Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettföl
Läst 2805 ggr
VimseVira
0

Avvänja hingstföl

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om man har ett shettissto med hingstföl sedan i år, när vore det lämpligt att vänja av då?

Jag vet att könsmognaden börjar vid 6mån (individuellt så klart, precis som hos alla andra däggdjur om man nu ska vara sån), men jag har ganska nyligen hämtat bägge hästarna från tidigare ägaren och enligt henne var hingstungen rätt självständig. Vilket jag dock inte kan påstå själv! Han är nyfiken, pigg och framåt som ett föl borde vara men jag kan tycka att han frtf verkar beroende av sin mamma och stoet verkar inte besväras alls av att ha honom hos sig. Jag ska självklart vänja av honom, men med tanke på att jag nyss hämtat dem så är det inte aktuellt att ställa honom i egen box direkt, men hade lite i tanke också att så länge det verkar funka för stoet och han inte visar ngn könsmognad så kan jag dröja på att vänja av honom? Någon som har liknande tanke eller vill dela med sig av sina erfarenheter kring det?

Hanna-D
0

Hur gammal är han då? Jag brukar ta bort hingstfölen vid 6-7 månader, beroende på individen. Stofölen går kvar längre.

Tror du gör rätt som låter honom "boa" in sig hos dig och känna sig trygg hos er innan han får lämna sin mamma.

VimseVira
0

Det är det som är saken, jag vet inte exakt hur gammal han är! Den förra ägaren hade bara ägt dem i 1½mån när jag hämtade dem, och jag har inte fått tag i ägaren innan henne (som jag antar även är uppfödare till lillgrabben). Men jag skulle gissa på att han är runt 6-7månader…

Det är en jätte trevlig grabb, han är lite nafsig och kaxig men vad jag förstått så har varken han eller hans mamma blivit jätte mycket hanterade på stället jag hämtade dem. Men han lyssnar om man säger ifrån, så jag tror absolut det kommer gå bra när jag väl vänjer av honom.

Hanna-D
0

#2 Har han inget pass?

susanne-s
0

Jag vänjer av mina hingstungar i Januari- februari gissar jag på, då är dom ca 8-9 månader.
Jag tror de flesta ston och föl mår bäst av att ha varandra fram till våren (då nästa föl skulle ha kommit)
Nu är mammorna till mina föl dräktiga, fölar i maj,  så det är ju ingen risk att dom skulle kunna befrukta sina mammor…
Ev, får jag stödutfodra stona framöver, men ännu har inte det behövts. Jag gör hellre det och låter fölen ha sina mammor så länge som möjligt.
Jag har vant av ett föl redan som 6 månaders föl, då fölet såldes, men gör det inte igen. Stoet reagerade väldigt negativt och jag ångrar det fortfarande.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Annette
0

Som längst tills de varit 10 månader. Men det går inte med alla.

MadeleneJansson
0

Var på föreläsning om detta i oktober, och enligt föreläsaren, som är utbildad agronom, så mår hästarna bäst om fölet får gå med mamman så länge som möjligt, hennes rekommendation var iallafall 8 månader!! Ett 8 månaders föl diar varannan timme, dvs 12 ggr/dygn.

Hon föder själv upp travhästar och har fölen med mammorna tills betessläpp året efter och säger sig inte ha några problem med hingstfölen….

SÅ jag tycker att du kan ha sto och föl ihop ett bra tag till, mina får gå med mamma till 1 mars, sen känns det som att ljuset gör att mammorna kan börja brunsta och då känns det bra att sära på dom.

Ahnna
0

#6 Jag har till och med hört att minimum bör vara 10 månader. Men hingstföl mognar ju så olika och det finns ju fall där hingstföl har betäckt sin mamma vid 8 månaders ålder. Brunster infaller ju också väldigt olika på olika ston - mitt fullblod till exempel har flera gånger börjat brunsta i januari eller februari! (Helt naturligt.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

VimseVira
0

#3 Nej, det fanns inget pass med till honom. Det ska jag ta itu med snarast så klart!

För övrigt tackar jag för alla andra kommentarer!

MadeleneJansson
0

# 7 Ja, det finns ju olika saker att ta i beaktande… Just i hennes fall kan jag ju tänka mig att travstona är dräktiga varje år så då är det ju inte ett bekymmer att dom skulle kunna bli betäckta, däremot kanske stofölen ligger i riskzonen framåt vårkanten?

Moheda
0

Jag började att ställa min hingstunge i boxen brevid mamma nattetid och då var han drygt 5 månader. Det gick jättebra. Mor och son gick sedan tillsammans tills grabben var 9 månader, men sedan gick det inte längre. Han blev könsmogen över en natt kan man säga. Han brydde sig dock inte om sin mamma men blev väldigt intresserad av de andra stona i hagen. Blev dessutom lite kaxig, troligen pga brist på lekkamrater. Han fick då flytta! Hingstkollo i 5 månader - det var toppen!! Han fick möjligheten att leka av sig med likasinnade. Han kastrerades när han var dryga året och kom hem till oss valack!

AnnaLundin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hingstfölen lämnar stoflocken vid 6-7 månaders ålder, jag har hittills inte haft några problem med det.

Här är Mohedas kille på unghingstkollo, leker med en av mina…