Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 1830 ggr
Annette
0

Löshoppning inför treårstest

Ni som genomför treårstest på våren - när börjar ni löshoppa ponnyn?

susanne-s
0

De två som jag visade fram i somras började jag med på vintern så dom fick mellan 3-5 träningar.
Nu gick detta väldigt bra men framöver ska jag börja långt tidigare för att riktigt ge hästen en bra förutsättning. tex har jag tänkt börja med min blivande tvååring nu i vinter, inte så mkt för att hoppa utan mer för att visa vad som ska göras och att låta honom få ha lite kul!
Kanske 1 gång i månaden eller en gång varannan månad under våren och sedan hösten…

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

VeronicaP
0

Jag har ju tänkt visa på 3 års testet till våren .

Men har ju även anmält Money Penny till 2 års talanjakt nu i december , så vi har börjat träna nu och hon har fått hoppa 3 gånger och har nu hoppat 75 cm , för tydligen får 2 åringarna hoppa lika högt som 4 åringarna tom har jag fattat det som.

Min lilla Welsh på 120 cm kan ju tom få hoppa 90 cm  , fast det gör han galant *ler* och Money Penny hoppa sina 75 jätte bra med men de får tydligen höja till 80 cm med om de vill men jag vet att Harald brukar inte höja så högt med de små då hon *bara* är 95 cm .

Så jag tycker Anette att du kan börja träna lite smått alla redan nu , mer med tekninken då att de lär sig avstånd och komma rätt .

Idag fick lilla Via också hoppa lite och hon är ju bara åring(snart 2 åring) hon tyckte det var jätte roligt och det i en sörjig tung och blöt paddock och regnet ramlade ner så fint :-)

# redigerat till 120 cm :P

Kris_J
0

#2 Min lilla Welsh på 12 cm…Den måste du få med i rekordbokenFlört

Tänkte anmäla min hingst till talangjakten också men vågade inte. Det skulle kännas så snöpligt om vi inte kom iväg, det är ju en bit ned dit och vädret kan ändra sig snabbt. Så vi får satsa på 3-års testet istället.

Veritas odium paretFörvånad

VeronicaP
0

#3 yapp den du , han blir nog lätt såld haha

hm du har väl inte mycket längre än vad jag har dit ? jag chansar blir vädret dåligt får jag väl stryka :-) Nu blir ju vi ensamma med våran shettis tror jag :-)

[Teddy]
0

#4 En vän till mig skickade iväg passet för att få treåringens mått införda. När det kom tillbaka stod det Mankhöjd: 14 cm.

DET var väl en superminishettis!!
(Det var skensbensmåttet.)

Ursäkta trådkapet Annette, men jag säger som de andra: börja lite nu, de tidiga löshoppningarna är bra att ha i bagaget. Hästen kommer ihåg från gång till gång vad han/hon ska göra, så det brukar vara bra med några hopp i benen redan på hösten. Tänk på att inte kräva något, mer än att den går fram och lyder. Jaga den inte över hindren, och hoppa bara lågt.

När vi hade treårstestet i våras höll jag på att skämmas ihjäl, fast på andras bekostnad. Flera stycken sa: jag har inte hunnit träna, min häst har aldrig varit i ridhus, jag har ingen aning om hur högt vi hoppat, osv osv. Man gör inte hästen någon tjänst med ett sånt beteende. Och dessutom kan man ju hålla tyst om det.

Hanna-D
0

Brukar börja på våren, hoppar 4-6 gånger innan ett treårstest.

Petra-Stark
0

Min welsh fick hoppa några gånger på hösten och sedan vila fram till feb då han fick hoppa ca 3 gånger med några veckors mellan rum, innan testet. Då var han bara två och ska iväg till våren igen för att göra det som treåring. kommer att börja hoppa med honom runt feb igen.

Jag tog hjälp av en väldigt duktig hopptränare och det lönar sig..

SaraDoos
0

#2 Var är talangjakten? Plönninge?? Var kan man hitta info (antar att anmälningstiden redan gått ut….)??

Kris_J
0

Veritas odium paretFörvånad

VeronicaP
0

#2 Ja anmälan har gått ut Sara :-)

SaraDoos
0

#9 Tack! Har lagt till sidan bland bokmärkena nu. Tänkte skicka dit Frida och Hygglo…. men det får bli 3-års test nästa år i stället dårå.

Mija
0

Någon som ska träna inför 3-årstestet i närheten av oss, Vadstena, då skulle vi kunna träffas och göra det tillsammans, jag har en bliviande 3-åring (Exmoor) som jag hoppas ska kunna visas fram på 3-års testet.

Vi har möjlighet att hyra ridhus i närheten om det finns intresse.

[Teddy]
0

Mija, kom till oss på Norf!! Vi ska hoppa tre gånger i vår, och där ska även treårstestet gå av stapeln.

AusaBausa
0

Tänkte börja löshoppa min blivande 2-åring efter jul o nyår, ngr gånger i månaden nu fram t visningen..ska visa henne i vår/sommar på 3-års testet.

Mija
0

# 13 Ja, det vore kanske något, det är ju inte så långt, trevligt