Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 3557 ggr
Banshee
0

Kroppstemperatur

Vad anser ni som normaltemperatur hos era ponnyer? Jag vet att det är olika mellan olika individer. Men hade en incident igår morse i stallet..

Blir uppringd vid åttatiden av en tjej i stallet, som påstår att mina (alla tre hästar som står i olika delar av stallet och i olika hagar) är sjuka och att hon pratat med veterinär. Hon tyckte stoet såg "hängig" ut och beslöt sig för att tempa alla hästar i stallet (då utan att fråga hästägare om det var okej). De enda hästarna hon påstod hade temperatur var mina. De hade enligt henne temperaturer över 38,8 alla tre. Veterinären hon pratat med sa att normaltemperaturen hos Shetland är 36grader.

När jag kom dit verkade ingen av hästarna det minsta hängig, de äter med mycket god aptit och har blivit tempade igår eftermiddag, igår kväll, imorse, idag på eftermiddagen och nu ikväll av mig. Min 3åriga hingst har visat runt 37,4 varje gång, stoet har visat runt 37,6 och fölungen har visat runt 38,0. Mig veterligen så har fölungar och unghästar högre normaltemp än vuxna hästar pga högre ämnesomsättning. Rätta mig om jag har fel.

Förmodligen är det ett försök av den här tjejen att försöka trycka till mig, hittills har hon inte lyckats och gjorde då detta till ett försök. Eller så har jag fel angående normaltemperaturer.. För mig ter det sig konstigt att deras temperaturer har gått ner en hel grad från morgon till eftermiddag och sedan legat stadigt..

Någon som har en fundering? Som sagt var, RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL..

Hanna-D
0

Hos en vuxen individ 37,5-38,0. Föl och yngre runt 38,5. Börjar det närma sig 39 grader så skulle jag ha regelbunden temp koll och hålla ett extra öga på hästen.

Ahnna
0

Vad har hon för termometer? Är den digital? I så fall måste den troligen vila 15-30 minuter mellan varje häst, det brukar i alla fall vara så med digitala termometrar. Annars kan den visa fel.

Men vilken veterinär anser att en normal temp hos shetland är 36 grader? Obestämd Det här låter snarare som ett internt gnabb mellan er och att den där "veterinären" kanske inte ens existerar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Banshee
0

Tack för svar.

#2 Ja, en digital, jag har använt den och en vanlig igår, men jag väntade ca 10-15 min mellan varje häst bara.

Hon påstod att hon pratat med distriktsveterinären. Och för mig så var 36grader i normaltemp en chock, känns ju mer som undertemp.

Jag har pratat med 3 veterinärer idag för att få flera råd och ingen av de sa nånting om 36grader och de ansåg att hästarna var friska av vad jag sa.