Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 8300 ggr
Hanna-D
0

Shettisar på ridskolor

Inspirerad av Welsh- och Connemara-ifokus. Berätta om shettisarna som finns/funnits på din ridskola. Gärna med stam, födelseår och kanske en bild Glad

VeronicaP
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På ridskolan i Laholm fanns en gammal ringräv som var endast 5 år gammal när hon började som ridskole häst där , hon lärde hur många barn som helst att rida och slutade sitt liv i sin älsklingshage 28 år gammal är begrav i hagen och har fått en fin gravsten.
vi försöket ju få henne att gå i pension när hon var 22 år men det gick inte hon blev sjuk och deprimerad så hon fick fortsätta att gå i de lättaste lektionerna. Stammen kommer jag faktiskt inte ighåg.

Dalsgårds Ina , som vi ägde innan sålde vi till en liten ridskola där hon var väldigt omtyckt hon gick där så länge ridskolan var verksam , men är nu såld till en familj faktiskt i mina trakter så jag tänkte jag skulle åka och hälsa på henne sen en dag.

F; Östertorps Danne : Tina

Dalsgårds Marielle gick även hon på ridskolan när jag jobbade där , hade ju henne utlånad dit och hon lärde nog både många barn och föräldrar att shetlandsponnyer är en väldigt duktig och användbar häst, då hon kan både skänkel vikning och lite högre skolor :-)

F: Brandij v.d Hoorn.  M: Titti

[Nesslan]
0

Kolviks Fia står i lektionsdelen av stallet där jag har min shettis. Hon är Gunhults Pedro RS 174 - Elic of Transy RS 209. Enligt webbstamboken har hon aldrig varit utställd. Hon gillar att hoppa och är riktigt duktig på det, men jag har aldrig sett henne gå i någon riktig form. hennes bakben är ganska raka så det är nog svårt för henne att vinkla hasen osv. Syns så tydligt bara man går bakom henne när hon skrittar och man jämför med min ponny ^^, Och Fia är inte det snällaste, en riktig ögontjänare och både biter barnen och springer i väg med dom när dom ska leda ut henne till manegen tex. Men ridlärarna bara skrattar och ingen tycks viljan uppfostra henne.. Jag tycker personligen att en sådan liten ponny som är till för att barn o nybörjare ska rida, också ska vara snäll att göra i ordning så dom kan lära sig att sadla o tränsa. På de större hästarna når dom ju inte upp.

Minsanne
0

När jag red på Vällingbys ponnyridskola i början av 70 talet så fanns där Dag och Mac och Piff o Puff. Det var Olle och Yvonne Lindström (Östertorp) som hade Vällingby ridhus. Men har ingen aning om stammarna på pållarna. Piff o Puff har jag för mig var rödskäckar meedan Dag o Mac var bruna. Kanske någon annan här som minns dom?

[Teddy]
0

#1 Är det Titti RS 1716? Då har jag haft hennes dotter Fabiola! Så kul att se henne på bild.

På "min" ridskola Norf i Norrköping finns Onkel Tom, Zimba till vardags. Han är rödskäck, e Helmund of Transy u Malin.
Han är duktig med småbarn, men busar gärna med dom som försöker pressa honom.

Själv har jag sålt ett sto: Alva 1995 Allgunnens Micko - Almnäs Ra till Skogslotten. Hon var en rätt egensinnig ponny här hemma, och jag trodde aldrig att det skulle fungera på ridskola. De fick låna henne först, men efter 1 år fick de köpa henne. Hon är 14 år, pigg och glad, jättepoppis bland barnen. Alva har varit med om det mesta, galopplöp, hopp och dressyrtävlingar, uppträtt i Globen många år. Men någon bra körhäst blev hon aldrig…

Mina valacker Fritte1995 Nalle Puh -Bronto och Dalsgårds Biggles (Fabiolas barnbarn) 1996 Django vd Romer - Brandij v Hoorn, har i perioder varit utlånade till både Norf och Skogslotten. De blir alltid jättepoppis! De är snälla i stallet, och tycker det är kul att jobba!

På bilden är det Fritte som hoppar på tävling.

Mmia
0

#3 Va har du också ridit i Vällingby, det gjorde vi också när vi bodde i Sthlm :-)) Min favvis var ju såklart Mac och han var född 1953 e. Blixt u. Pärla. Helbrorsan Dag var född 1957 tror jag.

Puff stod där också , han var svartskäck och Piff var väl bara inlånad tror jag och var väl rödskäck (ev. brunskäck, minns inte riktigt)

Finns en bild på Mac på min hemsida under Stuteriet där jag red honom på ett ridläger :-)) Det var tider det.

Mmia
0

#3 Tror att Dag o Mac var födda på Skansen eller om deras föräldrar kom därifrån.

