Inridning av shettis?
Jag har lite funderingar på att få min shettis inriden på "riktigt". I dagsläget går det att leda runt henne med barn på ryggen, men det är ju verkligen inte att rida. Själv är jag på tok för stor för att rida in henne, då får jag nog tappa en 20 kg…
och dottern är för liten för att kunna lära hästen grunderna. Någon lämplig granne har vi inte heller att fråga,åtminstone inte vad jag kan komma på.
Min fråga är alltå hur har ni gjort som varit i liknande situation? Några tips?
Jag hade lektioner för min kusin, hon fick alltså rida in, med hjälp från mig.
Tömkör först för att lära in tygeltag mm, sen är det bara att sätta upp en mindre modell människa under noga övervakning.
Barnet ska självklart vara stor nog att förstå hur du menar när du förklarar visas steg i inridningen.
Annars får du köra variant nummer två.
Gå bredvid din shettis med ett dressyrspö i varsin hand, som du håller på var sida om ponnyn, som skänklar.

Jag skaffade en bra medryttare, som inte har möjlighet att ha häst själv, men stort intresse och duktig!
Det har gått jättebra att rida in under min översyn förståss.

Jag har god kontakt med en ridskola nära mig. Jag frågade ridläraren ifall hon kunde rekomendera någon liten men tuff ryttare och på det hållet fick jag tag på en tuff liten tjej som hjälp mig med mina :)
- ett supertips om man ej har någon i bakantskapskretsarna.
Jag har utbildat mina två små hingstar själv utan att ridit dom. Jag tömkör och lär in dressyren på så vis.När jag sen ska lära in skänklar så får min son på 5½ rida medan jag tömkör.Funkar mkt bra då man kan utbilda även mkt små hästar 
Då får jag väl ta en runda till ut i närområdet och se om det finns någon som kan hjälpa mig. Tack för tipsen!