Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1116 ggr
PetraJ
0

Pris på stoföl

Undrar vad som är rimligt att betala för ett årsföl(sto)? Det är väldigt varierade priser när man kollar runt.

Hanna-D
0

Beror på stam m.m. Men generellt tycker jag att ett stoföl ska kosta minst 8.000 kr.

MadeleneJansson
0

Jag kan hålla med Hanna om att dom borde kosta 8000kr, men det är ju inte där priserna ligger idag….. Kollar man anonnser finns välstammade föl och ettåringar från 4000 kr.

Som läget är nu så tycker jag ca 6000 kr är rimligt, men det finns fynd att göra!

PetraJ
0

#1 och 2 menar ni med moms eller plus?

VeronicaP
0

#3 Det är många som inte har moms på hästarna ..

men 8 tusen ink moms då om man nu har det ..

MadeleneJansson
0

Priser är alltid inkl moms om inte annat anges, det brukar vara så iallafall….

Ahnna
0

När mitt stoföl var till salu förra året så begärde jag 10.000:-, och det var helt enkelt för att om rätt köpare hade dykt upp så hade de ju betalat det jag begärde men om inte rätt köpare dök upp så hade jag behållt fölet. Nu behölls hon i alla fall av andra anledningar, men ska jag sälja stoföl i framtiden så kommer jag resonera på samma sätt. Jag skulle aldrig kunna sälja en häst till grovt underpris för då vet man aldrig var de hamnar!

Bevisligen så får många uppfödare det de begär, trots att det är mer än "marknadspriset" som ju är på tok för lågt idag, så jag tror snarare att det handlar om att vara selektiv med köparna och inte sälja till första bästa som hostar upp 4000-5000:-.

Så vad som är rimligt handlar nog snarare om vad man själv anser att en shettis är värd. För mig finns det ingen anledning i världen att sälja dem nästan gratis med tanke på hur bra hästar de är! Glad Jag kan ju bara utgå från mig själv, men jag har alltid betalat det som säljaren har begärt när jag har köpt häst, eftersom jag bara har köpt hästar som jag verkligen vill ha och då är de ju absolut värda sitt pris. Varför vara knusslig och börja mickla med priset när man har sin drömhäst inom räckhåll, liksom?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

IdaMartina
0

Spännande! Ska det bli fler shettisar på västkusten?!!Flört /Ida

PetraJ
0

#7 kanske deFlört! Håller på att kollar runt. Har hittat några som är intressanta.