Shetlandsponny med anorexia?!
Min lilla Jinna fick åka till Skara och stanna över helgen eftersom hon var svårt sjuk. Hög, ingen tarmaktivitet alls, åt inte, drack inte, var helt enkelt väldigt illa däran. Idag kom de sista provsvaren, och det visade sig att hon haft equint herpesvirus, och enligt veterinären är det nåt man får räkna med att de får några gånger under sina liv även om det normalt inte slår så hårt.
Det roligaste var dock att det också i diagnosen står "tendens till anorexia"!! Hur ofta ser man en shettis med anorexia? Med tanke på Jinnas rondör hade man snarare kunnat tänka sig det motsatta - manisk hetsätning… Har svårt att se en shettis stå i hagen och tänka att den inte "får" äta gräset för att den känner sig för tjock. Jag förstår ju att det är kopplat till att hon inte ville äta på flera dygn, men lite lustigt var det!
Nu mår hon bättre igen och är hemma i sin box - några kilon lättare och lite medtagen fortfarande men på väg tillbaka. Äter som hon ska igen och kommer förmodligen snart vara frustrerad över att hon bara får vara ute ett par timmar på förmiddagen och ett par timmar på eftermiddagen tills hon är återställd. :)

Skönt att hon är på bättringsväg! Roligt hur det var formulerat, har aldrig hört det begreppet på en shettis :)

Jag har hört flera gånger att katter kan ha "anorexia" men jag tror faktiskt jag hört det på häst förut på ett sto med hyperlipemi. Det betyder ju självsvält, och innebär att det inte fins någon hungerkänsla av en eller annan anledning. Men det är människan som kopplat ihop det med midjemåttet.
Men så skönt att din häst mår bättre. Jag blev riktigt lättad när jag läste hur det slutade.
Skönt att det verkar gå åt rätt håll.

Verkligen skönt att hon är hemma igen och att det går åt rätt håll, håller tummarna.

Skönt att hon mår bra igen.
Men en tanke jaghar är det inte samma virus som *abort virus* ?
det finns ju 4st olika sorter väl, vet du vilken sort ?
#5 Det vet jag inte. Hon är inte dräktig (och ingen annan i stallet är det) och har såvitt jag vet inte heller fått några neurologiska symptom, så skulle det vara EHV-1 så ska det iaf inte orsaka någon abort. Hon hade också symptom på toxicitet så kombinationen har förmodligen gjort det värre än vad det annars hade blivit. En annan häst i stallet har också haft symptom, men mycket mildare, och enligt smittskyddet i Värmland så har det rapporterats in många med samma symptom i området om än inte lika allvarligt. Om det har kommit utifrån nyligen (dvs om det inte är nåt hon burit på ett tag) så kom det via den andra som var sjuk, eftersom denna är den enda som lämnat gården (sist mina var ute var på Karlstadsutställningen). Denna har inte heller varit ute särskilt mycket dock.

#6 Tänkte bara på smmitto risken , det är ju eg anmälningsplikt på det väl , vi hade nämligen det på ridskolan när jag jobbade och vi hade både EHV-1 och 4 men det finns ju även 2 och 3 , men jag trodde alla var inom smittoskydds ?
Vi hade det på ridskole hästar och där var ingen dräktig och även valackerna fick ju det ;-)
#7 Eftersom de haft veterinärer ute x antal gånger samt att hon stått på Skara i 3 dygn så är jag övertygad om att ifall det är anmälningsplikt så är det nog anmält. Och som sagt, mina föräldrar har haft kontakt med smittskyddet i Värmland också.

#8 Jo det är det säkert men jag blir bara förvånad över att de inte i såfall har lämnat sådan information till dig om karantän och sådant .
Du får inte ta det som om jag beskyller eller något sådant jag blir bara lilte konfunderad , då det verka vara samma sorts herpes virus ,fast i lättare form kanske.
vi fick ju hur mycker information som helst om karantän och annat :-)
Men där ser man ju hur olika det kan vara :)
Skönt att höra att din lilla häst är på bättringsvägen Linnea.
Måste ändå hålla med om att anorexia lät lite "roligt" att förknippas med en häst. Speciellt en shettis.
#9 Jag har ingen aning. Men hon hölls i avskild del av djursjukhuset, och provsvaren kom inte förrän hon kom hem. Det är mycket möjligt att mina föräldrar informerats om karantän, det vet jag inte, och dessutom hålls hon ju i karantän i vilket fall eftersom den enda som normalt flyttas från gården också var sjuk och därmed nu fått sin vintervila = inte kommer åka från gården på ett bra tag ändå. :)
Jag kollade med mamma, och det var EHV-4 hon hade, inget abortvirus med andra ord, och det är självklart anmält till smittskyddet flera gånger om.

Så här står det ju om EHV-4 :
Herpesvirus 4 (EHV-4) är närbesläktat med EHV-1 och tills för några år sedan gick det inte att skilja dessa två virus åt. EHV-4 orsakar luftvägsinfektion, framförallt hos den unga hästen och bedöms inte som speciellt allvarlig. Enstaka abortfall finns också rapporterade.
Vanliga frågor
- **Kan även EHV-4 orsaka abort?
**Ja, enstaka fall finns rapporterade.

skönt att det inte är den svåra EHV 1 , för den kan vara långgående..
Hoppas att ditt sto blir friskt snabbt, har ni dräktiga ston så ha lite koll ändå , det hade jag haft
Lycka till // Gonkan
Som sagt, inga dräktiga ston och enligt rapport idag är hon nu i princip återställd.