Blir "chockad" av fodermängd!
Det här med grovfoder och kraftfoder är intressant och kan diskuteras oändlighet eller hur…men jag blir chockad över den mängd shettisar får speciellt de som är vuxna och inte är i ordentlig träning…
5kg eller fri tillgång är ju inte ovanligt men är det inte i häftigaste laget..?
Min shettis har som unghäst fram till ungefär 5 års ålder fått fri tillgång men sedan har jag fått minska mängden succesivt för hon tenderar att lägga på sig lättare för varje år.
Självklart har det med vad vi fodrar med hö/hösilage eller ensilage och vilket värde det har för säsongen.
Får känslan av att många köper den här trenden att "Alla" hästar mår bäst på fri tillgång…ja visst de mår bra psygologiskt men hur är det fysiskt…ungefär som barn som inte vet sitt bästa utan vi vuxna måste sätta gränser känner jag att vi måste också se hur våra ponnisar ser ut och mår…och när jag menar "Se" så menar jag att vi faktiskt ska "Titta" och reflektera hur de "verkligen ser ut. Visst vi alla ser ju våra hästar varje dag men frågan är vad vi väljer att se.
Av "snällhet" och slentrian/lättja ger vi foder rutinmässigt och någonstans har vi läst eller någon "förståsigpåare" som känns insatt och kunnig har sagt si eller så…
Men gå ut till hagen och TITTA och SE hur de ser ut och reflektera över hullet i helhet…Grattis till alla er som har shettisar i lagom hull pigga och rörliga för ni har en bra balans i foderstaten…Vi andra kanske ska börja diskutera ärligt och öppet hur vi ska hitta en bra balans för att slippa framtida problem för hur det än är så är vi INTE snälla när vi överfodrar…Och det här är inte en lätt uppgift eftersom vi inte kan svälta en häst då de bör äta lite men ofta…SÅ KOM IGEN FRAM FÖR DISKUTIONER HUR VI BÄST KAN HJÄLPA VARANDRA ATT HÅLLA SHETTISEN FRÄSH HELST ÅRET RUNT 

Fast en häst ska ju ha som mini giva 1,5 kg grovfoder av sin vikt . Det får man absolut inte glömma och då är det väldigt torrt hö vi pratar om , är det höensilage som är lite fuktigare så är det ju mer som ska ges , eftersom det är mer vätska i höt.
En häst som har fri tillgång äter sin mat lugnare och mår bättre än en häst som tex bara får grovfoder max 3 gånger om dagen , den hästen äter mer stressat.
Våra hästar har blivit bättre i magen, smalare osv nu när de får fri tillgång än när jag delade ut hö och vägde och hade mig till dem.
Många tror ju att en häst är fet för att den har buk och det är ju så fel det bara kan vara , det är ofta bara bukfylla, vätska osv , ta den hästen och kör den i en halvtimme tex så har nästan hela magen försvunnit. Det är över revbenen man ska känna, och ska man mäta så är det ungefär vid sadelgjordsläget som man mäter.
Jag är inte alls rädd eller nervös över hur mycket grovfoder hästarna får , fri tillgång är det enda rätta naturliga för dem tycker jag och du får en häst med lugnare hantering av sin mat och bättre mage (oftast) . Däremot är jag mer rädd för allt kraftfoder som folk ger sina hästar och alla olika sorter de testar hit och dit.

Sedan är det väl också så att de flesta av oss här inne har våra hästar på lösdrift och har dessutom dräktiga/digivande ston samt växande unghästar.
Mina har fri tillgång i år liksom tidigare år… Just nu är det ingen som är ohälsosamt fet.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Men det är stor skillnad på fri tillgång på foder som är producerar för ridhästar och fri tillgång på lämpligt "shettisfoder"…
Mina hästar får fri tillgång på grovfoder, men skulle jag ha dom inackorderade i ett vanligt ridhäststall skulle dom säkert inte kunna få det pga att näringsvärdet är för högt i fodret…..
I dagsläget har jag "för bra" hösilage och därför får inte alla fri tillgång på det. Dom som får begränsad giva får fri tillgång på annat, halm inne och sly,grenar och granris + gammalt gräs i hagen.
Många behöver vidga sin syn på vad som är grovfoder, det är MER än hö och hösilage!!

Jag förstår inte frågan, tror jag - anser du att 5 kilo och däröver är för mycket för en shettis? Med mitt hösilage är 5 kilo nästan minimum för att de ska få i sig rätt mängd torrsubstans, och eftersom det dessutom innehåller för lite energi och protein så måste jag lägga till en viss mängd lusern varje dag = mer grovfoder. Och de är definitivt inte för överviktiga, varken den som är vuxen eller de som är unga och fortfarande växer.
Det är ju innehållet i grovfodret som avgör om en häst blir överviktig eller inte, beroende på hur mycket motion den får, vad den väger och hur varmt/kallt vädret är. Det innebär att vissa grovfoder måste fodras i långt över 5 kilo per dag för att hästarna ska få i sig rätt mängd näring och/eller torrsubstans.
Jag fodrar alla mina hästar 4 gånger per dag, oavsett om de går på lösdrift eller står i box nattetid, men jag tvivlar starkt på att man av lättja/lathet bara fodrar en gång per dygn och låter alla gå på fri tillgång. För mig handlar fodrandet inte om att begränsa matintaget, utan om att få en social kontakt med hästarna flera gånger per dag och att kolla så att alla mår bra och äter ordentligt. Hullet inspekteras med blicken dagligen och med handpåläggning minst ett par gånger i veckan. Inte för att jag är orolig över att de får för mycket eller för lite, utan för att alla hästar inte passar i fodertabellen och kanske behöver lite mer eller lite mindre än tabellen visar. Jag har dessutom flera unghästar, som ju växer i olika takt och behöver mer eller mindre mat i perioder.
Hästar äter inte grovfoder som godis, och därför finns det inget som vi människor behöver kontrollera och begränsa, utan hästar är programmerade till att äta under ungefär 20 timmar per dygn för att deras kroppar ska fungera normalt. Deras saliv droppar konstant ner i magsäcken, tvärt om hur det är för oss människor, och är magsäcken inte tillräckligt fylld med foder så kan magsyran skvätta upp på väggarna och orsaka smärtsamma frätskador. Nästa steg är magsår som måste behandlas, så det är absolut livsviktigt att hästar har nåt att äta under större delen av dygnet så att magsäcken aldrig blir tom. Det går inte att jämföra med människors sockerberoende eller vår hjärnas förmåga att skrika efter mat fast vi just har ätit. (Vilket ofta leder till fetma hos de av oss som inte kan sluta äta.)
Så nej, jag håller inte med om att vi måste begränsa hästarnas matintag och att de mår sämre med fri tillgång än med portioner. Har man en häst som blir överviktig på det grovfoder man har så är väl lösningen snarare att skaffa ett foder med lägre värden att komplettera med. Att ta maten ifrån hästen och tvinga den att gå utan under flera timmar, för att inte "föräta" sig, är inte rätt metod.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Vi har blandat med hästarna allt från shetland till halvblod, föl till äldre osv osv .. Har som sagt inga problem med över feta hästar , någon som kan bli lite för rund ibland och då är det oftast inte en shettis som blir det hm , om de är lite mer runda över vintern gör mig inget då de går ute året runt , kan behöva lite mer för att hålla värmen , men har ingen som har problem med fetma om man säger så , bukiga ja de kan de vara men tjocka över revben osv nej inte så att man kan kalla de feta.

