Växa över?
Hej!
Kommer antagligen inom kort tid att köpa en liten shettishingst som i dagsläget är 100cm. Han är född -08, vet inte exakt när men han är 1,5 år nu. Hans pappa är 105cm, mamman vet jag inte. Vad tror ni han kommer hamna på när han växt klart?
Tacksam för svar! :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Om han är en meter nu är det nog ingen större risk att han växer över, han blir nog 102-105 cm skulle jag gissa med ledning av hur våra unghästar vuxit efter första sommaren. Shettisar verkar växa oerhört mhycket första året, och sedan blir det inte så mycket till, russen kan växa på höjden mycket mer har jag sett.
Min -08 är ca. 103 cm, och jag är litet oroilg för sluthöjden på henne måste jag säga…

Min kille f-08 var stor redan när han föddes, drygt 70 cm. Han växte nästan 30 cm under sitt första år. Idag är han dryga metern… pch har så varit under det sista halvåret. Var också lite oroligt ett tag att han skulle växa över men det är jag inte längre… 
Okej så bra, då får vi hoppas att han håller sig inom måtten ;)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Jag har en gång visat en ettårshingst (ägd av bekanta) på utställning, som var stor. När han blev ch. unghingst krävde ägaren till den tvååriga hingst som inte blev champion att han skulle kontrollmätas (lite småaktigt, kan man tycka…), vilket också gjordes. Ettårshingsten var då 105 cm och fick behålla championtiteln.
Han kastrerades senare och stannade på 107 cm, har haft mätintyg och tävlat ponnytrav sedan 4 års ålder, nu slutmätt.

Jag är orolig för mig 08:a oxå Hon mäter i dagsläget 102 cm. Mamma är 101,5 och pappa är 98. Jag är orolig att damen ska växa över måttet. Vore så tråkigt om hon bkev för stor