Minsanne
0

Skrattande haha ,,, se där. Jag minns inte färgerna direkt på piff o puff. Höll mig mer till B ponnyerna. Bacco bland annat. Vilket år red du där?

VeronicaP
0

#4 Det är Dalgsårds Marielle på bilden men det är Titti 1716 som är hennes mamma så då var de ju halvsyskon ;-)

ZABA
0

#3 Efter spaning i arkivpärmen meddelas följande:

DAG: Registrerad som shetlandsponnyras med nummer 546 den 30/1 1958 hos Svenska Ponnyföreningen. Född 1957 på Skansen. Död 19??. Far Blixt SPR 76 (okänd stam). Mor Pärla SPR 149 (e.Bobbino u.Brandy). Brun.

MAC: Registrerad som shetlandsponnyras med nummer 274 den 17/1 1958 hos Svenska Ponnyföreningen. Född 1953 på Skansen. Död 1981. Far Blixt SPR 76 (okänd stam). Mor Pärla SPR 149 (e.Bobbino u.Brandy). Brun.

PIFF: Registrerad som shetlandsponnyras med nummer 20098/62 den 29/1 1969 hos Svenska Ponnyföreningen. Född 1962 hos okänd. Död 19??. Okänd härstamning. Travrekord per den 19/2 1970 var 3.50,3! Rödskäck.

PUFF: Var förmodligen den inlånade ponnyn då jag inte hittar hans papper. Kan alltid kolla med säker källa om så önskas.

ZABA
0

CORNELIUS

Född 1986 hos Marie Jonasson, Väddö. Död 2002. Fux. Valack.

e.Östertorps Danne RS 161 u.Hanny v Gemert RS 1063 e.Arno v Baexem S 428.

Jobbade i några år på Vällingby Ridhus AB. Det har varit och är fortfarande många shetlandsponnyer där. Återkommer i ärendet…

annie
0

# 4 När jag red på Norf, måste varit runt -84/-85 någonting så fanns det en shetis som hette Pelle… eller kanske Putte?? Hur som helst tyckte jag att han helmysig och jag red honom gärna, trots att jag kanske var liiite för lång OskyldigSkrattande.

Mmia
0

#9 Är du säker på att inte Mac är född 1953 ?? Jag är nästan helt säker på att Mac var äldst. Oskyldig

Puff var väl den som din "säkra källa" höll på med och jag tror Piff endast var där i omgångar och då borde varit inlånad.

Nog var det länge sen men jag tror det..

ZABA
0

#12 Sorry, kastade om födelseåren. Skammens rodnad på mina kinder. Skäms 

Vad gäller den säkra källan så är det dåvarande ridhuschef tillika min nuvarande chef som inte finns i närheten just nu. Om det var Piff som var inlånad kan man ju undra varför hans originalhandlingar finns hos oss men att däremot Puff's papper inte gör det. Uppgifterna måste kollas å det snaraste..

[Teddy]
0

#Jo han hette Pelle.Kul med en gammal Norfare här!

Linnah
0

Vår ridskola hade aldrig nån shettis, eftersom vår ridskolechef skydde allt vad shettisar hette som pesten (om jag minns rätt). Samma kärlek hyste hon inför fjordingar.

Dock hade jag en shettis på mitt första ridläger, vilket var ca -95, och det var en liten svartskäck som hette Malte. Jag minns att han hade stamtavla, och senare listade jag ut att det måste ha varit Patrons Malte, f-86 e. Patrons Murkel u. Patrons Sara ue. Stor-Johan. Nu blir jag dock osäker på det, eftersom det står att han var svart, men å andra sidan står det att Murkel var mörkbrun och om jag inte har fel så vara han en minimalt tecknad svartskäck (ev. mbrskäck) så Malte kan ha varit felregistrerad eller helt enkelt inte haft så mycket tecken, jag vet inte. De hade ytterligare en svartskäck shettis som hette Moltas, eller jag minns honom som Patrons Moltas men det finns ingen sån registrerad. Han var dock redan minst 30 år då så han var gammal och grå och kanske inte ens registrerades, vem vet, eller så hette han nåt helt annat.

