Detta med vagn...
Jag har en liten standard hingst som bilr två nu till våren.
Min undran är när jag kan börja sätta vagn bakom honom?
Jag tömkör nu och det går kanonbra, han är lunget själv och man märker på honom att detta är kanonkul det är som om han säger "jag skulle bara vilja springa lite mer också än att bara gå och lunka" hehe
Det jag menar med att sätta vagn bakom är inte att jag med en gång ska hoppa upp och åka med utan just detta med att spänna för och gå vid sidan av en tid så att han vänjer sig. Det ska så klart vara en lätt vagn och inte en tung rockard med någon bilaxel eller så.
Det vill jag ju inte ha över huvudtaget utan en liten nätt vagn som tål det mesta.
Vet ni någon sådan vagn som bara står och tar plats så säg gärna till helst en rockard men går med sylky också, framöver ska jag nog försöka få tag på en vagn med fyra hjul också det är ju bra att ha lite olika vagna att köra hehe
Om jag var du skulle jag vänta tills han är två år på hösten, minst.
De ungdjur jag har kört in har jag haft en roslagsvagn till, och de har varit minst två år. Tömkört lite innan, börjat under sommaren/sensommaren.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Gör samma som #1.

Jag gör ungefär som föregående talare, jag väntar med förspänning tills sommaren/hösten det år hästen är 2 år, beroende på när på året den är född.
Men åldern åsidosatt så vill jag bara höja ett varnande finger angående din tilltänkta metod. Att spänna för en häst och inte sitta i vagnen, utan gå bredvid eller bakom, är bland det farligaste man kan göra och är därför såklart inte det smartaste man kan hitta på med en helt grön häst.
Så öva hellre på förspänningen flera gånger och när du till sist spänner för så bör du ta hjälp av någon som håller i framme vid huvudet medan du sätter dig i vagnen. Sen kan du be honom gå några steg framåt, stanna och sen spänna ifrån. Den som håller i kan släppa så fort du sitter i vagnen, men poängen är att du har kontrollen hela tiden. Om du istället leder honom med vagnen förspänd så kan det gå riktigt illa om han blir rädd eller börjar springa. Så regeln lyder "när hästen är förspänd ska kusken sitta i vagnen" och enda gången du ska stå bredvid när han har vagn på sig är när du spänner för och ifrån.
Det låter som en jättetrevlig ponny och att det kommer gå hur bra som helst med inkörningen!
Lycka till!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#3 får jag fråga va du anser som är farligt med att leda hästen med vagnen. Jag har kört in många hästar stora som små o min metod har alltid fungerat bra. jag tömkör tränar in kommando lär hästen stå stilla sedan börjar med vagn leder hästen i vagnen tränar mkt vändningar och mkt att hästen ska kunna stå still med vagnen förspänd.
Din beskrivning tycker jag låter farlig att man ska sitta i vagnen o att den som står framme vid kan släppa hmm. Jag tycker de är så mkt skriverier om att man får inte göra si o så givetvis går säkerhet o hästens mående i första hand man ska inte börja för tidigt med att sätta vagn o annat men man ska utgå från hur hästen är utvecklad.
En 3 åring kanske inte alls är färdigutvecklad för att arbetas o dra vagn exempelvis medans kanske en annan 2 åring är. Många är tidigt utvecklade medan de finns de som är underutvecklade o måste ha mer tid på sig. Då menar jag i både kroppsbyggnad och sinne.

