Försäkringar.
Vart har ni era djur försäkrade? Hur har ni dom försäkrade?
Själv har jag mina tre hästar försäkrade i IF och nu har dom höjt avgiften på alla tre försäkringar med olika belopp två gånger på 6 månader…
/SG
Hehe jag har alla mina hästar försäkrade hos Agria. Olika försäkringar för olika häst och ändåmål.
Betalar cirak 260 kr per månad.. 5 hästar är försäkrade i dagsläget.
Jag har alltid tyckt att agria varit dyra, men är i dagsläget väldigt nöjd med dem. =)

Jag har mina försäkrade i Sveland, helnöjd, alla fullförsäkrade med 100.000:- veterinärvård och fast självrisk, betalar 220:-/mån förutom fölisarna, de kostar endast 10:-/mån, fullförsäkrade med 100.000:- veterinärvård och 8000:- livförsäkring, kanonnöjd.

Jag har IF på min betalar ca.705:- per år och har 5000:-liv och 100 000:- på vet.vård då, 1500:- fast självrisk
Års priset har höjts med ca 120:- sen förra året
Jag har faktiskt fått för mig att Agriga oxå alltid vart dyra.. Men ska iaf kolla upp och göra en jämnförelse i pris hos dom.
/SG
Har mina försäkrade i agria och är helnöjd med dom. Och dom alla är fullt försäkrade. Veterinärvården ligger på 60 000 kr, har också agria plus tillägg och agria incident ingår. . a-ponny korsningen och 1,5 års shettisstoet ligger just nu på 10 000 i liv och mitt 6 års shettissto ligger på 15 000 i livförsäkring.. Grundsjälvrisken är 2800 samt 20 % rörlig självrisk inom en självriskperiod på 125 dagar.. Betalar ca 500 varje månad för allihopa..
#4 Deras rörliga självrisk har dragit ner premien, frågan är om det är värt det dvs om man har råd att själv betala 20% när olyckan är framme.
Har mina försäkrade i If, livbelopp beroende på hästens värde men minst 7.000 kr. Veterinärvård 50.000 på unghästarna och 100.000 kr på avelshingstar och ett par av stona.
Har mängdrabatt och bonus för skadefria år så jag vet inte riktigt vad varje försäkring kostar…

Instämmer med #6 - att betala 20% rörligt kan lätt bli väldigt mycket pengar.

Just därför har jag valt fast självrisk, har ju hästarna i olika livvärden, men det är hingsten som har högst livvärde, sedan följer ju stona i olika, men som sagt, 20% rörlig kan bli väääldigt mycket pengar när den dagen råkar komma. Jag insåg detta förra året då ett av stona fick veterinärvård och det sprang iväg rejält ändå, så nu har jag fast på alla.
Agria och betalar 625 för 6 stycken i månaden. Dock gillar jag inte 20% i självrisk men när jag tecknade så var det inte så.
Har Agria fram till mars månad då jag byter till If.
Som jag ser det, är det omöjligt att ha godkänd Shetlandsponnyhingst (ponnyhingstar över huvud taget kanske) avelsförsäkrad hos Agria, de kräver att hingsten ska betäcka minst 15 ston per år.
Hur många ponnyhingstar klarar Agrias krav?

Vi har sedan många år tillbaka alla våra i if med livförsäkring och veterinärextra. Vi är mycket nöjda med hur de hanterar ersättning vid skador och andra tråkigheter. Mycket snabba och smidiga!
Jag kollar ju änsålänge bara, och ringde Agria igår och får väl se om dom kan komma med något bättre än det jag har idag. Fast jag måste ju hålla med om det där med 20% i självrisk kan bli dyrt..
När jag gick med i IF och hade min shettis blev skriven som avelssto så var jag tvungen att lämna in ett speciellt vet.intyg. Antar att ni andra också gjort det som har IF. Med den veterinären jag använde mig utav då betalade jag 1000:- Tänker på er som har många ston, det kan dra iväg.. Detta gjorde dom inte på Agria. Bra eller dålig står väl för var och en.
/SG
Vi har IF och är nöjda. Bra med fast självrisk har vi fått erfara, har ju haft en skada i sommar som är uppe i 52.000 kr. Har betalat 2500 kr + 2 st dir avgigter. hade vi haft ex. Agria hade summan varit betydligt högre för oss att betala.
Har alla i vet vård 100 tusen, samt minst 10.000 kr liv.
Bytte till IF i våras (från Agria) p.g.a att det blev DYRT i samband med en sjuk pålla med Agrias 20% i självrisk.
Har mina ston med liv och utökad vet.extraförsäkrade. Behövde INTE ngt spec.vetintyg för avelston. Även "hunnit" utnyttja försäkringen på ett av stona (tyvärr) och IF var mkt hjälpsamma,smidiga, snabba med utbetalningen
Ett stort plus är också att försäkringspremien blev MKT lägre i IF för mig.
Folksam har jg och är jättenöjd med deras försäkringar