På travskolan på Färjestad fanns när jag hade praktik där (och under de åren min kompis jobbade där) även Patrons Pax och Patrons Pompe, samt under en tid dessutom Patrons Ester och Patrons Trott, vilka alla fyra är e. Patrons Murkel u. Patrons Sara! Pax och Pompe såg exakt likadana ut, förutom att den ena bara hade nån liten fläck och den andra hade någon mer, båda svartskäckar om jag inte är helt virrig men bara den ena registrerad som så. Pax och Pompe var riktiga trotjänare, men har för mig att den ena inte var så snabb och den andra vägrade springa när det väl var lopp så de gick mest som skolhästar.

saharahs
0

Jag började rida -86 på Klagshamnsryttarförening, på en liten svart valack Tomten född -75. Var där för ett par år sen och han fanns fortfarande vid liv =) Några år senare red jag på en liten ridskola med bara shettisar, där var favorithästen:

ROY V BUNSWAARD, världens snällaste hingst! har nu tre av hans döttrar <3

ThiffannyJ
0

När jag red på ridskola fanns där en vit liten shettis vid namn, KIM. Kommer ej ihåg om det fanns stam på honom eller ej. Jag red på Bullersta i Nyköping i början av -90 talet.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Silenos
0

Sjöängens Evita bor på Grällsta Ridcenter ( är till salu ) . Hon är med på ridlägren på somrarna. Jag har lånat henne två vintrar, en jättetrevlig ponny.

Trim
0

Härligt att se att fler kommer ihår Dag och Mac och Piff och Puff! Puff fanns kvar längre på ridskolan än Piff. Det är i allafall vad jag kommer i håg.

De är dessa shettisar som gör att jag älskar dessa små härliga hästar.

Aribigga
0

Min mamma kommer också ihåg Piff och Puff från vällingby ridskola, det var dock före min tid ;)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Josefina-Aslund
0

Min dotter rider på ridskola nu, Fagersta Ridklubb

Där har de en jätte söt röd skäck sto, shettis vid namn Smulan, dock står hon som okänd, tråkigt nog.

Sen finns de en svart skäck vid namn Lillen, med stam, så de ska jag kolla upp! Bild på Smulan och Tilda.

Stallmima
0

Första shettisen på Vällingby jag red på var Puff (eller snarare åkte runt på ) Favvoshettisen var absolut Dag, men alla ville rida honom för han var så snäll. Jag fick Mac en gång och ville absolut INTE rida honom då han oftast la sig ner och rullade med ryttare  Skrattande

AnnaLundin
0

#15 - bara bekräftar - Patrons Murkel var reggad som mörkbrun, men var, precis som du nämner, en minimalt tecknad mbr-skäck. Han hade tre vita ben och inga andra vita fläckar alls.

(den enda avkomma som föddes efter hans sejour som avelshingst hos mig (1997) blev mbr-skäck, med svart mamma…)

Kris_J
0

Denna ponny fanns på min ridskola:

Don Martin

Martin kom till Alekärret som stället heter 1968, då var han fortfarande hingst och väldigt ouppfostrad. Han köptes direkt från uppfödaren.

Det var ridkskoleägaren Arne Nordqvists två döttrar som fick Martin. Jag var kompis med döttrarna, därav hade jag tillgång till Martin.

Han var inte så rolig för dem i början. 

Men med tiden blev han en rar gosse. Väldigt smart.

Jag har haft så mycket roligt med denna lilla man. Han levde länge. Han var jättesnäll, men kunde bli en riktig jävel på kommando.

Han gick inga lektioner efter att Kungsbacka ridklubb tagit över ridskolan på stället. Ponnyerna på ridskolan bestod mest av Connemaror, som Arne importerade från Irland. Men vid ponnyridning och shower fanns han med.

Royne Zetterman har fått smaka på denna roliga ponnys upptåg… de uppträde på luciashow med lille Martin som polis, Royne och kompis(ar) var tjuvar. Även vid andra tillfällen om grabbarna retades kunde man ta med sig Martin och säga till honom att ta dem, då jagade han dem…

Jag red honom tills jag var 14år.

Jag har lagt en bild på honom i en annnan tråd om ridskoleshettisar.

När Arne flyttade från stället till stall Samott följde Martin med dit. Han levde länge.

Veritas odium paretFörvånad

Kris_J
0

Jag känner igen namnen Dag, Mac , Piff och Puff. Brukade de vara med i någon tidning förr?

Veritas odium paretFörvånad

Rubiinen
0

Vi har en ridskola här som nästan bara har shettisar. Dom har ca 20-25 shettisar. Vet att ägaren har tävlat SM i körning med i alla fall en av dem.

Hanna-D
0

På "min" ridskola har det funnits två shettisar, en svart vid namn Moses som det saknades papper på och en med alla papper i ordning som hette Lill-Tuffis, en svartskäck e. Dusty van de Zandsteeg och u. Katinka.

Grazelandinger
0

Dag född 1957 e Blixt-Pärla brun

Mac född 1953 e Blixt-Pärla brun

De föddes på Skansen, Blixt var fux och Pärla svart, när jag var barn stod Blixt, Dag och Mac på Råcksta hos Svante Sällberg, det var 1958.

Jag körde Dag på travtävling på Solvalla 1960 och 1961 och var som bäst fyra. Jag var trea med Buster (russ). 

