agility
Vill börja köra agility med hästarna, någon som vill dela med sig av tips och råd, länkar, boktips osv.
kört med hundarna men ej med hästarna.

Ni kan gå in på www.klubbenshetland.se där finns de lite tips, bilder och info
kanon ska gå in o kolla

www.skanesponnyagility.webs.com, vår blivande klubb!
#3 tackar, jätte bra hemsida.synd att man bor SÅ långt från skåne.
En fråga som jag funderar över när det gäller agility är om den räknas som en bruksklass eller inte.

#5 Jag ser det som en bruksklass, men den går inte att finna i ridsports tr.
Min hemsida finns också
mvh sanna
#3 Har problem med min mail , kontaktar dej senare! Varmt tack för senast

#5 Inom shetland, som väl är den enda rasförening som kallar tävlingsklasser för "bruks", så är agility absolut en vedertagen bruksklass. Det är förstås ingen gren som SvRF ställer sig bakom och det finns inget officiellt TR i agility, utan det är upp till varje arrangerande klubb. Men av samma anledning så kan man inte ha en agilitytävling på högre nivå än en klubbtävling, så det finns t.ex. ingen lokal eller regional agility. (Och ingen lätt, medelsvår eller svår klass heller.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#8 Det kanske kommer så småningom, agilityn har ju absolut en framtid.

#9 Jag undrar det, jag. Agility må vara stort inom shetland och på frammarsch inom andra "småponnyföreningar" men för ägare av större raser är det inte så aktuellt. (De flesta vet inte ens om att det finns!) Tinkersällskapet, eller vad de heter, har experimenterat med agility, men om jag fattar rätt så har det inte blivit så stort hos dem. Det är ju inte lika lätt att styra och springa med en häst som är lika hög som man själv är lång, så jag förstår om andra rasföreningar inte snappar upp det. Men visst vore det kul om de gjorde det, på prov i alla fall!
www.stuteriprecious.se

Det behöver ju inte vara för stora hästar också. Det räcker om fler ponnyavelsföreningar och andra klubbar upptäcker ponnyagility, och kanske kan de olika samarbeta i framtiden. De stora hästarna har ju bruksridning, western trail och annat sådant kul.

#11 Javisst, men om SvRF skulle acceptera grenen som tävlingsform och skriva ett TR så skulle den behöva kunna genomföras med stora hästar också. Av den anledningen tror jag inte att agility någonsin kommer bli en officiell tävlingsgren utanför ponnyklubbar och ponnyavelsföreningar.
www.stuteriprecious.se
finns det inga klubbar i mellersta sverige???

#13 Rid och Körklubben Shetland.
Vi håller i dagsläget till mellan Gävle, Stockholm och Västerås, på en höft.
www.stuteriprecious.se