#3 Många behöver vidga sin syn på vad som är grovfoder, det är MER än hö och hösilage!!
Word! 
www.stuteriprecious.se
Håller absolut med dej på alla punkter…hästar kan vara bukiga utan att vara fet till och med vara under det normala beroende på mask eller proteinbrist…jag utgår från helheten och på en normal och frisk häst när jag pratar om övervikt.
Tycker själv att om det fungerar med fri tillgång så är det det mest optimala meeen det är långt ifrån alla hästar som fixar det.
Jag vet också att om man börja ge fritillgång så kan hästar som inte är vana hetsäta till en början men lugnar ner sig när de inser att mataen aldrig tar slut får ändå allt för många kilo extra de inte gör av med och som till slut lägger sig som fettvalkar…ofta hästar som bara motioneras måttligt…
Vet också att hästen helst ska äta lite men ofta dygnet runt så just därför blir detta med att fodra rätt såååå himla svårt.
En del har faktiskt inte en en praktisk möjlighet att fodra 4-5 gg per dag…och hur kan man lösa det bäst??
Grannstallet har 2 halvblod 1 äldre travare och en shettis de får fri tillgång förutom shettisen och hennes hästar är i perfekt hull men i stallet jag står i finns 2 halvblod och en nordisvalack och alla tre är tjocka varav nordisen har fetma…halvbloden får 6 kg hösilag med bra värden (har inte det i huvudet men vet att kvoten ligger på 6)
och lite havrehalm som tugggiva…nordisen får bara 5kg och lite halm och kvällstid får de bara lite betfor med mineraler…de blir feta av att titta io en tom krubba och detta är nästan svårare att hålla dessa hästar i fräsha ände som har svårt att hålla hull.
Vad jag vill med den här tråden är att det är viktigt att verkligen se hur de olika behoven ser ut för våra hästar och att det inte finns några "så här SKA det vara" om vi ser oss omkring på alla hästar som finns och de är många så tycker i alla fall jag att det finns alltför mycket överviktiga hästar än tunna…ett I-landsproblem? och frågan är länge håller de med extra belastning år ut och år in…kan tillägga att även jag har en shettis som tenderar ständig övervikt men jobbar på detta hela tiden.

#7 Bara 5-6 kilo hösilage till halvblod och nordsvenskar låter extremt lite, även om de får halm också. Eftersom jag inte vet värdena så uttalar jag mig inte om näringsinnehållet så sett, men vill ändå påpeka att det kan gå åt andra hållet också - en häst som konstant får för lite mat kan ställa in sig på svält (omedvetet förstås) och då lagras mycket vätska i kroppen och magen sväller, vilket felaktigt kan uppfattas som fetma. Jämför med svältdrabbade barn i Afrika, de har oftast stor mage och en hel del "underhudsfett", men ser ändå inte välmående ut.
Samma fenomen finns att se på naturraser som lever vilda eller nästan vilda i extremt klimat, t.ex. Ryssland och Mongoliet. De hästarna äter pyttelite mat hela vintern men deras kroppar uppfattas ibland som överviktiga, när det egentligen inte rör sig om fetma i den bemärkelsen. Det är helt enkelt bara ett tecken på att deras kroppar måste behålla all näring den bara kan på grund av att fördelningen på mat över dygnet inte överrensstämmer med hur hästmagar vill ha det. De överlever, men skulle de motioneras av människor flera dagar i veckan så skulle de bli pinnsmala på nolltid.
www.stuteriprecious.se

#7 Det är ju även så med djur som med människor att får de för lite mat och för sällan så kan de bli feta av det då kroppen ställer in sig på svält. Alla som är feta äter inte för mycket mat utan snarare för lite och för sällan , det är faktiskt samma sak med djuren , de får för lite mat och alldeles för sällan och kroppen ställer in sig på *Svält*

#9 Haha, vi skrev samma sak samtidigt! 
www.stuteriprecious.se

#10 Ha ha tänkte lika där 
Orkar inte läsa alla inlägg just nu men man kan ju inte jämföra barn och shetlandsponnyer!

Men hur många här låter ponnyerna ha fri tillgång till hösilage? Jag hade det förut, visst var lille hingsten rund, men inget katastrofalt. Jag hade det för att hästarna blir så harmoniska då de har fri tillgång. Sedan fick jag kommentar på kommentar "är du inte rädd om ponnyn - hur kan du låta honom ha fri tillgång?" (de hänvisade till att han skulle få fång). Till sist "föll jag för trycket" och ger nu potioner 4ggr/dag.
Ni som har fri tillgång, har ni det även till hingstar. (jag kan förstå att dräktiga ston och unghästar behöver det) men klarar hingstarna det också? har ni problem med fång?