#4 Det kan hända riktigt otrevliga grejer om en häst som inte är van att dra vagn kommer lös med vagn förspänd. Sitter du i vagnen så kan du alltid bromsa och avstyra en olycka, det kan du inte om du står bredvid och tappar greppet. Då kan du dessutom bli släpad eller omkullsprungen och överkörd av vagnen.
Vad är det som är farligt med att den som håller i framme vid huvudet släpper när du som kusk sitter bekvämt i vagnen och har tömmarna i dina händer? Som sagt, kusken har alltid större makt vid en eventuell situation än en ledare som står bredvid. Men för all del, är man osäker så kan ju ledaren hålla kvar hästen i ett grimskaft medan kusken styr, men händer det nåt då så riskerar medhjälparen att släpas med vilket förstås är onödigt. Är hästen tömkörd mycket så är den ju van att bli styrd bakifrån, och har du vant in den vid skaklar och haft den stående mellan skaklarna på vagnen tillräckligt många gånger så är ju allt så förberett det kan bli.
När jag kör in unghästar så ställer jag dem mellan skaklarna på vagnen, lyfter skaklarna och släpper ner dem med en duns i backen ett antal gånger. (Miljöträning för att visa att vagnen inte alltid är tyst där bakom.) Har jag en medhjälpare så kan jag leda hästen framåt några steg och medhjälparen drar vagnen efter, men utan att spänna för. Blir hästen rädd då så är den inte fastspänd i vagnen utan kan enkelt ta sig ifrån den utan att det blir en katastrof. Hittills har det aldrig hänt nåt sånt när jag har kört in hästar, men skulle det hända så skulle jag ta det som ett tecken på att hästen inte är redo att spännas för riktigt än utan behöver mer miljöträning.
Att svänga med skaklar för träningens skull är lämpligare att göra med en släpa eller lösa skaklar än med vagn, av samma anledning som jag redan har nämnt. Hur folk väljer att göra får stå för dem själva, men har man sett olyckor med vagn så lär man sig att tänka till och ligga steget före i framtiden. Jag tänker inte säga "du gör fel" eller "sådär får man inte göra" för det är upp till dig som kusk och inkörare. Men att leda med vagn förspänd utan kusk på kuskbocken är inte särskilt smart, det kan du inte komma ifrån.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
5# alla har vi olika åsikter men min åsikt är som jag skrev i förra inlägget. Man kan inte alltid avstyra en olycka de kan hända mycket värre saker om man sitter i vagnen med. jag föredrar att den som håller i hästen har en lång lina o då inte bara ett grimskaft ja har alltid hitills lyckats hålla shettisarna med longerlina om deförsökt slita sig eller något. Att sitta i vagnen med en oerfaren häst som kanske blir totalt livrädd tycker jag låter ologiskt i mina ögon men som sagt alla kan vi inte tycka lika.
Jag är inte helt dum i huvudet, utan jag fattar ju att man inte bara för att man har tömkört så kan man spänna för med en gång.
Jag menar ju så här att när man har tömkört ett tag så kan man ju som ni säger börja visa vagnen och ställa hästen mellan skaklarna utan att äns lyfta upp dem utan bara vänga honom vid att stå still mellan dem.
När han lärt sig det så kan man börja lyfta upp skaklarna så att han får känna att det är någonting vid sidan av honom utan att spänna för, när han är van vid det så kan man börja med att släppa ner dem med en dunst så aatt han även som ni säger får vänja sig vid det.
När han sen vet att vagnen inte är farlig så spänner man för skaklarna och bara låter han stå med dem förspända en liten liten stund bara så att han får känna att det blir en ny tyngd i selen och detta gör man ett antal gånger med innan man äns funderar på att börja röra på vagnen.
När han har godkänt detta så kan man försiktigt låta honom ta något steg med vagnen så att han känner av den och har man en häst som har förtroende för en så bör detta inte vara några problem.
Och vem har sagt att man inte kan använda vanliga tyglar medan man håller på att vänja honom vid vagnen och slippa trassla in sig i en massa tömmar. Detta kan man ju göra så pass länge tills hästen har godkänt att den har någonting bakom sig. När den har det så kan man övergå till tömmarna som man så klart har använt under tiden genom att tömköra växelvis med inlärningen av vagnen.
PS. Ska tillägga att jag är själv och har inte någon som kan hhjälpa mig med detta.
Kan bara hålla med Ahnna.
Gjorde den dumheten, i brist på kunskap, att hålla en förspänd häst i tömmen, framme vid huvudet medans kusken bara skulle hämta något.
Pållen var väl inkörd, äldre, lugn och visste mycket väl vad som gällde när man stod mellan ett par skaklar.
Plötsligt blir han ändå rädd fär något i omgivningen och hoppar till och sticker. Jag försöker hålla kvar, min korkade idiot, men faller efter ett par steg. Jag får vagnen över mig och ser sedan häst och vagn försvinna bort i skogen.
Jag klarade mig med blåmärken och skrapsår, Hästen gick omkull längre in i skogen, och böjde till vagnen lite här och var men klarade sig också med enbart skrapsår och blåmärken.
Jag önskar med denna händelse i bakom mig, att någon talat om för mig hur man INTE ska göra vid en anspänning…
#9 Jo men vad hade inte hänt om häste skenat med någon i vagnen och denna vält inte alls roligt kan jag tänka mig.
För hur många ute i vårt avlånga land har BROMSAR på sina vagnar, det är inte många det skulle jag tro.
#10 Om hästen bara springer i väg så går det ju alldeles utmärkt att få stopp på den om man sitter i vagnen, blir lite svårt om man ligger kvar på stallbacken.. Sen om hästen verkligen skenar blir det ju lite svårare kanske.
Däremot är det ju faktist en skillnad när man håller på med shettisar, man ska inte underskatta deras styrka men dom är ju betydligt lättare att hantera och få stopp på.
#10 "För hur många ute i vårt avlånga land har BROMSAR på sina vagnar, det är inte många det skulle jag tro."
De flesta fyrhjuliga tävlingsvagnar har broms, tvåhjuliga vagnar har det som regel inte.

