Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 2514 ggr
icansson
0

Hjälp med hitta hingst

Hej skulle vilja ha lite hjälp o tips att hitta hingst till mitt sto.

Timotej(svart) u: Furunäs Lassie(svart) e:Timothy v.st Geerhof(svart)

Skulle vara trevligt o få fram en annan färg förutom svart men vill hitta en bra som kan passa med stammen m.m

Är inte mycket insatt i färger o gener men tar gärna emot tips om hingstar.

ThiffannyJ
0

Eftersom att man inte fär göra reklam för hingstar här, rekomenderar jag att du ringer till t ex Morgan Johnsson. Ett annat tips är ju att kolla i stamboken.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

icansson
0

okej har tittat i stamboken men mitt sto verkar ha svart långt bak i stammen o vet inte hur jag ska utgå därifrån ni får gärna pma om förslag på hingst

kicki80
0

Är det olika regler om hingstar mellan de olika iFokus sidorna?? Såg på andra att dem ger tips på hingstar?

Peppe
0

#3 ja på andra ifokus-sidor tipsar dom om hingstar

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

ThiffannyJ
0

#3 Ja det är olika regler på de olika fokus sajterna. Om man undrar över nått så finns det Skrivregler över varje sajt.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

AnnaLundin
0

Fast det är nog skillnad på att göra reklam och att tipsa om hingstar som skulle kunna passa.

Till icansson:
Hur långt kan du tänka dig att åka för att betäcka?

För attt få en annan färg behöver du betäcka med en hingst som har annan färg. Det är väl inte omöjligt att hon är homozygot svart, i så fall kan hon inte få fuxavkommor. Men med fuxhingst skulle det kunna bli brunt, likaså med brun hingst. För att få skäck, skimmel eller gult måste hingsten ha den färgen, då är det (i de flesta fall) 50% chans att färgen ifråga nedärvs.

icansson
0

6# jag kan tänka mig åka en bra bit för rätt hingst.

Vad har vi för homocygota godkända hingstar i sverige? kan ev tänka mig en eu godkänd hingst om de matchar mitt sto.

AnnaLundin
0

#7 - homozygota för vad?

Homozygot svarta finns rätt gott om, jag tror inte att det finns någon homozygot skimmel, ev någon skäck och jag har för mig att Jaboruder har en homozygot gul,

icansson
0

8# jag har hittat homozygot svartskäck hos jäboruder men han e uthyrd för 2010 vet dock ej var. syftade på andra färger förutom svart.

zettan
0

#9 kontakta Anne så får du veta vart han ska stå Skrattande.

AnnaLundin
0

#9 - Jag vill bara råda dig att inte stirra dig blind på färg om du vill ha en bra fölunge. Det är jättekul med färg på¨fölen, det tycker jag också, men kolla så att hingsten passar stoet också.

Jag har själv som tumregel att om jag väljer en hingst med "färg" så ska den vara så bra exteriört och passa så bra till stoet ifråga att jag hade kunnat välja hingsten om han hade varit fux eller svart.

Kratern
0

#11 Sen beror det ju lite på om man avlar ENBART till utställning eller om man tittar lite på bruksmeriter också…Flört

Ett sto och en hingst kan ju passa ihop på fler sätt….

AnnaLundin
0

#12 - en ponny med korrekt exteriör bör nog vara ett grundkrav oavsett om man jagar efter användbarhet eller skönhet, idealet är ju att man får både och i samma ponny.

Kratern
0

#13 Använder man en RS hingst så har den ju godkänd exteriör vilket borde räcka…

AnnaLundin
0

#14 - även RShingstar har styrkor och svagheter, man bör åtminstone se till att sto och hingst inte har samma svagheter så att det, om man har otur, förstärks hos avkomman.

Kratern
0

#15 Håller med.

Förhoppningsvis ställer man samma krav på sitt sto som man gör på hingsten.Flört

Ahnna
0

Fast bara för att en hingst har RS-nummer så behöver den ju inte vara klass 1, eller hur? Det finns väl flera EU-hingstar som är visade för RS i Sverige som har fått låga poäng, eller har jag drömt det?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AnnaLundin
0

#17 du har nog rätt i det. De hingstar som fick RS pga att de var godkända i annat land, trots att de inte uppnådde 40 p, kan ju ha fått hur låga poöng som helst, Fast det handlar nog inte om så många.

[Teddy]
0

Vill man ha en speciell färg - köp en i den färgen!

icansson
0

givetvis tittar jag absolut inte bara på färgen de e därför jag skriver här för att jag ha svårt o hitta nån som matchar mitt sto.

Charlotte-Aveback
0

Du har förmånen att ha ett sto med väldigt förärvningssäker stam både på fädernet och mödernet, vilket borde underlätta i ditt avelsarbete.

