Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 3194 ggr
VimseVira
0

Kalk?

Det här med att ge kalk till sina dräktiga sto och föl, är det många som gör det egentligen?

Jag har jobbat hos en kvinna som hade mindre uppfödning av holsteiners och hon tyckte det var jätte viktigt att de dräktiga stona, fölen och unghästarna fick kalk. Andra som jag också känner till och pratat med tycker också det är viktigt att ge, särkskilt till de unga hästarna. Oavsett ras.

Så nu när jag själv har en liten grabb född i år så vill jag ju ge rätt foder direkt, som gynnar hans tillväxt. Men samtidigt vill jag inte kludda till det för mycket och göra det för komplicerat.

AnnaLundin
0

Det som är viktigt är att man ser till att kalkbehovet är täckt och att kvoten mellan kalk/fosfor är lägst 1,2.

Om man har en mineralanalys på grovfodret så är det lätt att veta om man behöver ge mineraltillskott alls och i så fall hur mycket man behöver ge.

Alla mineralfoder innehåller kalk.

Jag ger inget extra kalk någonsin, däremot ger jag mineralblandningar när det behövs.

VimseVira
0

Men när man kollar kvoten på t.ex. kraftfoder, är det då det som anges i procenthalt eller antal g? Man är ju lite halvt nollad och dåligt uppdaterad kring det när man inte haft häst på ett tag…

Har ju stoet och hennes lillgrabb då, men just nu får dem inget grovfoder då jag måste införskaffa bra hö istället för hösilage. Dem fick hösilage hos tidigare ägaren men så var stoet ständigt dålig i magen med sprutande diarre och inte helt oväntat har det fortsatt hos mig tills jag tog bort hösilaget nu i förrgår. Men finns inte många annonser om hö i närheten så ska iväg och kolla nu i dagarna om jag hittar ngt fräscht. Under tiden får dem extra halm att tugga, och övrigt kraftfoder är Fibergi Bas och lite betfor. Det är minimalt (men ändå tillräckligt att dem inte slänger sig över det i hungernöd så att säga) eftersom jag inte fick några direkta upplysningar på vad för mat dem fick hos förra ägaren och jag vill inte riskera mer magbesvär för dem små. Så vad jag förstått på innehållsförteckningen på Fibergi bas (kalcium 6g, fosfor 4g) borde det ju vara bra halvvägs antar jag… då är det bara höet som ska fylla resten av behovet - det största behovet.

susanne-s
0

Var bor du?
Vi säljer höi Norduppland

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

VimseVira
0

Bor i nordvästra Skåne…

AnnaLundin
0

#2 - ärligt talat, ett föl och ett digivande sto som bara får halm?? Det funkar INTE, det blir proteinbrist på NOLLTID!

Köp hackad lusern om du inte får tag i hö direkt, så att de får i sig lite näring i alla fall! För proteinet är mer akut att tillgodose än mineralerna. (och lusern är kalkrikt….)

VimseVira
0

#5 Saken är det att jag pratade med veterinär om saken då dem enbart får halm just nu pga hennes dåliga mage, för att vi skulle kunna komma fram till vad problemet var. Så det är ju SJÄLVKLART INTE EN LÅNGSIKTIG LÖSNING och jag fattar ju lika väl att dem behöver annat grovfoder än hösilaget som inte funkar. Och om jag tvunget måste välja på att ge lite extra strö i boxen än fortsätta ge hösilage tills jag fått hö eller låt säga lusern, så väljer jag hellre att ge lite mer strö. Dem har ju ändå inte kunnat tillgodogöra sig något från hösilaget med tanke på hur dålig stoet blivit av det. Men jag går ju inte och köper flera olika foder för hästarna så att det som sagt blir ett virrvarv av vad dem ska ha! Så en eller två dagar utan utgör nog ingen livsfara för någon av dem när dem ändå får annan mat utöver.

Hade det kanske varit en bättre lösning att ge hackad lusern istället för hö?

AnnaLundin
0

#6 - det sorgliga i sammanhanget är att många veterinärer tyvärr har väldigt dålig koll på näringsbehov och utfodring, det är inte deras bit inom djurhållningen…

Jag är ganska övertygad om att de har tillgodogjort sig en hel del av hösilagets innehåll även om de varit lösa i magen.

Jag tycker inte att enbart halm är en bra lösning ens kortsiktigt. Varför inte ge dem lite lusernhack OCKSÅ, så att du vet att de i alla fall får i sig en del av de proteiner som de båda så väl behöver.

