Betfor - hållbarhet
Om man har blötlagt betfor i en spann - hur lång hållbarhet har den då?
de håller ju olika på tempraturen, men du känner ju lukten när de börjar bli dåligt samt smaka på de så känner du skillnad.
bukar väll inte hålla mer än 1 dygn
Fick en lapp av min syster som har läst om foder :
Blötlagd minst 4 timmar innan utfodrning
och får MAX ligga i 12 timmar,
sen kan man ju inte veta hundra om det är så, det ser man och känner man nog själv också ;D

När vi fodrade med betfor blötlade vi det på morgonen och utfodrade med det på eftermiddagen/kvällen.
vi blötlägger också betforen på morgonen och utfodrar sen på kvällen med den! :D
precis som #2 säger. MAX 12 timmar ska det ligga i blöt.
Sommartid kan det inte stå länge alls.
Häller du på hetvatten på betfor så sväller det fortare och kan fodras med betydligt tidigare än 4 timmar, åtminstonne betfor i pelletsform. Det kan du ha klart på en halvtimme om du har på hett vatten och rör om då och då.

Anledningen till min fråga är att jag har fått tips om att ge Kiselgur till min lille kille för att stärka hovarna. Det lär finnas pelleterat men jag hittade bara i "pulverform". Måste alltså blandas med något och då förslagsvis betfor. Jag behöver alltså inga mängder betfor… därför undrade jag hur lång hållbarheten var. Köpte en säck med 25 kilo - det lär ju räcka en stund….
#6 fast du frågade faktiskt hur lång hållbarheten var på uppblött betfor
Torr betfor kan du ha länge, sålänge det är torrt och svalt. Skafferi-vara typ.

#7 och tur är väl det, jag menar att det håller så länge - torrt!!
Annars var väl min tanke att det hade ju inte gjort något om det hade funnits lite mindre säckar….
. Det var i alla fall vad jag, svärande, tänkte på när jag stod på City Gross och förbannade allt och alla runt omkring mig…. hur kan man göra så tuuuunga säckar. Inte helt enkelt att baxa ner i kundvagn för att sedan baxa in i bilen! Men nu är säcken i alla fall på plats!!
Annars kan du ju alltid blanda med lite melass.

#9 nä hä du….nu har jag ju, med mycket möda och stort besvär, släpat hem den eländiga betforsäcken

Mina får VSL-pulver, och det blandar jag i lusern. Pelleterat som är blötlagt. Men betfor funkar bra!
#8 Betforsäckar är ju lätta om man jämför med andra fodesäcker tycker jag.. ;)