Mitt tips är att du fortsätter använda förärvningssäkra hingstar till ditt sto genom att studera hingstarnas avkommor i webstamboken samt deras förärvningsresultat i Stora och Lilla Hingstligan. Det är en bra fingervisning.

Lycka till!

icansson
0

21# tack för tipset!

icansson
0

har du några tips var jag kan börja leta så får du gärna pm:a;)

Charlotte-Aveback
0

#23: Jag skulle börja med att titta på Stora och Lilla Hingstligan och välja ut några där och sedan ta reda på var i landet de befinner sig - ifall du har möjlighet att åka dit med ditt sto. Studera sedan deras förärvning mer i detalj med hjälp av webstamboken.

VeronicaP
0

Nu har jag inte riktigt koll på vart du bor ?

Det finns ju en del hingstar att välja mellan om man säger så .

Varför inte ringa Morgan och kolla vad han tror skulle passa din häst där du även kan säga att du skulle vilja ha en annan färg osv.

Är lite svårt tycker jag att säga en hingst/ar rakt av och alla tycker nog att sin egna hingst är bäst ;).

Tycker Lotties förslag är bra , kolla där och sen när du har hittat några som verka intressanta kan du ju alltid kolla med en avelsrådgivare tex om vad den tror .

[Billan]
0

Det tråkiga är att man inte kan se på hingstligorna hur bruksbarheten är. Där är det bara räknat från utställningar.  Eller har jag fel ?

Charlotte-Aveback
0

#26: Det kan säkert stämma. Webstamboken innehåller väl heller inte så mycket av just den informationen. Var kan man ta fram det resultatet på ett enkelt sätt?

AnnaLundin
0

#26 - Hur många shettisar har du träffat som inte är brukbara? Tycker du att brist på användbarhet är ett problem inom rasen?

Grejen är väl att merparten av de shettisar som används inte gör det på tävlingsbanor utan som barnponnyer på hemmaplan, så det är nog svårt att få någon bra statistik på användbarhet. Av de 5 hingstar jag har haft här har alla haft utmärkt användbarhet. En av dem hade tävlat bl.a hoppning i sin ungdom, en har tävlat lite ponnytrav (men förärvt sig mkt bättre inom det området än han presterade själv!) och tre av dem har inga offentliga bruksmeriter alls.

[Billan]
0

# 28

Missförstå mig rätt !!!  Varför tas det som kritik ?? 

Vad jag vill säga är att hingstlistorna är inte fullständiga, de gäller bara det extriöra .

Det vet väl jag också som är en av förespråkarna för att våra små blir använda. Vet mycket väl också att bara en bråkdel kommer ut på tävlingsbanorna, men används  flitigt hemma.

Det är väl lika med utställningar, hur många kommer ut på en utställning av alla ponnyer som föds ?

Ahnna
0

#19 Samt, hur många ponnyer visas flera gånger för olika domare under olika skeden i livet?

www.stuteriprecious.se

Mossedal
0

Jag älskar "färger", men är väl medveten om att det bland svarta och fuxar finns ett större utbud av bra avelsdjur.

Av just denna anledning, och för att få en "seriositet" i den sk. färgaveln tror jag det är mycket viktigt att man försöker hitta de allra bästa avelsdjuren när man även tar in färgen som en faktor. Givetvis vore det bäst med att hitta två säkra förvärvare med färg…. men som sagt finns det färger som tyvärr inte så ofta kommer i kombination med toppoäng.
Att t.ex. kombinera en mycket säker förvärvare och lägga på denna med en (kanske) något svagare med annorlunda färg kan då vara ett sätt att stadigt men säkert höja kvaliten på färgaveln.

Jag tog för givet då jag läste tråden att du hade ett av (alla ;-) dessa svarta ston med toppoäng och få svagheter, och tänkte att då har du ju lite större valmöjlighet att välja hingst. Men då jag slog på stoet i fråga på webben noterade jag att hon är visad med 35p? Rent spontant tänker jag då på mig själv som just sålt ett sto i den poängkategorin till sällskap och bruks… eftersom jag anser att mitt sto inte har så mycket att tillföra rasen i avelsboxen med sådana poäng. Jag tror säkert att ditt sto är en jättefin tjej på alla sätt, och kanske hade hon en dålig dag då hon visades. Men om poängen är rättvisa för henne skulle jag nog ta mig en allvarlig funderare på om hennes bästa plats är i avelsboxen. Hon är ju inte på något sätt sämre bara för att man avstår från att avla på henne! Hoppas du inte tar detta negativt, jag vet hur känsligt det är med ens hästar ;-) men jag hoppas du ändå tänker ett varv till på detta.

