Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettföl
Läst 5185 ggr
seijsing
0

Föl i regn

I detta eländes ruskväder har jag mitt första föl hemma. Hur "hård" är ni? Har ni dem ute utan täcke i regn? (Här regnar det dygnet runt nu och ska så fortsätta kommande vecka sägs det)

Jag har ligghall men de väljer att gå ute stor del av dagen. Därför lägger jag på täcke alt. tar in dem tidigt. Är jag för pjoskig? Hur mycket tål föl? Jag är så rädd att han ska få lunginflammation den lille parvel.  Obestämd

ElisabethA
0

Mina föl (6 månader) är ute i regn och rusk (jo, vi har haft det här i norrland de senaste dagarna…) utan täcke från kl 6 på morgonen och de tas in vid 18-19 på kvällen.

Jag tycker inte du är pjoskig - man vill ju alltid det bästa för sina djur. Jag håller koll på så de inte blir blöta "genom" pälsen. Till skillnad från dig har jag ingen ligghall eller lösdrift för hästarna att gå in i. Jag hade nog inte lagt täcke på fölen om jag vore dig, men håll koll så att de inte börjar frysa.

susanne-s
0

Mina föl går ute dygnet rut i regn och rusk. Har dom mat brukar det inte vara ngr problem.
En gång i höstas tog jag in ett av 4 månaders fölen som uppenbarligen frös.

Men det var ett undantag. Täcke skulle jag aldrig lägga på ett friskt föl. .. Jag tror att det borgar för att fölen blir mindre tåliga om man täcker och tar in.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

maria-s
0

våra går ute året runt men dom har en ligghall där dom kan gå in men det händer inte så ofta

seijsing
0

#1 & 2  Jaha, så intressant. Ja, de är ju förståss gjorda för att gå i regn och rusk från början antar jag Flört.  De dräktiga stona då? Min tanke är att det inte kan vara så nyttigt för dem att bli blöta, och kalla över ryggen, men det är klart. De har ju överlevt och kunnat föla i alla tider. Jag vet att jag "förmänskligar" dem en aning…

Annette
0

#4. Känn i pälsen, så kommer du fömodligen känna att de inte är blöta ända längst in.

Jag täcker aldrig någon, inte ens den gamla 29½-åriga NF-ponnyn verkar frysa.

seijsing
0

Så intressant att läsa hur ni gör… och nu känns det som att jag kan andas ut en aning. Gissa vilka problem jag haft med att hitta perfekta täcken till hela gänget!  Flört

maria-s
0

vi hade också en NF-ponny hon gick utan täcke ute hela vintern hon ville inte ens in då det var 25grader kallt ute

[Teddy]
0

Jag har en fölunge född 26 augusti, och JAG fryser när han går ute i regn och rusk. Utan täcke. Men han kommer in i stallet varje kväll och ligger i torr halm hela natten. Jag känner i hans päls, han är aldrig blöt in på bara skinnet.
Jag måste ibland intala mig att han är en häst av kött och blod, och inte gjord av porslin!!

Däremot har mitt gamla halvblod, 25 år, täcke utomhus. Han har ingen päls som skyddar mot vätan.

kicki80
0

Vi har våra går ute med ligghall men jag tar ändå in så dem får torka upp om det regnar under en längre tid..

Hanna-D
0

Tar in fölen nattetid så de kan torka upp och ligga torrt. Lägger aldrig täcke på ett föl.

achibaldsminiatyrer
0

Jag tar in mina hästar vid 18 tiden på kvällarna, om det e riktigt pissväder på dagen så får alla mina täcken på sig även fölen

kicki80
0

För mig är det inte fölet som lider av regn och blåst men stoet vill gärna in och hon fryser

Cumulus
0

När det regnar konstant i flera dygn, ser jag då till att även dom hästar som är ute dygnet runt får torka upp ibland med hjälp av täcke eller box. Då även föl/unghästar.

Även om jag har ligghall så står dom inte där så pass länge så att dom hinner torka.