Nu blir jag lite stessad… Min, numera enda, shettis är idag 1½ år gammal och jag har inte ens börjat tränsträna honom ännu.
.
Min plan för honom har varit att lite försiktigt börja träns- och selträna honom framåt påsk, för att sedan ägna sommaren åt att tömköra. Går det bra så kanske vi sätter honom i vagn till hösten.
#14 - ta det lugnt du, det finns ingen anledning att skynda på med inkörningen.
Jag har hittills inte lyckats vara snabbare än att de blivit satta i vagn på sommaren som treåringar och det har blivit häst av dem också!

#14 Hur stressad borde inte jag vara då, mina är födda 2003 och 2006. Jag har börjat så smått men det går sakta. Jag är i samma situation som TS, saknar medhjälpare och då blir allting mer omständligt. 3-åringen har jag gjort mest med; Tömkört, först utan sedan med baksele för att han skulle vänja sig vid den. Sedan hängde jag på bröstan och draglinorna, gick bakom och höll emot i draglinorna och lät dem "daska" mot sidor och lår. Har inte vågat fästa något i draglinorna ännu då det är svårt att snabbt få loss dem om panik uppstår och man är ensam. Nästa steg blev promenader med rockarden i ena handen och hästen i den andra, detta har båda hästarna gjort. Just nu befinner vi oss i stadiet häst tränsad men utan sele, ställd emellan skacklarna, utan att vara fastspänd, jag leder hästen o c h drar rockarden, vi svänger och har oss så att skacklarna tar emot sidorna. Detta klarar båda hästarna utan problem. Spänna för på "riktigt" vågar jag inte göra förrän jag har minst en medhjälpare.
Citerar Hans Sidbäck då han fick frågan om när man vet att det är dags för nästa steg i inkörningen - "När man inte längre behöver ställa sig den frågan - DÅ är det dags för nästa steg". 
Lycka till med inkörningen och lita till din häst, den talar om en hel del för dig 
#17 - det tycker jag var väldigt klokt sagt!
Med risk för att bli idiotförklarad tänker jag ändå berätta hur jag gick till väga med min lilla kille.
Redan vid 6 månaders ålder fick han gå med sele. När detta var intränat börja jag sätta töm i grimman, kan tänka mig att de var vid 7 månaders ålder. Tömkörde tills de fungera. Strax där efter gjorde jag egna skaklor av björk sly. Grenarna var på sin höjd 3 cm på bredaste stället. (kanske vägde en par kg) Sen börja vi släpa dom, just för att vänja honom med ljudet och känslan av att något kan ta i bakbenen. Vid drygt 1,5 års ålder fick han gå i vagnen första gången, (ca 25 kg vagn, väl avvägd utan belastning på rygg). Så fortsatte vi till han var över 4 år innan någon satt i vagnen. Vid 2-3 års åldern fick han vänja sig vid bett och träns.
Att allt tog sådan tid var för att jag alltid arbetat själv med honom och har aldrig kört in någon häst innan. Första gången jag satt i vagnen hade jag dock en hjälpande hand. Jag var ju väldigt noga med varje moment innan jag gick till nästa för att jag var rädd att göra fel eller att hästen skulle bli rädd för något. Har ju alltid trott att ett bakslag ska komma men de gjorde de inte!! Vid 5 års ålder ansåg jag honom inkörd!!!
Nu är Fjant som han heter 6 år och "bakslaget" har fortfarande inte kommit och han körs lite nu och då.
Så med utrustning som inte tar skada på unghästarna så tror inte jag att de är någon fara att smått börja på i tid så länge man skyndar långsamt och inte har bråttomt och stora krav på dom. De är nog väldigt individuellt från häst till häst men så länge man märker att hästen har roligt och vill lära sig tycker jag de är ok att börja tidigt. En häst som inte gillar de och prottesterar bör man vänta med tycker jag….

