Stallösning med foderbord?
Finns det någon som har valt att INTE ta bort kornas gamla foderbord vid renovering/ombygge till stall?
Hur har ni löst detta? Bilder snälla ;-))
Såg för några år sedan ett jättefint shettisstall där foderbordet var kvar och boxarna byggdes runt detta. Shettisarna fick sitt hö på foderbordet precis som korna. Någon som har erfarenhet av detta?
När vi väl får tid att bygga om så vete sjutton om vi kan/vill ta bort foderbordet (där sitter ju alla bärande balkar). Om vi satte boxarna vid väggarna skulle i alla fall gången i mitten vara fylld av balkar :-(
Så om någon har tips och gärna bilder på stallar med boxarna i mitten vid foderbordet och två stallgångar istället för en stallgång och boxar längs väggarna skulle jag bli jätteglad!
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

Jag har haft det nästan så. Återkommer.
Om du tar bort foderbordet så kan du väl flytta bärlinorna och sätta bärande stolpar i boxväggarna i stället, det är nog så de flesta gör.
Själv har jag inget foderbord att ta bort, det gjorde gårdens förra ägare när han byggde om till grisar, så jag kan inte ge något exempel på det du frågar efter. Däremot har vi fått hitta en alternativ lösning till bärande balkar mot innertaket, eftersom vi kommer plocka bort innertaket (som är alldeles för lågt) och ha öppet upp till nocken. Vi tog hjälp av en byggingenjör för att hitta rätt lösning.

hos oss ska dem göra taket självbärande så att vi slipper bärande stolpar men annars skulle vi sätta dem i hörnen på boxarna.

I ett stor ladugård jag hyrde fanns ett foderbord i mitten med kobås på båda sidor. Vi byggde boxarna längs med foderbordet med foderbordet som 4:e vägg och ut över mockrännan. PÅ det viset fick vi både en bra plats att förvara ca. 1 veckas förbrukning av hö ( på foderbordet ) så vi slapp springa upp på rännet varje dag.
Mellan varje boxrad och yttervägg kom sedan stallgångarna, en på var sida. Skitbra lösning tyckte jag! Dock åt inte våra på foderbordet utan på boxgolvet och i lös krubba eller hink som sedan togs ur boxen. Vill ha så lite som möjligt i boxarna.
Hojta till om du vill ha en enkel skiss!

# 5 Var väl lite så vi tänkte oss, men har så långt foderbord (och minisar) att vi tänkt tre boxar på varje sida =sex boxar inalles var av de två längst till höger även går ut över gången och därför blir himlans stora.
Vi hade tänkt att fodra i foderrännan i foderbordet… ska bara komma på bra lösning så de når fodret utan att kunna smita ut där ;-)) En stång kanske i boghöjd…. eller "kravallstaket" som de kan stoppa huvudet igenom (som fodergrindar). Någon som har en bra lösning/erfarenhet där?
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
#6 Har lite av samma "problem" som dig på min gård. Vet inte om jag ska göra som #5 föreslår eller om jag ska börja krångla med de bärande stolparna.
Däremot kommer jag inte att använda foderbordet vid utfodring. Det får bli spånförvaring eller liknande. 
#5 Hur långt är det mellan foderbordet och ytterväggen på din beskrivning? Dvs hur bred blir stallgången resp. måtten på boxarna?
Bilden
Obs! Bortse från skräpet som förra ägaren lämnat efter sig.
På bilden ser man de två balkar som är bärande. Det är det enda bärande i hela ladugården (c:a 8 x 12 meter).
Hur ska man i så fall "flytta" de bärande stolparna när det inte finns andra bärande balkar att "stötta upp"?
#7 - man sätter en ny bärlina där man vill ha stolpraden och nya bärande stolpar där. Prata med vilken snickare som helst så löser de det. (även om man vill göra det mesta själv så kan just de bärande delarna vara bra att överlåta till någon som är proffs - så resonerar jag i alla fall, för att slippa få hela ladan i huvudet vid nästa stora storm…)

Våran ladugård såg ut ungefär som #7
Vi gjorde foderbordet till gång och boxarnaut mot väggarna.
Dock tog vi bort den högsta delen på bordet så att golvet i gången kom ner till nivån där korna äter kraftfoder.?
Boxarna är nu ca 1-2 dm nedsänkta i förhållande till stall gången.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#9 Hur bred blev er stallgång? Alltså hur brett var ert foderbord?
Mitt är c:a 170 cm. Tycker det blir liiite väl smal stallgång.

#5 Tänk bara på att om du bygger fler än 4 boxar så måste du förpröva hos Länsstyrelsen innan du börjar bygga, många glömmer det
#11 Intressant…
Vad gör de åt "bygget" om man inte förprövat men bygger ändå? Måste man riva eller blir det något annat "straff"?

#12 det blir rejäla böter iaf
#12 - det beror säkert på ifall det är en godkänd lösning eller inte. De kan inte tvinga dig att riva, men du kan bli förbjuden att anväånda det.
Eftersom förprövningen numera är gratis så är det ju bara skitdumt att inte förpröva innan man börjar bygga.
#12 Det kallas särskild avgift i djurskyddsförordningen, är inte böter. Missar man att förpröva en byggåtgärd (gäller nästan allt, ny box, byte av ventilation etc) i ett stall för mer än 4 hästar, och det upptäcks vid en inspektion, blir särskilda avgiften 12000, större byggnationer 24000. Sen kan man få godkännande i efterhand, eller förbjuds att hysa djur i stallet. Hårda pix och onödiga pengar… förprövningen är numera avgiftsfri.
Hälsar M, i branschen ;=).

men om jag då som bygger för 4 hästar och inte behöver tillstånd men om ca 3-4 år kanske jag vill bygga ut.. hur gör vi då?
Då måste väl det jag gör nu godkännas oxå?
Vi bygger enligt alla mått och regler redan nu.
#16 Det du bygger nu kommer att besiktigas vid en förprövning om du vill bygga ut om några år. Bygger du efter de normer som finns behöver du inte vara orolig.

ok tack !

# 10 ungefär som din skulle jag tro…
Det duger kanon till våra små hästar.
Dock används inte stallet som stall utan mer till Baggar odyl.
När hästarna tas in för rykt, verkning mm så använder vi stallgången och det fungerar bra Boxarna är ca 3-3,5 långa och 3 m breda. en gjorde vi 5 m bred. Perfekt vid avskiljning av föln.
På bilden syns nedsänkningen i boxen
www.gullsmyrastuteri.se

Har tyvärr ingen bra bild på golvet i gången, här är en vy över boxarna
www.gullsmyrastuteri.se
Så hur blev det?