Ekollon, hur länge giftiga?
Är det någon som vet hur länge ekollon är farliga? Om de t.e.x förlorar sitt gift en viss tid efter att de fallit av trädet..?
Förut har jag gjort så att pållarna inte får vara där det finns ekollon på marken förräns det kommit tillräckligt mycket snö, men nu går snart hela vintern utan särskilt mycket snö…
såvitt jag vet är alla delar av eken giftig, blad, bark, ekollon, rötter och så även torkat som färskt. Hur länge vet jag inte men skulle tro att det är lika giftigt hela tiden, nån anna som vet mer exakt?
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

ekollon är väl bara giftig när det blir mögel.
Däremot är det väl väldigt mkt protein i ett ekollon ?
Vet några ponnysar som förätit sig på ekollon och fick fång på senhösten / vintern.
#2 Fick dom inte fång för att dom just är giftiga?
Ekoillon är nog giftiga även om de inte är mögliga. Sen är det möjligt att det är risken att de föräter sig på dem som gör att de blir så farliga.
Jag har sett några hästar ruktigt ruskigt sjuka av ekollonförgiftning. Min hage med ekar utanför (på grannens mark) är avstängd höst-vinter.
Trodde inte att dom var giftiga efter t.e.x. 1vecka med frostnätter. Någon som vet ????
Jag har fått lära mig att det är de OMOGNA ekollonen som är farliga. De innehåller tanin, ett gift som påverkar hästens nervsystem.
Om det är en ekollonrik sommar ramlar ekollonen ner för tidigt, och hästarna kan äta.
Mogna ekollon är inte giftiga. Mina får åt eksly med god aptit, och överlevde, så att allt på ekenä r giftigt har jag svårt att tänka mig.
Från SVA:
Ek
SVENSKT NAMN: Ek
LATINSKT NAMN: Quercus spp.
GENERELL INFORMATION
Gröna ekollon, blad och bark är giftiga, särskilt under våren då de innehåller höga halter av tanniner. Bruna ekollon är mindre giftiga än gröna. Vissa djur kan utveckla ett begär och aktivt söka upp och konsumera ekollon.
FÖRGIFTNINGSSYMPTOM
Mörk och hård träck, senare blodig diarré, kolik och mörkfärgad urin, bleka slemhinnor, ödem, oregelbunden svag puls, andnöd, fodervägran, sår i munslemhinnan och allmän svaghet/apati, anorexi. Skador på lever och njurar kan förekomma i extrema fall.

Puttar upp.

En bekant till mej fick ta bort sin shettis förra året vid jultid, han fick dom symtomen som * 7 har skrivit. Dom har två ekar utanför hagen och har tagit upp ekollon som trillat ner, så några större mängder kan han inte fått i sej. Men nu är det inte bekräftat att det var det, men allt stämmer in och någon sorts förgiftning var det i alla fall.
Jag skulle inte våga ha hästar i en ekhage.

Enligt Kraffts bok Giftiga växter-ABC så är det mest vanligt med förgifningsfall på hösten. Både bladen och ekollonen innehåller stora mångder tanninsyra. Tanninerna är inkapslade i cellväggarna och frigörs först när växten krossas.
Varför chansa? Jag utgår från att de är giftiga alltid och alla delar. Vi hade ett halvblod som blev förgiftad av ekollon (rötter och blad mestadels) och fick hemsk kolik.