lite koll bakåt.

Men jag har ju då ett stom som är maxad och där får jag ju då gå neråt i höjderna och kolla bakåt på hingsten  och se vad han har lämnat.

Men idealhöjden på en hingst är ju för mig mellan 95-103 cm , men har även använt både högre och mindre allt beror ju på vad jag vill ha  och är ute efter.

Sen så är det ju det här med avelstona så att man vill ha dem mindre beror ju oftast på att då kan man betäcka i stort sett med precis vilken hingst man vill.

SaraDoos
0

Helst under metern som svar på #0.

Men, i val av hingst står nog mankhöjden ganska långt ner på min lista. Och så har jag/har haft ston på 93-97 cm (med 1 undantag) och då spelar det inte lika stor roll hur hög hingsten är.

ninam
0

Jag använder helst hingstar som är 100-105 cm höga. Det är den storleken jag helst vill ha på stona också.

Ellinor Johansson
0

# 5 Han är så superfin!

Jag såg honom i Köping på GM, en kanonkille som verkligen glänste.Glad

susanne-s
0

#41 Tack Ella! Vi är så glada över honom

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

liljegren
0

Jag kikar faktiskt lite själv på hingst då jag funderar på att betäcka mitt sto.. Dock vill jag ha en större unge, den får gärna gå över höjden. Jag har inga som helst planer på att avla på avkomman, det kommer bli en rid och kör häst. Därför bryr jag mig inte om höjden, bara psyket. Och om det nu blir en ridhäst ser jag bara fördelar med att avkomman blir stor så att man kan ha hästen längre.