#13. Jag har fri tillgång på hösilage till unghingstarna och fri tillgåg på hö till alla ston.
Endast hingsten får begräsat. ca 3-4kg på morgonen som räcker hela dagen samt ca 2-3 kg på kvällen. Han står inne på natten.
Han är rund men inte fet.
www.gullsmyrastuteri.se

#14 varför ger du inte fritt till hingsten? (det är där min fundering ligger
) Lägger han på sig för mkt eller är du rädd för fång? Mina går tillsammans nämligen, törs jag då ställa in en bal eller är det dumt m tanke på att hingsten då kommer åt den?
#7 5-6 kg silage till halvblod och kallblod??
Det är aldeles för lite!!
En häst ska ha minst 1kg torrsubstans grovfoder/ 100 kg kroppsvikt. Finns inte en sportslig att ett halvblod eller kallblod kan tillgodose sig allt de behöver på dessa futtiga kilon.
Håller med både Ahnna och Veronica, kroppen ställer in sig på svält.
Mata på hästkrakarna med mer grovfoder så ska du se att dom säkert blir finare i kroppen.
Jag kan hålla med dig om att inte alla hästar fixar fri tillgång på hö, vissa bara äter och äter. Jag hade en kallblodstravare här när vi hade fri tillgång på hö och det gick åt 300 kg i veckan till henne samt 1 shettis. Där kan man snacka om att mölja i sig hö.
Visst ngt kg blev säkert nertrampat också, eftersom hon körde in hela huvudet mitt i balen och slängde upp det i luften…
Vi bytte då ut höet mot halm. Dom fick de kg hö dom behövde varje dag (nordisen ca 10kg/dag) samt fri tillgång till halm.
På så sätt kunde vi minska hetsätandet samtidigt sopm jag visste att dom fick i sig det dom behövde.

#15 Alla våra hingstar har fri tillgång med , jag har från föl till den gamle ihop de går på lösdrift allihopa , alla i samma hage och de blir inte alls feta utan mår hur bra som helst :-)

#17 Jaha, så intressant… då kanske jag törs ställa in en bal till dem i vinter ändå. Det skulle ju vara skönt… Hur har det gått med alla dina hingstar då? har du aldrig haft någon m fångkänning?

Mina shettisar får "fri tillgång" (slänger in drygt en halv bal åt dem som räcker ungefär till nästa utfodringstillfälle) på hö med bra värden, en 4årig valack och en 12 årig hingst. De är i perfekt hull och kondition, de äter kanske 5 - 7 kg hö om dagen plus några deciliter med lucernpellets mest för det sociala då de äter när jag pysslar lite och visiterar dem.
När min hingst fick en lätt övervikt och lade på sig en späcknacke så var det under en period med stress och dåligt bete i en för liten hage med nerbetat gräs, och hö i mindre givor med dåliga värden, uppskattningsvis 5 kg om dagen.
Jag är mycket för stora beteshagar med varierat bete med inte alltför nerbetat gräs, och grovfoder med bra värden som det ges fri tillgång till.

#19 Intressant att höra, en följdfråga - varför väljer du lusern i pelleterad form istället för "bossform"
för/nackdelar?

#18 Nej inge problem
Alla mina hästar, stora (fullblod o halvblod) som små, hingstar som ston, har fri tillgång till bra hösilage. Jag har hittills inte haft några problem av det.
Jag ger i princip fri tillgång, dvs de har ingen bal i hagen men jag fyller på matkorgarna 3 ggr/dygn så det finns alltid mat i hagen. De får hösilage morgon + kväll och halm till lunch.

