Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett16-hästpass
Läst 1258 ggr
Anna-Karin
0

RS nummer i passet...

Någon som vet andledningen till varför man inte skall få RS nummret infört i passet längre… utan på ett löst papper (som det var förr). Läste på SSS hemsida!

Jag som tyckte det var bekvämt att få all information om hästen samlat i passet Flört

Cattis
0

Man får bara skicka iväg passet för att göra ägarbyten tex, inte för att föra in "oviktiga" saker som tex meriter, vilket ju RS är. Så nu införs istället ngn slags "bilaga" till passet.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Anna-Karin
0

Okej, tack då vet jag… tycker i och för sig inte att RS nummer är oviktigt Flört Lösa papper har ju en tendens att försvinna på vägen om en häst byter ägare många gånger. Men jag förstår tänket!

Cattis
0

Nej jag tycker inte heller att det är oviktigt, men det är ju "bara" en merit och har inget med hästens identitet att göra. Glad De holländska passen tycker jag funkar bra, med det lösa "kortet" man stoppar in i en plastficka.

/Cattis

Anna-Karin
0

Stämmer! Flört

PP
0

Om det stämmer det som står på SSS hemsida, att passet endast får lämna ägaren för ägarbyte eller makulering, kan man väl inte längre få ändrat till valack eller höjd avelsvärdeklass införd i passet heller..?

Förvirringen blir total då det tidigare alltid angetts att passet ska följa hästen (vid exempelvis inackordering i annans stall, fodervärd osv)… Har detta ändrats nu? Någon som vet var man kan hitta passförordningen? Obestämd

Ahnna
0

Vad händer om en hingst blir RS-hingst då, får man inte det infört i passet heller?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Cattis
0

#5 Som jag förstod det, så får inte SSS kräva in passet för annat än ägarbyten eller makulering. Eftersom passet skall finnas tillgängligt där hästen är. Ändring av kön (eller annat som ändras i signalementet) är ju en helt annan sak, än att tex ändra avelsvärdeklasser och sådant. Det har ju som sagt inget med hästens identitet att göra.

Så här står det på infosidan i webbstamboken:

"Ändring av uppgifter i passet**: **_Som det står på förstasidan i passet skall det in om exempelvis signalementet ändras.
__Ny signalementsbeskrivning skall även med.
_För att ändra uppgiften om färg skall alltid nytt signalement göras."

#6 Om jag inte missuppfattat så skall inga RS eller andra meriter föras in i passet, utan till detta blir det ngn slags lös "bilaga".

/Cattis

Ahnna
0

#7 Okej. Men om man har ett sånt löst papper som det står RS på och skickar in passet för t.ex. ägarbyte, får man det lösa pappret infört i passet då eller fortsätter det vara ett löst papper tills det vittrar sönder? Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Teddy]
0

#8 Fråga registratorn.

Cattis - ska man bara skicka in premieringsresultatslappen, för att få den nya lappen med RS nr?

Hanna-D
0

#9 Från Webstamboken:

RS-nummer:

NYTT! För att få ett RS-nummer sänds avelsvärderingsbeviset hit (och gärna en brev som säger att ni vill ha RS). OBS! Skicka inte passet för RS.

Ponnyn måste dessutom minst ha tilldelats avelsvärdeklass G. (Se mer detaljerad information på SSS hemsida.)

Vi skickar sedan ut ett löst blad med uppgifter om bl.a. RS-nummer mot postförskott.

[Teddy]
0

Tack Hanna! Nu ska jag plocka ur passet ur kuvertet, och bara skicka Bonnies avelsvärderingsbevis.

Du vet händelsevis inte vad det kostar? (Jag KAN titta på hemsidan, men det går nog snabbare att få svar här.)

Hanna-D
0

#11 200 kr.

Har du inte hunnit skicka in det än? Vi visade ju på samma ställe och Gucci har redan fått sitt RS-nummer - hann dock få det i passet innan det ändrades Flört

[Teddy]
0

#12 Jag läste snabbt: 11 200 kr, dyyyrt!

Nej jag har inte "hunnit" än….