Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1969 ggr
Mossedal
0

Blodprov

Förutom testerna Pregnant Mare och Wee Foaler… kan t.ex. en vet komma ut och ta "riktigt" blodprov och testa för dräktighet?

Om så, kan detta test tas när som helst under dräktigheten?

Minia minisar är verkligen mini, och en är mycket rädd om rumpan så jag vill inte gärna göra ett UL på henne. Men jag skulle ändå vilja veta mer säkert om hon är dräktig.

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

[Teddy]
0

Wee Foaler är urinprov.
En vet kan ta blodprov och testa för dräktighet. Blodprov kan man ta närsomhelst, men jag tror vet vill veta hur långt dräktigheten gått. Jag antar de letar efter olika hormoner.

[Billan]
0

Jag har för mig att blodprov för att kolla dräktighet är  tidigast efter 120 dygn när man tittar på Östronsulfat.

kajsa-kavat
0

Som jag skrev i en annan tråd så  mailade jag med en veterinär på SVA om hur det egentligen var med blodproverna.

Från dag 50 - 110 kan man kolla eCG och från dag 110 och framåt kollar man östronsulfat.

Mossedal
0

Jag vet att WeeFoaler är ett urinprov ;-)

Det jag funderade på är att PregnantMare inte kan användas längre in i dräktigheten…. och det var därför jag frågade om det finns andra blodprov man kan ta i ett senare skede. Och nu har jag ju fått svar, tackar.

Då ska jag ta ut vetten lite längre fram (jag kan med några dagar när säga när hon blev dräktig) så vi kan få svart på vitt. Spännande!

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Miica
0

Någon som vet ungefär vad de kostar att ta ut vetten o kolla detta blodprov?

cinna
0

För en fyra-fem år sedan kostade det ca 1300 kr och det tog ca en vecka innan jag fick svaret…  Oskyldig

[Billan]
0

Var det priset för analysen ? eller med inklusive  vet. som tog provet också ?

cinna
0

Det var vet. besök inkl blodprov…

Får ju inte sticka pållen själv där Oskyldig

Rekommenderar Wee Foal. Gjorde testet på mina båda ston förra året och det stämdeSkrattande

Gemine
0

Veterinären ringde mig idag. Vi tog ett blodprov förra veckan och det blev ett positivt svar. Glad

Räkningen kommer sedan. Frågade aldrig hur mycket det skulle kosta.

Det måste ha gått mer än 120 dagar sedan betäckningen..

[Billan]
0

Tänkte väl att analysen inte var så dyr.

Jag sticker själv i så fall, men har använt Pregna Mare de sista åren.

Det var fortfarande mer än 120 dagar då ?