#15 För att han lägger på sig för mycket.
Nej jag är inte rädd för fång. Dessutom står han inne på natten och behöver inte äta mängder för att hålla sig varm. Han får dock ganska många kg och mår fint i mage och tarm. hade jag motionerat honom regelbundet kanske det hade gått med fri tillgång, det vet jag inte.
hingsten behöver heller inte lika mycket då han varken växer eller ger di/ Dräktig 
www.gullsmyrastuteri.se
#2 självklart att unghästar/dräktiga/digivande kräver mer kan inte annat än hålla med dej.
#3 är helt inne på samma tänk som dej…tuggbehov/sysselsättning är oerhört viktigt så därför drygar jag ut med halm sly och grenar.
#4 förtod inte min fråga…om du läste vad jag skrev så var det just det att givorna måste givetvis anpassas efter vad för grovfoder vi ger och som jag skrev hur värdet på säsongens grovfoder…Slentrianmässigt menar jag att vi har tänk ut hur mycket som ska vara dygnsgivor och medan tiden går så blir hästen mer och mer rund men vi fortsätter att ge som tidigare för vi har räknat på att det är Just den foderstaten som krävs enligt uträkning…alltså att vi ser lite mellan fingrarna på övervikt som ett kvitto kanske att hästkraken i allafall får ordentligt med mat.
och jag är väl medeten att hästen är skapt att äta större delen av dygnet och om inte det behovet tillgodoses kan det bli problem med magsäcken…det är ju därför det är så svårt att hitta den rätta balansen…som förgående talare så drygar jag ut med halm lite sly och grenar för personligen vill jag ha ett foder med hyfsade värden.
Till er som uppfattade att jag jämförde hästar med barn så blev det en missuppfattning…vad jag menar är att barn inte vet sitt eget bästa och inte hästar.
Men jag verkar vara rätt ensam här om att tycka att det är ett problem med överfodrade hästar och verkar bara vara lokalt i mina nejder med tjocka hästar.
Mina shettisar får 1kg hö vardera på kvällen + kraftfoder bestående av betfor o kornkross.På morgonen delar 6 hästar (varav ett varmblod o ett russ också) på 8 kg hö.De har halm i boxarna och har lite grönt än i hagarna.Låter kanske lite men de är inte smala precis nån av dom! Varmblodet får även 3 kg hö på kvällen.
När det blir snö o kallare lär man få ge mera.
När min shettisvalack var 2 år gick han ihop med mitt varmblod på fri tillgång till hö o de åt upp en storbal på 200 kg på 14 dgr-3 veckor.De säger att hästarna blir mindre glupska när de får fri tillgång,men jag kan inte hålla med om detta för dessa två hästar är värst med att tillgodose sig mat!
Tycker att många missar en VÄSENTLIG del i om en häst är överviktigt eller ej och det är graden av MOTION!
Många shettisar är överviktiga för att de inte får arbeta som de flesta större raser utan hålls enbart som sällskapsponnyer, avels och utställningsponnyer alt till barnponnyer med promenadturer på schemat.
Har haft travshettis förr om åren och han var då aldrig fet eller hade några problem med att äta kraftfoder. Man ska inte svälta ner ponnyn i rätt vikt utan se till att de får en balanserad foderstat och tillräckligt med träning.
Har f n själv två shettisar som för får lite motion p g a avsaknad av ryttare i rätt storlek och det är väl inte helt ovanligt heller att det blir för lite träning av den anledningen tyvärr. De är för feta enligt min mening och det handlar inte om fodergivan för äta måste de, grovfoder i rätt mängd måste de ha ändå så ansvaret ligger på mig att hitta en lösning på motionsfrågan istället för att dra ner på givan till orimligt små mängder.
#25 vad jag menar är att barn inte vet sitt eget bästa och inte hästar
Fast visst vet väl hästar ganska mycket om sitt eget bästa? Undviker giftiga växter t ex. Har de fri tillgång på grovfoder så hetsäter de bara i början och ligger sedan på en ganska jämn nivå när de inser att maten finns där hela tiden, tror inte det går åt några mängder i onödan när de har fri tillgång.
#28 fast där var ju dock min nordis ett levande exempel på att inte alla hästar lugnar ner sig med ätandet efter en viss tid med fri tillgång.
Hon gick på fri tillgång i ett halvår och slutade inte hetsäta för det.
Dock har alla mina shetlandsponnyer varit så¨att dom hetsätit första veckan och sen lugnat sig.
#25 en vettig balans kommer du nog aldrig att hitta om du inte motionerar din häst i form.
En ponny med dålig muskulatur ser fetare ut än den är då buken inte orkas hållas på plats ordentligt.
En häst är inte skapt för att gå i en liten hage hela dagen, den är gjord för att gå långa sträckor per dag, vilket de flesta hästar inte gör i de små hagar, som många har dom i.
Vår vinterhage är ganska liten och jag ser direkt på de ponnyer som inte aktiveras ordentligt, att dom går upp i hull, för att sedan gå ner när dom kommer ut i stora sommarhagen, trots då fri tillgång på grönt.
Ingen av mina är dock feta, dels för att dom går ute dygnet runt och gör av med energi där och dels för att dom motioneras.
Mitt lilla sto får tom Lusern.pellets varje kväll, för att hålla hullet ordentligt.
#20 jag svarar på din fråga jag med, eftersom jag också fodrar med just lusern-pellets.
Jag fodrade först med lusernstrå, men min lilla tjej orkade inte trycka i sig den enorma volym hon behövde för att tillgodose både tuggbehovet och proteinbehovet. Vi bytte ut allt hennes hö mot lusernstrå, men hennes låga hull var oförändrat. Sen började vi ge både strå och pellets, vilket gav resultat. Nu har hon kommit ikapp sitt normalhull och får nu endast pellets och hö.
Hon valde bort lusernstrået om hon fick välja mellan det och hö, jag vet inte, men lusernstrå är ju väldigt, väldigt torrt och lite grövre, så förmodligen stillades hennes tuggbehov av en mindre mängd strå än vad hon egentligen behövde för proteinets skull.
Men nu är vi äntligen i balans och hon blir lika lycklig varje kväll när stora lusern-hinken kommer =) Uppblött lusernpellets kan hon äta hur mycket som helst av, det är väl kanske mer lättsmält?!

Tyvärr är det vanligt att folk tror att deras hästar är tjocka, men i själva verket är de bara bukiga pga proteinbrist. Ser en tendens av detta just bland shettisfolk, då många tycks tro att dessa små liven kan klara sig på bara luft o vatten. Har stött på många som anser att just shettisar ska ha näringsfattigt grovfoder o kraftfoder är totalförbjudet. När man då påperkar att en shettis har samma näringsbehov som en stor häst blir man idiotförklarad. Allt för många ser Lusern som kraftfoder istället för grovfoder o därmed kan man absolut inte fodra en shettis med det. När då dessa hästar som fodras med "näringsfattigt" grovfoder, blir bukiga (läs tjocka) så minskas det ner ytterligare på grovfodret o därmed blir proteinbristen än tydligare o ägaren kan inte förstå hur ponnyn kan bli tjock på inget.
Jag uppmanar många shettisägare att tillskottsfodra sina små med proteinfoder om de fodrar med oanalyserat grovfoder, det är inte ovanligt att ett grovfoder innehåller allt för mkt Mj o för lite Smrp.
Mina ponnyer på lösdrift har fri tillgång på för närvarande oanalyserat hö men tillskottsfodras med både Lusern o soja. Hästarna som står på stall har iof inte fri tillgång men får ändå extra proteiner.
#29 Ingen regel utan undantag. Tror de flesta sansar sig och äter vad de behöver.
# 28 Men om man har ett bra hösilage blir det ju för mkt energi även om dom inte hetsäter utan bara "normaläter" de 16-18 timmar på dygnet som alla hästar äter……. Då funkar inte fri tillgång hur gärna man än vill!
När jag har haft lite sämre hö har dom fått fri tillgång på det + att jag kompletterat med en liten giva proteinfoder, det funkar utmärkt!
godmorgon alla
#30 Ja där har vi ett problem till…att en del tror att de kan leva på grovföder som har usla värden just för att de är Shettisar…proteinerna är livsviktiga byggstenar oavsett ras men vi ska vara försiktiga med kolhydrater.
Min lilla "raggsocka" hade fri tillgång på grovfoder till 5 års ålder och var i perfekt hull men sedan gick det utför hon la på sig allt mer och jag fick ransonera och ge flera givor per dag…Idag är hon 8 år och hon får "bara" 3 kilo Hösilag med bra värden och varje giva blandas upp med halm…fodras 4 gg per dag kvällsgivan är endast halm + lite betfor,mineraler och foderjäst.
#32 Tack…du har samma tänk som mej…vi svenskar är rädda för proteiner men det är energi som är boven om det är högt…därav hästar som "ser"feta" ut men kan lida av proteinbrist…
vill också kommetera detta som någon skrev om "feta hästar trots att de får för lite mat…
har ALDRIG sett någon sådan häst…
Proteinbrist/mask/dåliga värden eller för lite mat =
Bukighet/uppsvälld, fattig nacke omuslkad tanig kropp, dålig pälssättning/avfällning, glanslös päls och energilös.
Om detta pågår under en längre tid så ser jag i alla fall en Mager häst…inte Fet.
Naturhästar typ de som lever i Mongoliet osv ser KNAPPAST tjocka ut
de är MAGRA och Taniga med Stor Buk.
ang *motion* så är det absolut självklart att det går hand i hand med foderstaten men tillhör tyvärr den katerogin där jag inte får till det med den motion min shettis skulle må bäst av…vår, sommar och en bit in på hösten är vi ordentligt i gång men nu är det en bristvara
2-3 dagar i veckan är ju tyvärr alltför lite men sådan är min verklighet.
När jag skriver "bra hösilage" så menar jag ett hösilage med högt proteininnehåll och inte så högt i energi. Fördelen med ett sånt hösilage är att det blir mer lagom med energi och garanterat täckt proteinbehov.
Jag diskuterade det faktiskt med en bonde i grannbyn härom dagen. Hans erfarenhet är att hösilage av förstaskörd ofta ligger högre i energi än vad andraskörden gör! Detta kombinerat med att jag aldrig har stött på en andraskörd med lågt proteininnehåll gör mig ännu mer säker på att jag bara vill fodra med just andraskörd…
Mina pållar är runda och goa, men inte mer än så. Jag upplever dessutom att de har minskat en aning i hull efter sommarbetet, trots fri tillgång på bra hösilage… Och jag upplevde faktiskt samma sak förra året, att de gick ihop en aning när de började leva på hösilage i stället för gräs.

