Ni som skriver egna kontrakt.
Hur ser dom ut? Vad har ni för viktiga punkter med?
/SG
Beror på vad du syftar på för kontrakt. Har bokningskontrakt (för betäckning), beteskontrakt samt för försäljning. Har också lånat ett sto för betäckning, då skrev stoägaren ett kontrakt.
fodervärdskontrakt..
/SG
Tror att du kan kolla på nätet vad kontrakten ska innehålla,du kan även beställa ett färdig fodervärds kontrakt, vilket är bra för dom är dikterade av en jurist, och där finns plats till egna ev tillägg.

Var väldigt noga att ej skriva något "luddigt" kontrakt som kan vara till din nackdel. Va inte rädd för att be om hjälp som Linda skriver, de är trotsa allt juristers jobb att göra just de. Lycka till :)
Eftersom jag inte lånar ut hästar så har jag inget fodervärdskontrakt men när man läser om utlåningar som gått snett är det oftast gällande ansvar/betalning.
Datum ponnyn lånas ut, datum den ska hem igen, vem ska stå för dessa transporter, vem betalar vad - försäkring, självrisk vid skada, veterinärbesök osv. Vad man får och inte får göra med ponnyn/hästen (betäckning, tävla m.m.) Vad händer om någon av parterna vill avsluta under fodervärdstiden, förlängning av kontrakt, ev. betalning för lånet osv.
Finns flera juridisk kunniga här som säkert kan komma på mer.
Det finns ingen som har ett kontrakt dom kan bifoga? 
/SG
Här finns ett som grund.Sen kan du själv forma det efter tycke och behov.
Hur gör ni med veterinär.bes.? Jag antar att alla vill ha sina hästar bes. både innan dom åker och innan man får hem dom. Vem betalar? Kan man faktiskt begära att fodervärden betalar hälften?
/SG
vi har gjort så att jag betlar när han åker och dom betlar när dom lämnar tillbaka honom, då är de dom som brukat min häst och bör även stå för vet
En fråga. Hade en tjej ute och kika på mina hästar igår, hon frågade om dom va reggade och ja visst det är dom ju. Sen sa hon att passet måste följa med hästen till fodervärden.
Kan inte de va lite riskabelt? Jag menar, hur svårt kan det inte vara för henne å påstå att hon är jag och förfalska min namnteckning och sälja hästen?
/SG

Passet ska alltid följa hästen, så hon har rätt. Tidigare räckte det att man kunde visa upp passet inom tre timmar, men det har skärpts nu (se Ridsport nr 23/09).
Den som har ansvaret för hästen ska ha passet, som visserligen är en värdehandling men inget ägarbevis.
Jag tycker nog oxå att det känns lite jobbigt att lämna ifrån sej ett pass. Men vill man inte det får man låta bli att låna ut hästar och ha eget stall…

Då ska man alltså lämna passet till hingsthållaren också då ?
Och isåfall kan hingsthållaren kräva det ?

#11 Så tolkar jag det.

#12 Jag har lämnat med mina pass i år när jag har varit iväg och betäckt ..