Hackad lusern kan ersätta hö till 100% om du vill det och tycker det är värt pengarna. Eller till 50% eller valfri annan andel.

Hade det varit min häst så hade jag fortsatt med halm i boxen, sen hade jag ställt in en balja med hackad lusern i nära nog fri tillgång. Jag hade också gett stoet bakjäst för att stabilisera tarmfloran, som uppenbarligen har fått spunk.

När jag sen hade fått tag på hö - vilket inte är lika bråttom så länge lusernhacket funkar - så hade jag ersatt en del av både lusern och halm med det.

Sen måste jag också säja att Fibergi bas inte är det bästa fodret för hästar med stort proteinbehov, vilket digivande och växande individer har. Du bör välja en sort med betydligt mer protein.

Och, som sagt, kalken är det minsta bekymret just nu…

VimseVira
0

Har inte påstått att kalken var viktig eller ett bekymmer, jag bara frågade hurvida det var någon som gav det i syfte till den unga hästen.

Och att dom tillgodogjort sig ngt av hösilaget kan ju vara tveksamt då hon blivit så dålig i magen att det rent ut sagt sprutat ur henne, gjort henne svettig (fuktig), jobbig andning och inte låtit den lilla komma nära henne. Hur den tidigare ägaren inte kunnat reagera på det är ju självklart en fråga för mig, då hon menat på att stoet blev dålig i magen under perioder och att dem gått och ätit fritt av fröna på hösilaget och balen. Men hos mig blev hon bra i magen så fort hösilaget togs bort.

När det kommer till att halmen inte är en kortsiktig lösning heller så hade jag inte direkt menat det heller, men har man inget annat alternativ och har mer saker runtomkring som sker än just bara hästarna så händer inte allt på fem röda. Det är klart att jag bryr mig om dem och vill få ordning på både hennes mage och vad dem ska ha att äta, men som sagt har jag inte haft dem i en vecka än och jag tror inte att för stora förändringar är bra på för kort tid.

Så med tanke på att jag som sagt inte fått ngn annan info om vad dem ätit eller hur mkt, mer än lite betfor och som hon någorlunda uttryckte det "fri tillgång till hösilage och allt runtomkring på gården" så har dem fått fibergi bas som de andra hästarna i stallet får. Jag har aldrig haft en shettis, inte en digivande häst med föl heller, så jag är helt ny på den biten och tar självklart emot tips på vad som kunnat fungera bra utan att det blivit en hel A4 sida. Mitt främsta mål var att få henne bra i magen och slapp vara dålig, sen får man ju kolla över resten. Alla har ju dessutom sina egna åsikter och erfarenheter av vad som fungerar bäst och man kan ju inte lyssna på allt och alla.

AnnaLundin
0

#8 - Jag är övertygad om att du vill det bästa för din ponny. Därför försöker jag ge dig råd som kan funka för både mage och näringstillförsel. Och för att få henne bra i magen tipsar jag dig om att ge bakjäst, vars jäststam har en bevisat god effekt på de goda tarmbakterierna. Ge ½ paket om dagen i någon vecka eller så och se hur det funkar.

Sen, ett digivande sto och ännu mer ett föl (oavsett om det är en shettis eller någon annan ras) har ett väldigt stort proteinbehov, som bör tillgodoses utan att man ger alltför mycket energi samtidigt. Därför gav jag det utfodringsråd jag skrev ovan i #7.

Och när det gäller kalken så vet man ju hur stort behov hästar har i förhållande till sin storlek. Det är enkelt att ta reda på ifall behovet är täckt. Visst kan man pytsa i dem kalk "i blindo", om man tror att det är bra, men det är i de flesta fall bara onödigt eftersom foderstaten ändå täcker behovet.

De som ger kalk i blindo har nog helt enkelt aldrig räknat efter hur mycket hästarna får i sig från övriga foderstaten. De är säkert saliga på sin tro, att de gör rätt och inom rimliga gränser är det inte heller farligt att ge extra kalk, mest bara onödigt.

SannaHolmgren
0

Jag hade nog inte gett kalk extra om jag haft sto med föl. Fri tillgång på hö och någon extra del lucern, och eventuellt någon dl sojamjöl hade täckt både proteinbehovet och calcium/fosfor-balansen.