#37 jag har tillgång till så mkt hösilage de små orkar äta, men det är av förstaskörden. tanke då? skulle du ge av det eller skulle du istället då använda annat? (har några ton fjolårshö och några ton årshö)
#37 - jag hade fodrat med det jag har, den här vintern. Och sen försökt få tag på andraskörd kommande år.
Sen vill jag bara påtala - för dem som inte vet - att energi- och proteininnehåll inte förändras, så fjolårshöet innehåller lika mycket i år som förra året. Det enda som förändras är vitamininnehållet.

#35 Det finns många hästar som lever fritt/nästan fritt i världen som ser ut precis så som jag beskrev; stor buk och vätska i kroppen som ser ut som fett och/eller muskler fast det inte är det. Nästa steg är total avmagring, när kroppen inte längre klarar att hålla balansenpå grund av att näringsintaget är på tok för lågt. Men dessförinnan ser de överviktiga ut på grund av att deras kroppar samlar på sig all näring den kan, som jag beskrev i ett inlägg här ovan. Jag har sett många såna domesticerade hästar också, som fodras felaktigt och är inställda på svält och därför ser feta ut fast deras kroppar egentligen skriker efter mer mat.
Avmagring är det sista skeendet innan kroppen stänger av och djuret dör, så har det gått så långt på en naturras som annars är bra på att överleva svåra situationer, så är det bråttom att fixa problemet. Flera framavlade raser blir inte så "feta" under svält, det är sant, men det var inte såna raser jag gav exempel på här ovan.
www.stuteriprecious.se
#31 ja absolut, håller med!

Många vettiga tankar om foder. #1 och#4 håller jag speciellt med.
Visst är det svårt att få en shettis som är rund men inte fet…..
Lantmästare Annika Lörincz har gjort ett examensarbete om "feta hästar", hon har arbetat med hästar på Malmö Ridklubb, tog bort i princip allt kraftfoder och ökade på grovfoder. Hästarna gick ner i vikt, tappade inte energi.
se: www.hastfoderradgivning.net gå in under media. Mycket intressant läsning tycker jag.

#20 Lucern i pelleterad form istället för hackat strå, fördelar:
Enklare hantering.

Mina hästar har fritillgång på hö och de e inga problem och hästarna e i fint hull
jag får nog ge mej och släppa den här tråden då de flesta verkar vara rörande överns om att era shettisar mår bäst av fri tillgång vilket är det optimala…jag önskade det funkade med min "lilla" men hon skulle bli ohälsosamt tjock och kanske bli sjuk.
Men jag har varit inne på äldre trådar om övervikt och när jag läser dom verkar det som vi trots allt är rätt många med samma dilemma och där kan jag läsa att flera gör som jag drygar ut med halm…hm lite märkligt och lustigt vad det kan svänga.
Vill också saga att jag har ingenstans skrivit banta eller svälta utan har hela tiden betonat att de är skapta för att äta stora delar av dyngnet…det är ju därför det är så svårt.
Min shettis har ätit 4kg hösilage med bra värde + halm fram tills för 2 veckor då hon bara får 3 kg då hon nu mest bara skrotar i hagen och bara motioneras 2-3 dagar och då bara sparsamt i gengäld får hon mer halm…skulle det smälla till och bli rejält kallt så givetvis får hon mer…detta är våran verklighet.
Mvh fejema

#45 Tyvärr, men många här inne verkar tro att du har en sån där bukig ponny, men har man inte sett den ( och även inte jag ) kanske man inte ska förvänta sig att den ser ut så. Jag har haft en ponny som kanske ser ut som din, otroligt lättgödd, min såg ut som en liten mini nordis Bastant i hela kroppen och med Badkar för fåglarna på ryggen, när de regnade..:) Nu går hon som ridponny och är i hyffsat normal hull, men den ponnyn skulle aldrig heller kunna gå på fri tillgång…. tror mig, jag vet. :)
troligtvis e det så de trór…hon är inte bukig, hon är rejäl och lättfödd…och jag är mycket mån om hennes välbefinnande men jag tror att min Rubrik till tråden "triggade" folk här inne när jag skrev Chockad över mängden…
# 47 Många här har avelsston, unghästar och avelshingstar. Dessa kategorier av djur ha ganska stort näringsbehov och kanske är det därför många tycker att det funkar med fri tillgång? För att dom inte blir feta då dom behöver det.
Jag skulle vilja se den shettis som bara går i hagen och inte gör ngt arbete som INTE skulle bli fet på fri tillgång av ett normalhö/hösilage………
Sedan är det många som tror att shettisar SKALL vara feta, men det är en annan disskusion……
Jag håller med dig!