Ser att många skriver att dom är nöjda med sina försäkringar och det är ju bra MEN ni som är nöjda, har ni använt era försäkringar eller är ni bara nöjda med vad försäkringen lovar och det priset ni betalt för er försäkring ?
Ofta är man nöjd tills det händer något och man kanske trodde att försäkringen skulle täcka det ena och det andra.
Har själv bytt från Agria (pga deras % som jag inte gillade) till If.
Har använt mig av if 2 ggr av olika anledningar och det har funkat bra, inget snack och inga massa papper som ska hit och dit.
Agria har jag fortfarande på vovvarna och har även där använt mig av deras försäkring 1gång och där fungerade det också smärtfritt.
#17 Jo som jag skrev, så har jag använt mig av både Agria och även av If (nuvarande = If), hann i princip bara byta till If så var olyckan framme. Det blev inga problem alls med "papper hit och dit". När jag hade Agria och oturen var framme tog det mycket längre tid, ifrågasättande, väntande på papper mm + att det kostade "skjortan" ändå, med deras rörliga självrisk samt högre premier.
Så jag har "testat", dock bara ovannämnda bolag.
OM jag har utnyttjat försäkringen? Ha, vilket skämt. Ca 100.000 kr i veterinärvårdskostnader i år + en avlivning. Inga problem med If någonstans. Det mesta sköttes ju dock via djursjukhuset och direktreglering.

#17 Har inte nyttjat hästförsäkringarna (vilket jag är lycklig för att ha sluppit) Men har utnyttjat dem för hunden och If har varit fantastiska, Agria har varit lika bra servicemässigt, men har inte fast självrisk (iallafall på hund) vilket varit avgörande för mig.

Jag har också utnyttjat försäkringen och det fungerade perfekt, inget tjafs eller nåt sånt, Sveland är jag kanonnöjd med, har alla djuren där, hund, häst och katt.

Jag har sveland (tror jag) på den ena och Mjöbäcks pastorats hästförsäkringsbolag på den andre. Jag har hört bra om sveland och det privata bolaget Mjöbäcks har några bekanta använt sig av med skador + avlivning och det har inte varit några problem. Mjöbäcks har 1000 i självrisk per påbörjad summa minns inte vilken det var och min gamle som är försäkrad 5000 i liv kostar 600kr/år.
Jag har sveland som jag tog över när jag köpte James, men jag har aldrig använt den vilket jag är glad över. Funderar på att ringa och fråga exakt vad den gäller för och sånna saker så man vet.
lurvponnyn.vimeddjur.se

#11 Teckanade avelsförsäkring på russhingsten, blev helt galen när jag efteråt läste villkoren hos Agria. Ringde upp dem och talade om läget, en snäll kille ändrade lite så jag kunde säga upp försäkringen och byta bolag. Dålig service när de inte är pålästa på sina egna regler, och det räckte för att jag skulle byta.
IF på alla numera, dessutom lägre premie..

Alla mina är försäkrade i IF.
Jag hade tidigare Sveland, bytte när jag jämförde årskostnad.
Båda två har varit helt klanderfria i de ärenden jag haft med dem (Sveland = 3 ggr med mina araber, IF = 1 gång med shetland som fick avlivas på djursjukhuset).
En av gångerna var en äggstockstumör som Sveland utan att tveka ersatte operation av.