Försöka få hingst godkänd
Vi har en hingst som blir två år nästa år som vi skulle vilja visa fram och försöka få godkänd.
Utställningar har jag koll på och har visat häst ett antal gånger, men hingstpremieringar och föruttagningar osv har jag ingen vidare koll på alls. Någon som har lust att informera mig lite hur man skall gå tillväga eller kanske har någon bra länk?
Är det bara att anmäla till en premiering, hur långt innan ska man anmäla? Eller krävs det att man är med på någon föruttagning innan?
Dock är det så att våran hingst mamma inte har något RS-nummer, men det enda som krävs för att ett sto ska få ett sådan är väl att dennes föräldrar har RS-nummer och att hon är visad på premiering? Och då borde det bara vara för ägaren att skicka in en blankett? Eller har jag missuppfattat allting?

Då kan du visa honom tidigast på hösten när han är 2½ år. Håll utkik på SPAF:S hemsida, anmälningstiden utgår någon gång på sommaren.
Hela premieringen är på en och samma dag.
Är hingstens mamma visad på premiering och har fått lägst avelsvärdeklass G så kan ägaren ansöka om RS.

Är G detsamma som 38 poäng?
Nu blev jag väldigt orolig, var tvungen att kolla stamboken. Där står det att hingstens mamma fått 37 poäng på premiering och efter poängraden står det G, Det är väl avelsvärdeklassen?

#4. Ja.
#3. G är en avelsvärdeklass.
Det här med att få en hingst godkänd med speciella meriter eller färg, är det någon som kan ge lite exempel på sådana hingstar?
Är det i fall det bara saknas kanske en poäng som det kan funka, eller kan det även vara när det saknas mer poäng till 40 strecket?
Sen var det en till fråga, kan man visa hur många gånger som helst på hingstpremiering? Och vid vilka åldrar kan man göra detta? Från hösten året dom är två till?
Det var bra at du tog upp detta ämne, jag sitter i samma funderinagar.
SPAF:S hemsida vilken är det?
Finns det bara en premiering som man kan anmäla hingstar till?

#7. www.spaf.info
Det finns en premiering på våren och två på hösten. Sedan har de på Wången för alla raser också. Men den vet jag inte vart man hittar info om.
#6. Man kan väl visa hingsten så ofta man vill, om man tycker det är lönt. Dock tidigast från hösten då den är 2.
#8 Ja, det är väl inte lönt att försöka hur många gånger som helst kanske ;)
Men hur gammal kan hingsten vara som max när man visar då?

#9. Finns ingen maxålder.
#10 Jaså, där ser man. Så bra :) tack för svaren!

Jag har ingen erfarenhet av att visa egna hingstar. Men jag tror inte att man skall ha för bråttom och absolut visa sin 2½-åring bara för att man kan. Shetlandsrasen skall ju vara en sent utvecklad ras och vissa linjer behöver verkligen tid på sig. Jag tror inte någon förlorar på att få vänta och utvecklas i lugn och ro. Är de färdiga "av sig själva" så är det väl en sak.
Vi har en 1½-åring som vi tycker ser bra ut. Men han kommer att få vara barn i några år till och visas tidigast som 4-åring. Om han visas på HP alls. Det är inget fel på snygga valacker heller ;)
Mina tankar och åsikter 
Man ska väl inte ha för stora förväntningar, men det kan ju vara kul att ge det en chans i alla fall.
Tänkte se hur han utvecklar sig osv först, ett par utställningar lär det bli med honom innan vi eventuellt ger oss in på någon hingstpremiering.
Hans färg är ju lite speciell, han är ju rödblackskäck. Även om färgen egentligen inte har sån stor betydelse så tycker jag att det vore extra kul att få honom godkänd av den anledningen. I dagsläget finns det väl bara en rödblackskäckhingst i avel?
Om Wångens avelsvärdering som anordnas på hösten finns information på SH:s hemsida. Det avelsvärderas hingstar på Gotland och Umeå under våren också.
Veritas odium paretFörvånad
# 13 Det finns ingen då Sjöängens Rival är avliden…… Om du menar RS-hingstar alltså…..
Extrapoäng för ovanliga färger kan ges till hingstar som ligger på gränsen, där nämnden tror att hingsten kan ha något att tillföra aveln. Det finns flera exempel på hingstar som fått 39 p och inte godkänts trots ovanlig färg, just för att nämnden har ansett att hingsten inte har något att tillföra.
#15 Jag fick för mig att det fanns någon mer förutom honom.. Men så var det kanske inte.
Jag tänkte på Seaspur Custard Dream, men nu såg jag att han också är borta.. Han var ju i och för sig mini.

#14 Blir det en avelsvärdering i Umeå i vår? Är den då istället för den som brukar varvas mellan Luleå/Boden?
Det vore ju roligt om den kom lite längre ner….
#19 Nej, jag var lite stressad när jag skrev så det blev lite fel av bara farten, så det skall sannolikt vara som tidigare.

#5 Om G är en avelsvärdeklass, vad krävs för att uppnå den?
#21 - att hingsten blir godkänd enligt rasvisa krav. I normalfall 40 p exteriört och gdk veterinärt.