#48 Vi har även tävlat med en del av våra i ponnytrav, sen så är det även så med våra shettisar att de faktiskt inte står och äter hela tiden om dygnet, jag ser dem ofta gå och *pula i marken , gräset osv..
Som sagt våra har blivit smalare och mer jämna sen de fick fri tillgång, till ensilage , där jag även kan växla med fröhalm (med gräs i ) för mig är det viktigaste att de har möjlighet att äta dygnet runt om de vill det. I början på säsongen så är de i så bra hull att de inte behöver äta det bästa ensilaget och då vi även trappar ner på träningen med tävlingshästarna så är det perfekt med fröhalm som är ensilerad i början.
Sen så är det ju så att vissa hästar är grova i sig ochde är inte feta för det utan kan vara i perfekt hull om man känner på dem men se grova ut om man ser dem jämte en annan lite ädlare häst. Allt kan ju bero hur de ser ut i typen med.
som ex kan jag nämna mina 2 halvblod där den äldre ser tjockare ut än den yngre , men går man fram och känner och kollar dem mer ingående så är det faktiskt tvärtom .
#48 - som jag nämnde ovan så har mina ponnyer snarast gått ner i vikt efter betet (vilket inte gjorde något) trots fri tillgång till bra hösilage. Abelsstona har varit tomma i år och gick hela förra vintern utan att bli hysteriskt feta.
Jag har ett sto som möjligen skulle kunna äta sig smällfet, men där löser det sig så bra att hon är lägst i rang så hon står inte vid höhäcken och maler i sig hela tiden, utan går bara dit när vissa andra pållar inte är där. SÅ hon håller sig lagom i hull.
Nu är mina vuxna ston dräktiga och då gör det mig inget om de lägger på sig ordentligt med hull, för det kommer de göra av med vid högdräktighet och digivning.
Och när Gonkan ändå pratar om sina halvblod så är det min 4-åriga sådan som är den mest lättfödda i hagen, trots svårfödd pappa och fullblodsmamma. Hon är så lätt i modellen att hon ser "lite smårund" ut, men ojj vad skenet kan bedra för där får man leeeta efter revbenen…

Jag utgår inte ifrån att andras hästar har proteinbrist eller är allmänt bukiga om ägaren säger att det inte går att fodra med fri tillgång för att de blir så feta. Jag tror ingenting om deras hull och välmående förrän jag har sett dem med egna ögon och helst har fått klämma lite på dem också.
Det jag däremot tror är att forskningen på foder och hästar har gått framåt och att hästar i allmänhet mår bäst av att äta under nästan hela dygnet. Men som det redan har påpekats i tråden så finns det annat att äta än hö och hösilage, som inte innehåller en väldig massa näring men som ändå håller magen sysselsatt. Jag skulle till exempel inte vilja ha mina hästar i en hage utan träd, eftersom gnagandet på bark och grenar är en väldigt bra sysselsättning för både mage och sinne. Där jag bor nu är vinterhagarna på tok för små för mitt tycke, så pållarna kan inte röra sig över så stora ytor som de kanske borde och skulle vilja. Då är trädätning och dylikt väldigt välkommet för att sysselsätta dem utan att göra dem feta.
Mina hästar är använda eller ska användas i avel, men har också syftet att tävlas och tränas. I omgångar har samtliga gått på fri tillgång på hösilage utan problem, unga som lite äldre, och de har inte rullat fram.
Just nu har jag en individ som tränas måttligt 2-3 dagar per vecka, som ser ut som en köttbulle på håll, men borstar man igenom vinterpälsen så att den lägger sig lite så ser man att det är en illusion. Selen spänns fortfarande på samma hål som i somras, så viktmässigt har det inte hänt så mycket sedan hon gick på fri tillgång på gräs på betet. Eftersom jag alltid har mina på dygnet-runt-bete även om de tävlas på sommaren så vet jag av egen erfarenhet att fri tillgång på näringsrikt grovfoder + träning/tävling funkar. Att det också funkar på ston i avel samt unghästar och hingstar tycker jag är en självklarhet.
Men man måste se till VAD de äter - har man ett kanonhö som innehåller höga mängder energi och protein så kanske det inte är en höjdare att fodra med fri tillgång på det till en häst som tränas måttligt och inte är dräktig eller växande. Då måste man blanda ut det med annat, som inte är så näringsrikt, för att konceptet fri tillgång ska fungera.
www.stuteriprecious.se
mitt ena sto lägger på sig väldigt lätt o får max 5kg hö/per dygn, de andra kan få mer men just nu mår alla bra på 4-5kg hö per dag.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

#49 Vad är fröhalm? Och vem säljer det? Bor i Skåne…..