Det är som Anna säger, de får i sig alla mineraler de behöver ändå. Jag har läst näringslära lite på gymnasiet för många år sen så jag minns inte allt, (men om jag fick problem eller blev osäker så hade jag nog valt att rådfråga Anna hon är jätteduktig.) 

Det är ganska roligt att själv använda ett foderprogram och prova med olika foder och se vad det blir för skillnad. Ren halm innehåller inget protein om det inte är insått gräs i det,

Länk till foderprogram, se gärna filmen på sidan först:  www.freefarm.se

Hanna-D
0

Hur kan man som hästägare INTE ha mat hemma till sina hästar? Gör ni likadant med era barn?

VimseVira
0

Klart att vi har mat till hästarna, den mat som redan fanns tilll de andra hästarna. Och eftersom jag inte visste vad dem fick av förra ägaren så har det blivit just det som fanns. Men visst, få det till som att vi svälter hästarna eller ngt.

Hanna-D
0

#12 Var i mitt inlägg kan du läsa att jag påstår att ni svälter era hästar? Det är DIN tolkning.

Att ge enbart halm till sina hästar - och då framför allt sto och föl - tycker jag är oacceptabelt.

VimseVira
0

#13 Du menar att vi inte ger hästarna någon mat, och det är fel. Hade du läst ordentligt hade du sett att dem får mer än enbart halm.

Eftersom dem fick hösilage hos tidigare ägaren och vi fodrade de andra hästarna i stallet med hösilage hade vi inte köpt hem något annat till dem, därav har dem inte fått ngt annat grovfoder. Men det innebär inte att dem inte får kraftfoder, morötter osv.

Hanna-D
0

#14 men just nu får dem inget grovfoder då jag måste införskaffa bra hö istället för hösilage

Detta tycker i alla fall jag är oacceptabelt. Om folk stoppar i sina hästar kraftfoder, morötter, saftfoder, whatever är upp till var och en. Grovfoder är det absolut viktigaste, av mina 12 ponnyer är det till exempel bara en som äter kraftfoder, resten äter bara hösilage eftersom det tillsammans med mineraler täcker upp vad de behöver. Med ett bra grovfoder krävs oftast inget mer.

VimseVira
0

Jag vet mycket väl att grovfodert är det allra viktigaste och det är ju därför jag införskaffat hö istället för hösilage, som är det enda jag haft att ge.

Vad är det som är så svårt att förstå?? Jag hade ju knappast tänkt sluta ge dem grovfoder, men hade man inget just för stunden så finns det inte mkt att göra… Har man många hästar är det ju oftast större chans att man har både hö och hösilage eller mer än en eller två sorters kraftfoder för att alla hästar kanske inte har samma behov eller möjlighet att äta just en sak. Men de tre hästarna som fanns i stallet sedan tidigare har fått hösilage och Fibergi + betfor och det har funkat perfekt för dem, så då fanns det inget annat skäl till att skaffa in något annat grovfoder när jag fick hem shettisarna - särskilt inte med tanke på att förra ägaren gav dem hösilage också (enbart hösilage och betfor såvitt jag förstod). Som nu i efterhand upptäckts hösilaget vara skälet till att stoet fick sprutande diarre. Men allt det är åtgärdat och det är inte ens vad tråden handlade om. Jag är inte någon som struntar i deras behov och gör vad som är bekvämast för mig, då hade jag inte skaffat dem i första hand. Förstår att folk värnar om att hästar ska ha det dem behöver, och det gör jag med, så det behövs inget ramaskri.

[lindatornerup]
0

Du bodde här i nordvästra skåne…kontakta mej så kan jag fixa  vilket sorts hö du än vill ha!  Jag har också haft problem med magen på min nordsvensk, som blir jättedålig av hösilage. Jag köpte " MagTarm"  ifrån Krafft och det hjälpte.

susanne-s
0

#17 rekomenderar precis som Anna, ge bakjäst ist MagTarm etc.
Det hjälper minst lika bra och är Mycket billigare.
Lycka till med dina små.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

PP
0

Hur mycket bakjäst/dag ska man ge en shetland med dålig mage? Fungerar det som en kur man ger under en begränsad tid och isf hur länge ska man ge? *nyfiken*

UG
0

#19 Ett halvt paket bakgäst om dagen får mina vid dålig mage, till en ponny alltså. Jag ger smulat i en hink med lite havre eller lite mineraler. Ger under några dagar tills jag ser förbättring.