Kan ston oxå få såna avelsvärdeklasser? Är det 40 poäng som gäller då oxå? har för mig att ett sto som skall ha sitt RS nr ska ha G?

Avelsvärdeklass G
Ett sto tilldelas avelsvärdeklass G om följande villkor är uppfyllda.
- stoet är infört i respektive ras grundstambok avd I och avseende färg, tecken och härstamning
vara berättigad för införande i riksstambok avd. I.
- stoet är lägst tre år gammal eller högre lägsta ålder enligt rasvisa bestämmelser.
- om stoet är högst 10 år skall lägst 30 poäng exteriört, ingen delpoäng under 5, ha uppnåtts vid
premieringstillfället. Äldre ston skall bedömas vara av lägst motsvarande kvalitet om de ej
poängbedöms vid premieringstillfället.
Avelsvärdeklass GII
Stoet är lägst 4 år, uppfyller kraven för G samt har avlagt ett bruksprov eller motsvarande (genomfört
offentlig tävling, kvalitetsbedömning etc.)
Avelsvärdeklass GI
Stoet skall uppfylla minimikraven för avelsvärdeklass G samt uppfylla något eller några av följande
villkor:
- erhållit avelsdiplom,
- erhållit hopp- eller gångartsdiplom vid 3-årstest.
- erhållit minst två guldplaketter, varav det ena erhållits vid lägst ett års ålder och det andra vid
lägst tre års ålder, på avelsvärderingsgrundande bedömningstillfälle med två olika auktoriserade
domare.
- erhållit lägst 8.0 poäng i gångarter, hoppning eller allround vid regional kvalitetsbedömning
enligt därför fastställda regler samt erhållit lägst 38 poäng exteriört vid lägst ett års ålder.
- varit placerad i officiell ridtävling i dressyr LB (kat A och B) och LA (kat C och D), eller LB
hoppning (kat A och B) och LA hoppning (kat C och D), eller debutant fättävlan (kat A och B)
och lätt fälttävlan (kat C och D) samt lägst 35 poäng exteriört vid lägst ett års ålder.
#24 Detta var för ston ja, men kan du dra allt som gäller för hingstarna med så är du snäll, för det var ju igentligen hingstar som denna tråden handlade om.
Hingstar:
Avelsvärdeklass G: Vad gäller?
Avelsvärdeklass GI: Vad gäller?
Avelsvärdeklass GII: Vad gäller?
Bruksprovet vad innerfattar det?
Agilitty är det en bruksklass?
Eller vad anses vara bruksklasser?

Gå in själva och läs på SSS hemsida.
Här är vad som gäller för RS hingstar. Dvs 40p och vet godkända
http://www.shetlandsponny.se/rs.asp
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#24 Det som står (gällande G) där är inte det som gäller specifikt för shetland, kraven för G för shetlandsston finns i rasvisa krav.

#24 Mitt sto uppfyller kraven för GII, men när hon premierades uppfyllde hon bara kraven för G. Om jag vill höja henne till GII, ska jag visa henne på premiering igen eller hur gör jag? Måste hon ha fått ett visst antal föl eller nåt för att hon ska kunna höjas? Hur ska man styrka att stoet har nya meriter att tillgodoräkna sig? (Bruksresultat.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#29 Kort sagt så är bokstäverna G, GII och GI baserade på individens meriter. Medan B, A och ELIT baseras på avkommornas meriter.
Förut stod det i PoR-linjerna för shetland att värdebokstäver endast kan utdelas på sommarpremiering. Kan inte hitta den formuleringen i den senaste upplagan eller i de rasvisa kraven, men skulle tro att det är vad som gäller fortfarande, då det bara är premieringsförättare som kan dela ut värdebokstäver. Personligen kan jag tycka att detta borde kunna ändras, så att man skulle kunna höja RS-ston pappersvägen. (RS-hingstar behöver ju inte visas för att få sina höjningar…)
Officiella resultatlistor måste väl gälla för att styrka bruksmeriter.

#30 Ja, så har jag också fattat det, men i premieringens djungel så funderade jag på om man bara får visa ett sto för höjning om hon har fått ett visst antal avkommepoäng först. Det känns ju lite onödigt att åka och visa ett sto bara för att få en ny bokstav, när det inte är hennes exteriör som är i fokus utan hennes bruksresultat. Som du säger, om man kunde göra det pappersvägen istället hade det ju varit smidigare.
Sorry för ännu mer OT! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Har själv två ston som är berättigade till höjning (GI resp. A). Men visst tar det emot att betala runt tusenlappen för det.
Sen skulle jag oxå önska att de, både hingstar och ston, fick behålla sin G-bokstav även när de avkommebedömts. Tycker det är av intresse, även om bra avelsdjur känns igen på sina avkommor.
Men nu blev det en ännu större avväg från tråden….

Kanske starta en egen tråd om det ämnet? Tack för svaret Anette, har inte lyckats hitta det där, men har kanske inte letat såå intensivt heller!