Jag köper det av en bonne här hemma , eller vi köper det billigt och rullar det själva om man säger så , vi säger bara hur mycket vi vill ha , så sparar ha det . det är ett mellan ting mellan halm och hö kan man säga, det är ju det som blir över när de gör gräsfrö, (timotej eller svingel)
Så här kan man läsa om frö halm :
Fröhalm ligger näringsmässigt någonstans mittemellan hö och halm. Riktvärden på näringsinnehållet per kg foder är 5-6 MJ och 15-25 Smältbart råprotein, men stora variationer förekommer som med allt grovfoder. Timotej har generellt en högre smaklighet än svingel, i övrigt är det inga större skillnader. Fröhalm är bättre än halm om man är ute efter ett lite högre näringsvärde. Halmen däremot innehåller ju i princip inget smältbart protein, vilket kan vara en fördel om vallfodret har ett högt proteinvärde. Så vilket som är bäst beror på vad man är ute efter.
Vi hade ofta det på ridskolan med just för att de skulle kunna äta mer och ha lite mer sysselsättning.
Jag har nog fodrat med fri tillgång på stråfoder i "alla tider". Antingen genom höhäckar i hage för de med lösdrift, eller att jag fodrat så pass mycket inne att det just tagit slut när nästa fodring sker.
Jag tror att det är avgörande för hästens välbefinnande, att vi försöker ge dem en så naturlig miljö/förutsättning som möjligt.
Jag har sett alltför många hästar som utvecklat olika beteenderubbningar p.g.a. stress/avsaknad av sysselsättning.
Jag tror kanske inte att man ska laborera så mycket med "mängden" stråfoder, som med dess innehåll. En häst som lätt lägger på sig har (förutom behov av motion ;-) samma behov av sysselsättning/ständigt "betande" som den hästen som lätt faller ur…. Så det blir till att titta på ståfodrets sammansättning - inte minska det tycker jag. Min erfarenhet är faktiskt också att de runda hästarna som man minskar fodret till, blir stressade av detta och kastar i sig allt ätbart de ser =de blir ändå mer runda, förutom att de mår psykiskt dåligt.
Själv har jag lättast för de tunna stressade hästarna, de brukar komma till ro och runda på sig hos mig… lysande att satsa på shettis då va :-))) (asgarv)
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

Förra året fodrade jag med fri tillgång på ensilerad och otröskad havrehalm, minns återigen inte vad det heter på fackspråk, men hästarna åt med god aptit och var jättefina i hullet. Det var också insått gräs i det.
#56 - det är vad min bonde kallar helsädesensilage

#54 Tack för info. Får väl prata med nån av våra lokala bönder….
Låter som ett intressant alternativ till halm.
#56 ja vår arrendator nämnde detta, det var tydligen populärt. Är detta bra? Både halm och kraftfoder i ett eller.. Svårdoserat?
ang. överfodring….ska inte shettisar ha magert gräs.. och i princip bara det..? vad lever de av i vilt tillstånd, finns kanske inga vilda shettisar nu eller? men ändå… gott om magert gräs borde nog vara tillräckligt plus mineraler. (jag ger extra protein till vissa..)

Vad menar du med magert? Näringsfattigt eller vad? En shettis har samma näringsbehov som en stor häst. Just detta med näringsfattigt är ofta ett missförstått begrepp. Man kanske inte behöver släppa shettisen på ett nygödslagt/nysått bete utan de kan gott klara sig på lite mindre mängd gräs, men näringsmässigt ska det ändå vara bra.
#59 På shetlandsöarna lever väl ponnyerna på typ tång och sånt under vintern? Det räknas väl som vilda hästar? ;)
OT, Åh vad jag skulle vilja åka dit!

#59 Jag kan bara säga från min egen erfarenhet, min kompis lite magrare russ blev rund och fin i muskulaturen när han fick detta foder, hon fodrade med vanligt hö innan och då föll han ur en del.
Halm är inte helt näringsfattigt, efter vad jag minns från skolan så skiljer det sig inte alls speciellt mycket från hö, utom just kanske smb råprotein. Det är ett bra grovfoder och ger bra struktur. Med inslag av nysått gräs och en del havre så borde man ju ha ett fullvärdigt helfoder.
#62 - vanlig halm räknar man med innehåller 0 i protein och ca 4 MJ energo/kg. Det är i runda slängar hälften av energin jämfört med hö oc, som sagt, inget protein alls.
Det faktum att kärnorna är kvar i halmen, att den alltså inte är tröskad, förändrar ju detta ordentligt eftersom man får med havrekärnornas näringsinnehåll också.

#61 Att de äter tång och magert gräs på vinterhalvåret betyder ju inte att deras kroppar inte skulle må bättre av att äta nåt som är mer näringsrikt, om det bara fanns att tillgå.
Oavsett vad förfäderna åt för flera generationer sedan så är ju våra ponnyer domesticerade och har inte själva levt i vilt tillstånd med matbrist halva året. Så det är inte rimligt att jämföra med hur ponnyer har eller har haft det i andra länder eller hundratals år tidigare i historien. Jag förstår din tanke, men personligen tycker jag inte att man kan dra en parallell mellan shetlandsöarna och nordiska ponnyer, eftersom en häst har ett visst näringsbehov oavsett var den är född. Att den sedan kan överleva på mindre näring än så är en sak, men det betyder inte att dess kropp mår bra av det.
Blir hästar som svälter, eller äter betydligt mindre mat, flera månader om året lika långlivade som domesticerade hästar som får lagom med mat jämnt? Vore intressant att veta. 
Jag känner några stycken som bara ger sina hundar mat 6 dagar i veckan, med motivation att hundar och vargar för hundratals generationer sedan inte alltid hade mat. Det skulle alltså vara bättre för dem att gå utan mat en dag i veckan, för att det blir mer "som förr" för hunden då. Jag kan inte riktigt se det sambandet, eftersom hundar och vargar som måste jaga sin mat äter allt de kan när de kan. Det var ju inte direkt så att de sket i att jaga en dag i veckan, utan om de gick utan mat den dagen så var det för att jakten misslyckades eller för att det inte fanns något att jaga. Jag ser på den saken på samma sätt som med hästar i vilt tillstånd - de har ett grundläggande näringsbehov och hade de mat varje dag så skulle de också sannolikt äta varje dag. Varför ska vi då blanda oss i det hela och ge dem mindre eller mer näringsfattig mat "för att det ska bli mer naturligt"? Frågan är väl vad som är naturligt i det sammanhanget - skulle t.ex. shetlandsöarna ha haft så många ponnyer om det inte vore för människans inblandning? Hur hade det sett ut om naturen hade fått bestämma helt själv?
www.stuteriprecious.se
Oj många olika åsikter om vad som är bäst….
Våra små får "doserat" hö 4 ggr om dagen totalgiva 2kg samt minimalt med kraftfoder 0,5 dl till kvällen.
sedan har de en ligghall FULL med halm som de kan småäta i, de arbetar 3-4 dagar i veckan.
Har ett okej hull varken rund eller smal.
vi tycker det funkar på våra småttingar.
Men det var mkt intressant att läsa vad andra tycker och tänker, man fick sig några tankeställare osv.
#64 Det svaret behöver du inte rikta just till mig. Det enda jag gjorde var att svara på frågan.
Jag har fått för mig att shettisar är små delvis pga bristande näring..(som pygméer om jag inte minns fel)
Magert gräs är väl typ torra strån utan mkt fröställningar..
att de ska ha samma näring som stora hästar tror jag inte på. De är mer domesticerade än shettis. Avlade till annat syfte (mer explosiva). Shettis och övriga kallblod är mer ursprungliga därav deras envisa psyke..
#67 - det är faktiskt så att alla hästraser har samma behov av näring (energi och protein) i förhållande sin kroppsvikt. Det finns individuella skillnader med mer lätt- eller svårfödda. Men generellt är det ingen skillnad om det är en lättfödd shettis eller ett lättfött halvblod.
I förhållande till kroppsvikt så är regeln ju 1 kg/100 kg kroppsvikt. En shettis väger kanske runt 2-300 kg? Dvs grundfodring på 2-3 kg hö. Jag fodrar ca 3-4 för slappande icke växande ponnyer.
Vad det gäller att ponnyer är så domectiserade att deras ursprung inte gäller längre så vill jag nog säga att den tid de varit i fångenskap är en spott i havet i jämförelse hur lång evulotionen varit framt till idag……
#69 Den är väl snarare 1 kg torrsubstans per 100 kilo kroppsvikt? Nu vet jag ju iof inte vad vanligt hö brukar ha för torrsubstans, det är säkert ganska högt men ändå.

