kraftfoder till shettis?
Hej,
Jag är nybliven hästägare och alltså en total nybörjare vad gäller hästhållning. Därför vänder jag mig till er som har mer erfarenhet.
Vad anser ni om att ge kraftfoder till en shettis som redan är väldigt rund om magen och som endast promenadrids några gånger i veckan?
I dagsläget får hon bara hö.
Tacksam för råd!

För att räkna ut det måste jag ha en höanalys. Finns det? (Siffror på vad höet innehåller.) Då kan jag räkna ut exakt vad just din häst behöver, så att hon får i sig alla mineraler, vitaminer, energi, proteiner och så vidare, utan att göra henne tjockare om magen.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Är hon bara rund om magen? Hur känns hon över revbenen? En del har stor mage men är väldigt tunna över revbenen nämligen och då är inte din ponny tjock..
Min hon får 2 dl krafftfoder + ca 3,5 kg hö + halm, hon promenadrids för det mesta
#1: Tyvärr är ingen höanalys gjord såvitt vi vet. Vi köper hö tillsammans med grannen som har både stora och små hästar. Dock är hennes observation att det är ett kraftigt fjolårshö. Men bör man testa höet? Var och hur gör man det i så fall? Vad brukar det kosta?
#2: Jag tror att hon är mer än bara rund om magen, men jag har för dåliga kunskaper för att kunna avgöra det själv.
#3: Hur gammal är din shettis?
Tack för att ni försöker hjälpa till!
#4 Det man brukar analysera hö för är energi, protein och mineraler. OM man ska kunna ge bara hö och det ska fungera optimalt så bör det innehålla minst 6 g smältbart råprotein/MJ. Med ett såpass bra hö går det utmärkt att ge enbart hö, annars behöver man ge tillskott av lämpligt kraftfoder.
Huruvida man bör analysera eller inte tvistas det om. Vissa av oss anser att analys och åtminstone en överslagsberäkning av lämplig foderstat är viktigt, medan andra anser att det räcker utmärkt att bara använda ögonen… Analys kan göras t.ex via ditt lokala Lantmännen, Hushållningssällskap eller t.ex Analycen och det brukar kosta en dryg femhundring. Man tar höprov på totalt ca 1 kg hö, ur minst 5 höbalar som är representativa för hela höpartiet. Det är viktigt att man öppnar balarna och försiktigt lyfter loss en tuss hö ur varje bal, så att man inte förstör "bladen" på grässtråna - det är där det mesta av näringen finns.
Använd dina händer och känn på henne. En stor mage innebär bara att det är gott om foder som håller på att bearbetas i tarmsystemet. Det som är viktigt är hur hon känns över revben, ryggrad och rumpa. Revbenen ska inte mer än kunna anas under ett lager underhudsfett. Känns de tydligt så är hästen för smal. Lägg senhanden över ryggraden. Sticker ryggraden upp, om så bara några millimeter, ovanför ryggmuskulaturen så är det sannolikt så att ponnyn har proteinbrist.
En typisk proteinbristhäst har stor buk, oftast tunn över revbenen och alltid tunn över rygg och rumpa.
Näringsvärdet i 1kg hö = samma som i 1 kg havre om höt är OK. Dvs en shettis klarar säkert att mumsa i sig sitt näringsbehov i form av hö…

Jag kan tala om att jag sett hästen i fråga och den är tjock!, kanske smalare nu än när jag såg den men den kan defenetivt inte blivit tunn. Bara en parantes om någon vill hjälpa mada. 
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Jag anser att är höet av god kvalité vad det gäller näring och hygien så behövs inga tillägg förutom mineraler. Hellre extra hö än kraftfoder för då har de lite sysselsättning.

En liten undran!
Har en grov shettis på 6 år. Han är nog byggd så. Väldigt matglad.
ÄR det någon här som tycker att det är ok om jag fodrar honom med luzernpellets i liten mängd?`
Har höanalys, så det är lugnt. Han motionskörs. Får mineraler o vitaminer o hippo grow alfa (avelsfoder pga låg proteinhalt i höet).
Sen så får även han aspbarkpellets. Han får 2dl hippo o 2 dl. aspbarkpellets. Tänkte att om jag börjar fodra honom med luzernpellets får jag ta 2dl o läggs i lite vatten.
Låter det tokigt får väl ni komma in o säga era åsikter, annars är det ju typ som ett proteinfoder. Fast i liten mängd!
Haré bra i grantoppen!

#8 Fast det där stämmer inte alls alltid på alla shettisar. De är olika från häst till häst. Även om man ger fritt med bra hö, så kan det finns de som kräver ngt extra. Så visst finns det de som behöver kraftfoder, en del ganska mkt också beroende på vad man gör med dem.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#10 givetvis en tränande,digivande etc..orkar ju kanske inte äta den mängd hö för att få i sig tillräckligt med energi/protein mm. Men det var det ju inte frågan om i det här fallet.