Däremot så har jag aldrig täcke på hästarna när det är kallt och torrt ute, inte ens på varmblodet.

Jag tror att en riktig vinterpäls är mycket bättre än ett täcke på att hålla hästen varm.

exitingsvillemo
0

Jag säger som Anette, känn i pälsen på hästarna, det krävs otroligt mycket regn för att tränga igenom en shettis-fölpäls ;) den är tätare än de flesta täcken =)

Mitt ena sto har haft lite svårt att sätta den riktigt vattentäta vinterpälsen, men hon går ute utan täcke. Börjar jag täcka henne kommer det ta ännu längre tid innan hon får ordentlig yllekappa.

Jag känner igenom dom varje dag så att dom verkligen är torra längst in, skulle dom mot all förmodan inte vara det, så tar jag hellre in dom och lägger på ett tunnt svettäcke tills dom torkat upp. Detta har hänt en gång under hösten.

#12 visst är det så =) Stoet brukar vara den som fryser först.

Mossedal
1

Oavsett ålder, skulle jag försöka undvika täcke.

Att täcka en häst förstör dess naturliga förmåga att reglera värme (de muskler som reser hårstråna "förtvinar"). Still skillnad från bogskav, syns inte detta.

Har hästen dessutom möjlighet att söka skydd från dåligt väder, kan jag inte se någon som helst anledning att täcka den.

Jag har haft otäckade hästar i alla tider, i alla åldrar. T.o.m fullblod direkt från banan. Har de bara fått möjlighet att vänja sig (sätta päls och fungerande pälsfunktion), rejält hull och möjlighet att torka upp efter rejält busväder behövs inget täcke.

Har tyvärr en häst idag som jag tvingats täcka (han höll på att stryka med då han var för tunn för ett regnoväder)… men jag täckade bara för att han bevisligen inte skulle klara sig ute annars/få stå inne för mycket. Nu när han ätit upp sig klarar han dåligt väder bättre, och jag har börjat låta honom gå ute utan täcke.

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Moheda
0

Jag använder regntäcke, av bekvämlighet - iblandCool. Regnar det mycket lägger jag regntäcke på de hästar som skall ridas - annars torkar de ju aldrig!! I annat fall går våra ute så länge och så myket som möjligt vilket de verkar trivas bäst med.

StuteriSolo
0

Vad jag har märkt i min egen hästflock, är att är det någon som blir gneomvåt och börjar frysa, ja inte är det då en shetlandsponny! Har de hunnit sätta päls behövs det ganska lång tid av dåligt väder innen de blir blöta igenom, men är det sommar och en längre tid med blötväder är det värre faktiskt.

Har hästarna möjlighet att sova/vila på torrt underlag så är det absolut inga problem. Det är nog viktigare för föl och unghästar än att de är torra i pälsen tror jag, då de ligger mycket under växtperioderna.

Malu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Mitt shetlandssto som fölade nu i somras blev väldigt genomfrusen en gång i våras då det regnat mycket! Hon stod o skakade ordentligt trots hon har lång päls! Jag fick ta in henne o lägga dubbla täcken på o hon fullkomligt sprang in i stallet!! Efter detta så tar hon skydd under ligghallstaket oftare så fort det börjar regna.Jag blev väldigt orolig då hon var dräktig men allt gick bra ändå.

Så här års så hinner inte hästarna torka under natten i stallet om de blivit våta på dagen (de har sån lång päls..)så då får de ha ett fleecetäcke på natten o torka.

PP
1

#8 Däremot har mitt gamla halvblod, 25 år, täcke utomhus. Han har ingen päls som skyddar mot vätan.

Men jisses, har hört talas om nakenhundar och katter. Men hästar…? CoolTungan uteFlört

exitingsvillemo
1

#19 *asg* Skrattande… Finns väl tom nakenråttor och marsvin, så varför inte naken-hästar Cool

[Teddy]
0

#19 Men! Pernilla! Han HAR päls, men ingen som skyddar mot vätan.Skrattande

Men iofs, någon ska väl ha den första nakenhästen också!