Alla gör väl som de själva tycker och fodrar på det sätt som de upplever som bäst fungerande. Vissa räknar foderstater, analyserar hö osv. Andra gör det inte.
Vi har aldrig analyserat något foder eller räknat på foderstater. Vi fodrar med hand och öga och det har fungerat bra hittills. Vän av ordning kommer säkert säga att då kan mina hästar få massor med bristsjukdomar eftersom jag inte vet några kvoter hit och dit. Det kan de säkert. Men jag tror inte Ardennern hade blivit 27½ år eller att New Foreststoet närmat sig 30 om de utfodrats galet i alla de 23 resp 28 åren vi ägt dem. Och dessutom inte haft en enda sjukdag i sitt liv.
En annan aspekt som jag hörde av en känd agronom är att foderstatsuträkningar ändå inte tycks stämma på Shetlandsponnyer… Tänk, det är precis vad jag alltid trott.
#69 - precis som #70 skrev så är det minst 1 kg torrsubstans/100 kg häst, vilket blir minst 1,2 kg hö och ännu mer hösilage/100 kg häst, dvs minst 2,4-3,6 kg hö - helst ännu mer - till standardshettisar.
Minimimängden är för att hästens tuggbehov ska tillgodoses och för att magen ska ha något att arbeta med för att må bra.
#70 Vanligt hö brukar ha 84% torrsubstans. Minimumgiva till alla hästraser är 1 kilo torrsubstans per 100 kilo kroppsvikt enligt forskarna. Det är något mindre än 1.5 kilo hö per 100 kilo kroppsvikt.
Mina får det dubbla. De är smala och fina eftersom höet har så bra värden att det nästan täcker hela proteinbehovet! (34 gr smältbart råprotein per kilo torrsubstans) Jag kompletteringsfodrar upp proteinet med Luzern.
Många av oss här på forumet har växande unghästar, hingstar, tävlande djur och dräktiga ston! Oerhört, oerhört viktigt att inte chansa med maten! Vi behöver ge våra unghästar en så bra grund som möjligt så att kroppens beståndsdelar långsamt byggs upp till hållbara och starka individer. Aldrig att jag fodrar i blindo efter ögat. Proteinbrist uppstår innan hästen faller ur.
# 71
Det är väl så att de normer som sätts upp varesig det gäller häst hund eller katt är bara riktlinjer. Man vet att behovet är just så, MEN alla individer är olika, dvs. en del behöver mera, andra mindre än det generella behovet.
Sen kan man faktiskt spara en del pengar genom att göra en exakt foderstat.

#74 Kan bara instämma! Jag växte upp med att hästar "ska" äta havre, korn, betfor, Krafft och allehanda tillskott. De senaste åren har jag bara fodrat med hösilage, lusern, mineraler och eventuellt en mindre mängd betfor. Något dräktigt sto behövde en skvätt havre för ett par år sen, men i övrigt har jag inte behövt köpa in något spannmål eller tillskott på väldigt länge. Helfoder har jag sällan använt och har aldrig upplevt något positivt av det. Det är bara dyrt och tungt att bära! 
Jag sparar definitivt pengar på mina uträknade foderstater och de funkar utmärkt på mina shettisar med minimalt justerande från riktvärdena.
www.stuteriprecious.se
Om vi nu ska diskutera för- och nackdelar med analyser och uträknade foderstater så tycker jag att om man börjar med att analysera så att man vet åtminstone mellan tumme och pekfinger vad det innehåller, så är det lättare att komplettera och ge bra foderstater även om man inte räknar minutiöst på exakta foderstater. Vet man redan från början att höet är högt i protein så vet man också att man inte behöver ge någit annat. Ligger proteinvärdet på "medel" så funkar det bra att komplettera med havre och ligger proteinet lågt så vet man att det behövs proteintillskott och behöver alltså inte vänta på att proteinbristen visar sig i form av förtvinade muskler så att man ser bristen innan man ger tillskott, utan man kan förebygga för att slippa bristerna.
Värt att veta är att väldigt stor andel av de höpartier från förstaskörd som har analyserats i år har legat på väldigt låga proteinvärden (i större delen av landet). Många bönder skördade veckan efter midsommar när det (åtminstone här) var gassande solsken och friska vindar = fantastiskt torkväder. Det är alltså ur denna kanonskörd som de låga värdena finns.