MÖGEL mm

Min egen uppfattning är att mögel är skadligt för hästar det sätter sig i luftvägarna kan bero på dålig ventilation eller dyl. Så kan ni inte åtgärda det så hade jag nog som du själv skriver flyttat mina hästar.
Flytta!
flytta säger jag med, det där såg inte alls bra ut
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Håller med er andra, flytta dina hästar.

Stallägaren säger dessutom att hon tycker
-----citat:
Vad gäller fodret är det en käpphäst för mig och för hästarnas skull har jag samlat mod och diskuterat det med dig två gånger under hösten. Vem som helst som ser något som man uppfattar som fel och dåligt för hästarna måste försöka inbjuda till diskussion anser jag. Jag har därefter rättat mig efter ditt beslut angående utfodringen --------slut citat
Är inte det att anklaga mig för att missköta hästarna? Hon är inte klok alls. Andra inhyrda i stallet har också berättat igår att deras hästar blivit så smala.
Höet är dammigt och det ryker om det. Ventilationen är säkert OK då det är högt till tak och deras egen häst har astma så dennes fönster är helt borttaget det är utebox typ.
Problemet är att hon anser att jag måste betala en månad till uppsägningsmånad.
Vad gör jag. Jag får inte flytta mina hästar förrens hon fått betalt uppsägningsmånaden.
är detta verkligen ett rimligt krav då jag anser stallet otjänligt?
Skall jag gå till djurskyddet eller veterinär?
Tacksam för lite råd.
Nej jag anser också att så här får det inte se ut.
Bifogar även en annan bild som de försökt tejpa igen med silvertejp. Men jag anmärkte att det regnar in i veckan igen.
Har ni skrivit kontrakt??
Jag hade ringt ut djurskyddet

Japp vi har kontrakt med 1 månadsuppsägning.
Men man undrar ju om jag inte skall gå till jurist för att kolla om inte stallet är otjänligt.
Ja jag bör nog vända mig till djurskyddet i morgon.
Såhär vill jag inte ha det.
nä det förstår jag verkligen, lycka till!

7# kan du skriva imorgon vad djurskyddet säger?
Jag hade betalat kallhyran (för det är den du ska betala när det gäller en månads uppsägningstid, inget annat) och flyttat snarast.

Midlingur!
Är det verkligen så. Och hur kan man veta vad kallhyran när man har bara en månadskostnad per häst?
Kan va bra med så mycket info som möjligt på benen i detta fall.
Kram
B

Jag håller med #10 om att den hyran hade jag betalt om det står så i kontraktet.

Står det inget i kontraktet om vad som ingår - alltså vad stallägaren är skyldig att tillhandahålla? Det brukar ju stå att stall o andra byggnader skall vara okej…?
Annars skulle jag kontakta miljö o hälsa i kommunen ni har stallet i.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#11 Finns där ingen kallhyra bara för boxen, alltså vad det kostar att ha häst i stallet förutom alla tjänster, ev foder osv? I mitt stall är den t.ex. 600:-, sedan tillkommer foder och mockning.

Jo det står att i hyran ingår in och utsläpp i hage, 4 utfodringar per dag, hö och strö. Hyrestagaren har hela året tillgång till stall, sadelkammare foderrum mm.
Så det verkar ju inte vara någon kallhyra. Men som #10 säger så borde det ju inte va skäligt att ta betalt för hö och strö under perioden ju.
Detta måste jag också klla med jurist.
Annars så får du ta med dig foder och strö för den månaden till det nya stället. Sätt lite press på stallägaren, det hade jag gjort.