Kastration - vad kostar det?
Vad kostar det att kastrera en hingst hos er/där ni gjort/gör det?
Och hur görs det för det pris ni betalat? Hemma, på klinik, liggande, stående etc etc
Håller på och kollar runt lite, men det verkar variera ngt otroligt…
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

För två år sedan kastrerades det en Shetland här hemma.
Stående i boxen för 2000:- exkl moms
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Håller också på att kolla runt!
#1, det är ju billigare än att kastrera en hund! 
Vill kastrera min hane men det kostar nästan
4 000kr.. Herregud..

Fick kastrerat en russhingst i våras här hemma, stående. Kostade 1800 kr.

#3 det är ju pga att hundar sövs, tar upp opsalen + att assistent ska närvara och passa narkosen. I jämförelse m att endast vet. åker ut och kastrerar på vaken häst.
Kastrerade på klinik stående för 10 år sen och då kostade det 1800:- inkl vaccination.
Amor vincit omnia 

Hemma, liggande (föredrar det) per st ca 2000, billigare /st vid fler.
Själva kastrationen brukar kosta 700-800 kr men med allt runtomkring brukar det landa på 1800-2000 kr (inkl. stelkramp). Har bara kastrerat stående hemma.
För tre år sedan, liggande, hemma, 1500 kr svart av en pensionerad distriktvet.
Vår kastration kostade 1800kr då vi tog en hingst i september.

hemma liggandes med allt runt omkring 5000:- ( sthlms skärgård )
säkert en massa resekostnader.
på lösdriften halvblodet 1800 nånting. (mellösa)

Mitt russ blev kastrerad för ca 3 veckor sen och det kostade 2000. Gjordes hemma på gården.

De kostade ca 3000:- här. Jag åkte till klinik och vi sövde och la honom ner.
Kastrering , liggande,vaccinering(stelkramp och hästinfluensa)+finadyn och pencillin, lite nålar odyl kostade 2000kr . Och då kom vet och kollade till honom 1ggr också.

Här kostar det allt från 1500 -4000 tusen ungefär, jag gjorde stående sist hemma och är tveksam tilla tt göra stående fler gånger då det är enda gången jag har gjort stående och av 4 st fick 2 besvär en mer än den andra ,
Har aldrig haft besvär innan när vi har gjort dem liggandes på gräsmattan ;-)
Men ska kastrera ena russhingsten här hemma nu och ska väl då åka till klinik och då kommer det väl att kosta runt 1500 och de gör stående tyvärr men verka vara det billigste sättet vet inte var de tar för att göra det hemma .

här kostar det mellan 2-3000 på veterinär stationen, beroende på om dom lägger eller tar stående.

Kastrerade en i våras här hemma (liggande i gräset) det kostade 1000:- med stelkramp. Travarna brukar kosta 1500:- stående här hemma.
Kastrerade en hemma stående i augusti i år. 1800:- inkl moms ( Enköping)

Joystick Diablo och Pegasus kastrerades den 1 september här hemma på gården. (Vi bor i västerbotten)
Grabbarna lades omkull.
Betalade ca 4000 inklusive moms för båda då.
Joystick fick ju närmare 40 graders feber på lördag förmiddag. Pegasus hade även han lite feber..så de blev akutbesök
Finadyn sprutor av veterinären och sen gav jag pulver på kvällen och morgonen efter.
Kostade då drygt 1800 kr inklusive moms
Anna-Carin

Den ena gjordes på klinik för 3000:-, det var stående och det var för vaccinationen och allt runtomkring.
Kastrerade en i maj. Var här hemma. Liggandes, dock så ville vet egentligen att han skulle stå då hon tyckte det var lättare.
Betalade 2500:- men då var det vaccinering av två hästar oxå.

Vad billigt det verkar vara överallt utom här!
Våra distriktsveterinärer är inte pigga på att kastrera utan hänvisar till klinik. Där skulle det kosta ca 3 500 kr (2008) som billigast (dvs om allt avlöper utan komplikationer och med så lite sedering som möjligt). Jag fick dock höra ryktas att det i verkligheten oftast rörde sej om närmare 5 000 kr…
Jag åkte istället till intilliggande distrikt där de kastrerade stående på sin klinik. Han fick sederas i två omgångar då den första sorten inte hade just någon effekt. Han revaccinerades även mot stelkramp (1,5 år sen sista sprutan). Men stelkrampsvaccin kanske ges per automatik vid kastrering? Summa: 1 701 kr.

Har betalat 1800 för den senaste, men även 2200 med komplikationer på en 1000 lapp. Sen även en klapphingst på klinik för "endast" 8000 så det är variation kan man säga. Om man ändå kunde se innan vilka som kan kastreras normalt eller inte.. ;)
#3 håller med. Vi skulle landat på ca 4500:- för vår hanhund (dom går ju efter vikten)
Även de som söver sina hingstar verkar komma billigare undan än hundägare.
Har akdrig kastrerat en hingst så vet inte vad det kostar här.
Katten tog dom på köksbordet ;)

För 2 år sen när ja kastrerade min valack kostade det 1600 inkl. vaccination. Gjordes stående hemma i stallet av distriktsveterinär.
Vad jag tycker är ganska knasigt är det han berättade när han var här för ett par veckor sen är. Om vi skulle kommit in till honom på kliniken å kastrerat stående precis som han åker ut å gör. Så blir det dyrare. Det är ju ganska konstigt egentligen. För inte nog med att det blir dyrare väl där. Kostar ju bensin med.. Knasigt..
# 24
Här hos oss kostar en hanhnds kastrering 3600 kr, oavsett storlek på hund.