Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 989 ggr
Emmy_O
0

Hjälp och Råd..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Jag har en shetlands hingst 13 år på foder som jag tänkte börja tävla i körning med. Jag är själv 21 år.

Jag undrar hur jag ska gå till väga.

Han har pass, vacc och mätintyg. Ponnylicens.

Hur ska man börja, har aldrig varit på en tävling då dom ligger en bit bort.

Vad ska jag börja med för klasser?

Hur går jag tillväga? något papper på han som fattas?

Ska jag skaffa något?

Sele och vagn?

Ja, de är mkt jag vill veta.

Sedan hade jag tänkte ställa ut han?

vad behövs då?

Vart man kollar och lär sig, vilka sidor som är bäst.

Tack på förhand

SofieN
0

Var någonstans bor du? Klubben shetland har jättebra tävlingar som är perfekt att börja med, men det kan ju vara lite långt att åka beroende på vart du bor. www.klubbenshetland.se är deras hemsida.

En bra vagn som du sitter ganska högt på och ser över hästen är att föredra, den ska ha en spårvidd på minst 125cm (rätta mig om jag har fel, fick för mig att det blivit någon ändring nu), gärna vara fjädrad och ha svängel. En riktig sele bör du ha som har lös brösta, baksele och draglinor.

Det du behöver om du ska börja tävla i andra klasser än dom som till exempel rid och körklubben shetland har krävs det att du har ett grönt kort.

Till utställning behöver du ingenting speciellt sådär, se till att vara bra förberädd och lär dig visa hästen på bra sätt och se till att hästen vet hur den ska springa. Skaffa ett fint träns som du kan visa i och putsa så noga du bara kan inför utställningen. :) Det finns bra trådar här som tipsar hur man förbereder till och visar på utställningar.

AnnicaL
0

Jag skulle rekomendera att ta kontakt med en klubb eller tränare som håller på med körning. Det gjorde jag och det öppnade upp en helt ny värld!Skrattande

Verkar som han har alla papper han behöver, det skulle väl vara chipning då..? Tror att tävlande ponnys ska vara chippade.

Till utrustningen så finns det en minimum bredd på vagnen för att få använda den till tävling, tror det ligger på 110 cm i spårvidd även nästa år. En tränare hjälper till att guida dig bland all körutrustningutrustning och med vad ni behöver!

Alla tävlingsreglimenten finns på Ridsportsförbundets hemsida. www3.ridsport.se

På www.klubbenshetland.se finns mycket tips och råd!

Lycka till!!

Anna-karinS
0

Hejsan!

Var i sverige bor du? Salaortens ryttarförening burkar ha pay 'n drive på vinterhalvåret. Kanske bor du i närheten eller så kanske det finns någon klubb nära dig som anordnar sådana. Det är en typ av träningstävling som kan vara bra att börja med. Ta kontakt med din närmaste ridklubb och se om dom har någon körsektion.

MVH

Anna-karin

Emmy_O
0

Hej Hej igen.

Låter kanon allt ni skriver. Jag bor i Dala-Järna som ligger i Dalarna. Hade tänkt vara med på kör och rid klubbens tävlingar att börja med? Är det att rekomendera?

Jag hade tänkt köpa en Gigg sele, Jag har en Globus vagn en svart.

Ok, då ska jag kolla upp de där med chipp.

Jag har grönt kort.

Hästen är med i Stamboken på shetlandssällskapet är det något där som man lär uppdatera och betala? Tänkte sedanpå medlems avgift?

AnnicaL
0

Jag tror att det är perfekt att börja med rid och körklubbens tävlingar!

Du behöver inte betala  något eller uppdatera för att han är med i webstamboken, men om du vill vara med i shetlandssälskapet kostar det 350 kr för enskildt medlemskap. Då får man hem tidningen med info om vad som händer i shettis sverige och det är billigare att vara med på utställningar.

Hemside adressen till shetlandssälskapet är www.shetlandsponny.se

Ahnna
0

För att tävla i RKS behöver du inte grönt kort, skor på ponnyn och licens, men ska du ut på en lokal tävling så behöver du grönt kort och lokal kusklicens, samt skor på ponnyn. Resten har du.

Vagnen ska enligt TR vara minst 110 cm bred mellan hjulspåren men i RKS finns inget krav på det än. Däremot går klubben enligt TR vad gäller draglinor och svängel.

I RKS brukar precisionsklasserna vara +40 cm, förutom på KM där det brukar vara +30 cm. (Det betyder att portarna är vagnens bredd + de antal centimeter som anges.) Dressyrklassen i körning har hittills alltid varit Lokalt Lätt Dressyrprogram nr 2, som också brukar vara det man tävlar på lokala tävlingar. Program finns på SvRF's hemsida samt på RKS hemsida.

På RKS tävlingar finns oftast andra klasser också, som tömkörning i dressyr, agility och precision, vanlig agility och handlerhoppning där man leder hästen genom en hoppbana. Så det finns mycket att prova på och RKS är ju just en prova-på-klubb!

Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se