Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 2076 ggr
Jannie
0

Guld-palominogenen

Skulle vara intressant att veta hur många Shettisar det finns med denna ovanliga gen som ger en djupare guld- palominofärg och där palominofärgen inte bleks i vinterpälsen.

Jag har två ministon med denna färg, Lilly och hennes dotter Lacoste.

Bilder finns på www.northstarstud.se

exitingsvillemo
0

Själv har jag aldrig hört talas om den genen. Hur nedärvs den och vad exakt är det som skiljer den från mörk isabell?

MadeleneJansson
0

Fel av mig, tänkte på mushroomsanlaget, där dom kan se ut som isabeller utan att vara det…

(#1 Det som skiljer är att det är en variant av fuxfärg, hästen har alltså inte gulanlag och är därför inte isabell, trots att dom kan se ut som isabeller…..

Stuteri Rosengård har haft en , Roengårds Hetty, som är e Kanteborgs Sprite (fux) och Kompis Preiosa ( fux)….. Tyvärr är Hetty död numera….)

exitingsvillemo
0

#2 va? nu förstår jag inte riktigt…

Meenar du mushroom eller guld nu?

Mushroom vet jag är en variant av fux. Men Guld-anlaget verkar ju komma ur gul-genen.

Jannie
0

Mushroom är väl de hästar med rött anlag + ett okänt anlag som så förvillande heter isabeller i Holland. Deras palomino motsvaras av våra isabeller.

Jag menar en palominofärgad=svensk isabell=med gulanlaget + guldanlaget.

exitingsvillemo
0

#4 ja det var väl det jag tänkte =) Blev lite förvirrad där, när mushroom-anlaget kom på tal

Ellinor Johansson
0

Jag var inne på er hemsida och tittade på Lilly  och Lacoste. Lillys färg är helt fantastiskt vacker, klart den finaste nyansen av isabell tycker jag.

kicki80
0

Fin färg på Lilly Har nog inte sett det på shettis men har fött upp ett connemarasto som har den där färgen, kanonläcker

MadeleneJansson
0

# 3 Jag skrev det som står inom parantes först, sedan insåg jag mitt misstag och lade till det som står ovanför parantesen.

exitingsvillemo
0

#8 *fniss* jaha… Ja då förstår jag lite bättre =)

Peppe
0

är det en speciell gen för den nyansen?
jag har alltid trott att det är en "mörkfux med gulgen" så att säga, att dom blir så mörka för att den röda grundfärgen är så mörk

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jannie
0

#6 Tack! Jag skulle så gärna vilja ha ett stoföl efter henne med samma färg så jag får väl betäcka med Gilder då är det störst chans för isabell. Hade kiken på en annan fin fuxhingst till henne innan ……..

exitingsvillemo
0

#10 ja, samma här. mörk isabell typ.

Peppe
0

#12 vore bra om någon kunde klargöra det hela lite för oss =)

Jannie
0

#10 Klargöra det kan jag inte utan det får framtida forskning utvisa. Spännande är det i alla fall med alla dessa ovanliga färger.

Det är inte fuxfärgen som avgör vilken färg det blir på isabellen.  Du tänker nog på blackgenen som bleker någon nyans så här måste grundfärgen(fuxfärgen) spela in.

Eller menar du sot-genen som gör isabellen väldigt mörk (sotfärgad). Denna gen kanske kommer från en svettfux?

Lilly betäcktes med min hingst Park View Golden Shadow som var mörkfux och resultatet blev Golden Lace, en vanlig isabell (ljus)

Peppe
0

#14 jag menar alltså en häst som utan gulgen hade varit mörkfux, om du hänger med? en mörkfux med gulgen (som ju inte alls är mörkfux då längre, men rent hypotetiskt) borde väl vara mörkare isabell än en ljusfux med gulanlaget?  jag tänker inte på black.

vet inte om det är så, men vill gärna veta =)

Camilla
0

#15. Jag tror också att isbellfärgens nyanser beror på vilken fuxfärg som ligger bakom.  Alla som har fuxar vet att  bara för att två individer är mörkfuxar så blir inte alla deras avkommer mörkfuxar, de kan lika gärna bli ljusa så även med isbellerna.

Det är ju så med de gulbruna också, vissa gulbruna blir väldigt ljusa och vissa blir mörkt gulbruna.

exitingsvillemo
0

#16 ja så borde det ju vara. Det gula borde väl gulna den befintliga färgen alltså en vanlig fux med gult blir isabell och en mörkfux med gult blir mörk isabell.

Sen är det ju inget som säger att 2 mörkfuxar får ett mörkfux-föl.

En mörkfux hingst och ett mörkt isabell sto kan ju få en vanlig isabell likväl som en mörk isabell.

#0 är du säker på att färgen dina har är en "egen" färg, eller kan det vara så att dina är mörka isabeller?

Jannie
0

#17 Mina har ingen "egen" färg utan är, som jag skrivit, guldfärgade isabeller. Det finns många teorier om hur nyanserna nedärvs men än så länge kan man inte få detta testat. Mina är inte mörka isabeller utan guldfärgade isabeller.

#16, #17 Mörkfux tillskrivs anlaget eeaa och i så fall kan det bara bli mörkfuxar om två sådana paras. Men så är ju tydligen inte fallet i verkligheten.

Camilla
0

#18. Men fuxfärgen  är det färganlag som har allra flest nyanser och så också isabellfärgen då en isabell är en fux i grunden. 

Hur som helst så är det en vacker färgKyss!