#19, jag håller med dig på din teori där, du väntade ju ändå såpass länge med belastning. dessutom tror jag att han kommer att vara stabil i många situationer med vagnen!
#19 Jag idiotförklarar dig inte, men våra små miniföl är ca 6 månader nu, och de är inte ens avvanda från sina mammor än. Jag skulle inte ens komma på tanken att sätta på dem en sele. Ser tyvärr inte hur det kan hjälpa i framtiden med att vara ute i så god tid. Sen köper jag inte uttrycket "Skynda långsamt" I denna situation. Man har flera år på sig att vänja in sin unghäst vid en sele. Varför inte låta dem vara föl? Det finns så mycket annat man kan träna om man nu måste det och inte kan låta dem vara unga.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Håller med #21 och vad menas med att vänja dem vid sele? Handen på hjärtat, hur många har behövt vänja sin ponny vid selen? Jag lägger bara på den och det har ALDRIG varit några problem med just selen, det som kan vara lite trixigt är att få ponnyn att förstå att den ska gå framför vid själva tönkörningen men selen är aldrig några problem.
21 och 22. De var som sagt så jag gjorde med en häst! Jag vänjer alltid mina hästar med nya saker, ex grimma på föl osv, av och på. Inte alltid alla hästar gillar vare sig svanskappa eller gjord under magen. Så jo, jag vänjer dom även med sele! När man börjar är upp till var och en. Jag dömer inte andra för hur dom gör. Kolla trav hästarna ex, de flesta kör in dom på våren när dom är 1 år, släpper dom på bete och sen börjar träningen på hösten, så de finns flera alternativ på att köra in häst.
21 dessutom fick han ju vara ung häst 23.5 timme per dygn, leva på lösdrift i flock så inte tog han någon skada av att göra nå han gilla en halv timme ibland :) Snarare tvärt om, när han tröttna på tillvaron i flocken gick han ut ur hagen och kom gärna till huset på besök…
19# hur lyckas du hitta en sele som passar ett föl håller med 21#
#23 Jag kan inte påstå att mitt förtroende för travsporten är speciellt stor och tycker inte att deras sätt att "köra" in hästar är att sträva efter, men sen är jag ju inte speciellt insatt i det heller.
Shetlandsponnyn är en ras som tar lite tid att utveckla sig om man jämför med andra hästar, jag förstår inte varför man skall ha sån panik att börja. Man har gott om tid ändå! Jag har precis börjat vant min blivande två åring med sele, det tycker jag är lagom.

Fast inte är det vanligt att man börja med shettisarna även om man tävlar trav , allt för tidigt. men att vänja en häst vid att ha sele , gjord eller annat på sig som åring är ju eg inte helt fel, men inte för det sagt att man måste hålla på att tömköra sov utan mer vänja vid att ha saker på sig om man säger så.
Vi tävlar ju trav och ja jag ska väl villigt erkänna att vi är väl bland dom som kör in våra sent och så , men de kommer ut i tid i allafall och alla är ju inte redo att gå ut som 3 åringar heller man måste ju se till varje häst och inte dra alla över en kam , gäller vilken sport man än håller på med.
#27 Det ser kanske inte likadant ut på ponnytravsidan, jag syftade på på varmbloden.
Det är väl inte fel att börja tidigt? Träningen av fölungarna börjar redan första levnadsveckan.
Att acceptera människan, beröring mm
sedan gå vidare med grimma, bli ledd, lyfta hovar…
Första gången mina har täcke på sig är alltid i närheten av mamma häst, alltså innan dom är avvanda.
Att lägga på en 6-månaders täcke, gjordar, sele mm är ju enbart miljöträning, vilket jag tycker är helt ok. Det handlar ju inte om träning-träning liksom.
Inte behöver man vänta till fölet är avvant innan man börjar miljöträna det.

#28 Att börja tidigt även på varmbloden är inte alltid fel heller , man kan inte dra alla över en kam även om jag också kan tycka att många travfolk glömmer bort det här med att jobba ordentligt med tömkörningen på marken innan vagnen kommer och sådant . Men eg är det bara ett fåtal som håller på så och de är de man hör talas om .
Det är inte alla som går ut som 2 åringar och det finns även en del som går ut som 4 åringar första gången. Sen är väl varmbloden avlade på annat vis än våra shettisar.
#0 Om du känner att din häst är mogen för att sätta på vagn kan du mycket väl göra det , ta det lugnt bara och låt allt ta sin tid och låt han inte dra vagnen för länge , men du kan ju töm köra med vagnen på i volt och serpentiner och annat , men jag hade väntat med att sätta mig i vagnen. Tänk på att ha korta pass så han inte hinner tycka att det är tråkigt och inte för många gånger i veckan
#30 Tack, äntligen någon som förstår hur jag har tänkt gå till väga
#31 Det blir exakt som jag gjorde då, på hösten när han var 1,5 år satt jag på vagn, fast de verkar inte gillas av alla… Skulle kanske ha skrivit "hösten innan han blev 2 år" för att inte reta upp folk här
(trots att de betyder samma) Tycker du att du och din kille är redo så gör det som känns bäst för er..
#25 inga problem alls med sele som passade… dock drog han ju inte vagn med den selen även om han kunnat göra det utan bara skaklor av sly…
#29!! Håller fullständigt med dig ang att träningen börjar första veckan…

#32 Fast nu har jag nog inte läst din tråd eller har jag det så har du kanske framfört ditt på annat vis, här förstod jag det som att hon skulle sätta på vagnen utan att sitta i den ;-)
#33 Jag satt inte heller i vagnen förän ponnyn i fråga var över 4 år… Men vagnen satt jag på "tom" vid drygt 1,5 års ålder…