Hälsningar Inger Lindegren (Sundstedt)

adapada
0

Min dotter rider på ponnyridskola med bara shettisar ca 10 st. Vet inte om alla är reggade, men vet att flera är det iaf.

corillo
0

På min ridskola fanns två systrar, Patrons Kitty och Patrons Pera. Båda svartskäckar om jag inte minns fel. Men de verkar inte reggade.

corillo
0

#2 Kolviks Fia är syster till min shettis, men de verkar som natt och dag! Hon är underbar med barn på marken, men ingen nybörjarponny att rida. Flört

Linda-A
0

På min ridskola (Olunda utanför Uppsala/Knivsta) finns det fyra shettisar:
Hamras Carrera
Helica
Ekeholms Canalje
Kreon

MadeleneJansson
0

På Ulricehamnsbygdens ridklubb i Västergötland finns fuxvalacken Rosenhagas Duke som går i ridskoleverksamheten.

Vet inte stam osv men det finns ju i webstamboken…

runas
0

Shettisarna på Vällingby ridskola, bodde de inte i en ombyggd barack? Red aldrig på ridskolan utom en prova på gång och då var det på en större ponny, halvblind vid namn Lina? Men sprang där ibland o ryktade o så…

Bor shettisarna fortfarande utanför stallet i sin barack?

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Trim
0

Det gjorde de ett tag under 80 talet…och möjligtvis någon gång under 90-talet. Varför inte ta vägarna förbi och se hur hästarna har det nu….så kan du  avlägga rapport.

# 28 Kul, då umgicks du säkert med Eva Durmen och Berit Nilsson och gänget. Själv skötte jag Evas hästar under 80-talet. Och Buster har jag också ridit…liksom min mamma gjorde när hon var ung…

[Nesslan]
0

#31 Där ser man! Ja Fia är verkligen en liten buse. I stallet så har privathästarna sina höpåsar stående utan för boxarna, och när barnen ska leda henne till/från ridningen så dyker hon alltid ner där även om man varnar barnen och säger att de ska hålla i henne. Alltid lika hungrig.

Ponnyfantast
0

#3+5+9+19+20+22+28

Åhh, vad roligt att vi alla har samma glada och positiva minnen av dessa 4 små herrar! Och man kan ju säga att de ligger till grund för att vi också är intresserade av shetlandsponnyer idag och finns här på forumet.

Min favorit var Mac och hellst i kombination med en särskild skötare som ledare, minns inte hennes namn idag. Då kände jag mig trygg.

Man kunde hyra ponnyerna per ½ eller heldag, och ibland gjorde mamma det och vi fick rida ut i skogen. Jag hade turen att ha hästintresserade föräldrar. Detta var mellan 1966 och 1968, och då fanns alla fyra killarna i Vällingby. En karl som skötte stallet som också gav positiva minnen, var Åke Forselius.

Trim
0

#37 +alla ni andra. Försök att få tag på filmen Ponnydaxs där är de med!!! Såg den hos Eva D om jag får låna den VHSn och göra om till DVD blir det lite enklare. Återkommer om det.

Sasser
0

När jag gick på ridskola runt -75 och framöver så fanns det 2 shettisar där. Säters Ponnyklubb som ridskolan hette då hade mor och dotter, svarta och stam som jag inte alls har en aning om… Dom hette Rulta (mamman) och Pämis… Idag så hade det varit roligt att veta vilka "dom var".

LilaTiger
0

Jag började rida i Vällingby 1982 och den första jag red var Puff…

Sen fanns Stella (som egentligen hette Stella v Lijssel RS 3883) född 1981 e Hassan v. Bunswaard u Olga v. Lijssel, och så Östertorps Dafne född 1976 e Firmant v. St. Galgenwaard u Diana v Uchelen.

Stella red jag jättemycket på och hon var rätt busig om jag inte kommer ihåg helt fel. Daphne däremot var riktigt tjurig i spiltan…

Idag finns det två shetlandsponnyer där, Östertorps Kelly RS 3899 och Östertorps Mimosa.

Östertorps Kelly är född 1996 e Gerwin v. St Olyhof u Elena v. St. Olyhof RS 3238.

Östertorps Mimosa är född 1998 e Chicago v. h. Woudal RS 300 u Almnäs Fresia RS 3252

IdaMartina
1

Jag började med turridning hos Britta Rosengren på Orust. Favoriten var Patrons MurkelTungan ute. Kan återkomma med foto…/Ida

StuteriSolo
0

Jag började mitt hästäventyr 1974 på Lunda Ridskola utanför Märsta, där fanns två shetlandsponnier, skäcken Torne David e. Torne dick u. Torne Lizzy och skimmeln Fraxinius Oskar e. Whisky u. Jeanette. Minns inte om jag red dem, jag fick börja att rida på russen, och så var jag såld Skrattande