Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1327 ggr
paparatzi
0

Stallkatter!

Vad gör man när det har flyttat in två "herrelösa" katter i vårt stall, dom var så hungriga att dom åt av hästarnas müsli, dom har nu fått två kisseungar, vi vet inte vad vi ska göra, vi har köpt en stor säck med kattmat (kanske dumt) men dom höll ju på att svälta ihjäl…….Hjälp! vad skulle ni ha gjort?

kacka
0

Jag skulle satt upp en lapp i affären och frågat vems katterna var. Om ingen hör av sig så är det bara att "tacka och ta emot" och hålla hästarnas Müsli instängt… :-)

Vi har en hittekatt som ÄLSKAR hästmat… Han äter hellre det än kattmaten faktiskt… men han är lite konstig… :-)

FeliciaS
0

Jag skulle, som Kacka säger, "tacka och ta emot" för katterna. De håller i alla fall råttor och möss borta från stallet om man har problem med det. Själv tycker jag att du gjorde rätt som köpte kattmat och tar hand om de.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Trim
0

Glöm inte att vacciner och avvmaska om du behåller dem. Bra att du tar ansvar för dem tillsvidare.

Ellinor Johansson
0

# 0 Jag skulle ha gjort precis som du, tagit hand om dem och gett dem mat. Om du sterilicerar/kastrerar din stallkissar har du ett suveränt skydd mot råttor.

Tur att kissarna kom till er som bryr sig och och tar hand om dem.

Annette
0

Vi har nu fem st stallkatter. Några levande möss ser jag aldrig. Kattmamman steriliserades förra veckan och så fort det går skall de tre ungarna få göra samma sak.

Den ena ungen är en kavat rackare. Idag hade hon flugit på taxen så den stackaren skrek.

RebeckaSvensson
0

Sålänge jag inte hade haft för många katter hade jag fodrat dem och behållt dem, samt steriliserat/kastrerat.

Såg en mus i stonas stall nu när jag var hemma, gick ut och kallade på katterna och då kom tre st i full fart. Den musen levde inte så länge till kan jag berätta och det var jag väldigt glad över.

Ellinor Johansson
0

Om ni har problem med  råttor, sork m.m. kan ni låna vår dansk/ svenska gårdshund Celle hon tar allt från möss till vildsvinsbebisarOskyldig

Annette
0

Vår honkatt tog livet av vår ena kanin i höstas. Nu är det nät över kaninboxen. Det stryker även med en hel del fåglar, tyvärr.

RebeckaSvensson
0

#7 Äter hon upp dem, eller tar med in och visar?

#8 Våra katter har aldrig gått på varken våra kaniner eller höns, men andra fåglar kommer dem med ibland.

Annette
0

#9. Det gick bra förut också. Men när hon fick en kull kattungar blev det annorlunda. Jag tror kaninstackarn var tänkt som mat till dom. Hon har lärt ungarna att fånga möss bra, synd bara att det även blev en kanin som fick sätta livet till.

Ellinor Johansson
0

# 7 Celle tar in sorkar och äter upp halva , sen ligger resten av koppen kvar i hallen eller köket.

RebeckaSvensson
0

#11 Vad mysigt… Fundersam

Ellinor Johansson
0

# 11 Måste vara hennes skånska barndom som satt sin spår, eller vad tror du?Fundersam

RebeckaSvensson
0

#13 Hihi, det har du säkert rätt i! Där nere lärs viktiga och nyttiga saker ut redan från början. Hur man ska glädja matte och husse är en sak som står högt upp på prioriteringslistan Flört

paparatzi
0

Jo! Vi har avmaskat dom, bra tips med att kastrera, någon som vet vad det kostar ungefär?

Kanske några tips om hur man får kattungarna "tama" jag kan inte så mycket om katter därför tas alla tips emot tacksamt

Annette
0

#15. Vi steriliserade vår honkatt förra veckan, det kostade 1000:-. Väl investerade pengar.

När vi hade vilda kattungar (födda av en vildkatt som flyttat in utan lov) fångade vi dom i en bur som vi lånade av kommunen. Ungarna gick att tämja, vi behöll två. De andra var i sämre skick, så både de och mamman avlivades av kommunens kattskytt.

maggan
0

#15 God mat brukar funka, men det kan ta tid

nillab
0

Du är för snäll Carro…. Kolla med djusskyddet om dom kan ta hand om dem om inte annat …veterinären.

Lena
0

Ring till närmsta katthem och be dem om hjälp. Om inte annat kan de kanske hjälpa er att få dem kastrerade. Det är ju ganska vanligt det där att hittekatter flyttar in i stall. Där kan de ju även göra nytta om man bara får stopp på att de förökar sig. Kattungarna kan ni säkert sälja vidare när de vuxit till sig . (12 veckor).  

Ni är välkomna att skriva om råd på hittekatter i fokus om ni vill. Där finns många medlemmar som har mycket erfarenheter och gärna hjälper till.

Tack för att ni tar hand om kissarna!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alwyn
0

Om jag hade en gård skulla jag va glad åt många katter men då skulle jag absolut kastrera dem ;o) Hoppas det löser sig och att ni får ungarna tama

Haga
0

Tur för katterna att de fick hjälp! Man blir glad att höra att det finns folk med hjärta i kroppen. Många övergivna katter får fara väldigt illa. Se till att katterna blir steriliserade/vaccinerade/avmaskade. Katter gör stor nytta med att hålla efter råttor/möss.

Ellinor Johansson
0

Jag blir också så glad när någon bryr sig om övergivna kissar

FeliciaS
0

#15 Håll på med de mycket så blir de tama, speciellt om mamman är det.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

paparatzi
0

TACK! ALLA för era fantastiska tips, jag ska försöka ta några foton och lägga ut här så ni får se dom…