Skulle du ändå betäcka henne och vill ha annan färg har ju Jäboruder en isabell med en 9:a på benen (med tanke på ditt stos 6:a). Men om stoets poäng är korrekta så måste du ju hitta en hingst med mycket höga poäng både på huvud/hals, ben, och samtliga gångarter…. lite svårt om man dessutom söker en "annorlunda färg".
Som hingstägare skulle jag själv inte ta mot ston med under 40p… kanske kan jag tänka mig ned till 38p om det är något exeptionellt med henne……

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Kris_J
0

#31"Skulle du ändå betäcka henne och vill ha annan färg har ju Jäboruder en isabell med en 9:a på benen (med tanke på ditt stos 6:a). Men om stoets poäng är korrekta så måste du ju hitta en hingst med mycket höga poäng både på huvud/hals, ben, och samtliga gångarter…. lite svårt om man dessutom söker en "annorlunda färg".
Som hingstägare skulle jag själv inte ta mot ston med under 40p… kanske kan jag tänka mig ned till 38p om det är något exeptionellt med henne……"

Ovanstående känns för mig som ett märkligt resonemang, tala om ytterligheter gällande exteriören. Jag förutsätter att din hingst också är visad med minst 40poäng med tanke på vilka krav du ställer på stona du tar emot?

Veritas odium paretFörvånad

abbe75
0

#31 Nu måste jag försvara lilla Timotej lite.

Det var hennest första utställning och hon har tyvärr inte kunnat jobbats så mycket innan denna.

Först och främst så fick hon föl i början på året så där är en anledning till att hon inte har jobbats med, men när nu fölet blev så stort att man kunde lämna henne själv en liten stund i stallet då kom nästa bakslag och det var ca en och en halv månader innan utställningen (då var hon redan anmäld).

Hon blev sjuk och det gick inte att gå nära henne. Första vet som ringdes till sa att det var hovböld men kunde inte komma ut och hovslagaren gick inte att få tag på.

När det väl var en vet som kunde komma ut så blev diagnosen korshalt bak så hon fick behanling för detta. men den vet ville att en tredje vet skulle kolla också men hon gick ju bara på samma linje som den andra, frågan är hur båda dessa vet kunde ställa denna diagnos utan att ens lyft hovarna bak och kollat, (de lyfte på ena framhoven).

Så det blev en resa ner till Helsingborg och när hon väl kom in så tog det inte fem min inna de konstaterade att det var en hovböld så då fick hon ju stå tills hon blev bra ifrån den.

Där har ni lite av bakgruden till att hon fick 35p, nu kommer ni säkert att säga varför ställa ut när hästen inte var förberedd, jo utställningen var på hemmaplan och då bör man ju prova på.
Men men skam den som ger sig, det är bara att ta nya tag och ställa ut vid nästa utställning i stället.

Mossedal
0

# 32 Jag förstår inte vad du menar med ytterligheter?
Jag löft fram att en häst med svagheter (som t.ex. en 6:a på benen) bör betäckas med någon som är stark där…. varför ta en med dåliga poäng på ben och betäcka med en med dåliga poäng på benen, om man inte vill ha dåliga poäng på benen vill säga ;-)
Om jag t.ex sagt att en utåttåad skulle betäckas med en innåtåad hade jag förstått din kommenter, men nu fattar jag inte vad du syftar på.

Du skriver "Jag förutsätter att din hingst också är visad med minst 40poäng med tanke på vilka krav du ställer på stona du tar emot?" Varför förutsätter du det? Jag har väl all rätt att ställa vilka krav jag vill på de ston som jag eventuellt tar emot… jag kanske bara vill ta mot isabellston, ston med helengelsk stam, skäckar, ston med utställda ägare ;-)) eller vad jag nu tycker kompletterar min hingst/maximerar hans möjligheter att få bra avkommor. Det är ju trots allt min hingst, eller hur? Så många på denna sida för ett herrans liv om de magiska 40p på hingstar, men verkar stundtals glömma stoets betydelse. Som om det är OK att betäcka en åsna bara den betäcks med en RS-hingst som fått 40p ;-) OBS! Jag menar nu absolut inte trådskaparen med denna kommentar! Den är generell!

Så nej, jag ser inte någon logisk förklaring till varför du förutsätter att jag måste ha en speciell anledning till att kräva 40p på stoet. Räcker inte tanken på att använda bra avelsindivider som förklaring?

#33 Som jag skrev, kanske det fanns förklaringar till Timotejs poäng (Citat "Jag tror säkert att ditt sto är en jättefin tjej på alla sätt, och kanske hade hon en dålig dag då hon visades.") Du har ju uppenbarligen flera förklaringar till hennes poäng, och kommer att visa henne igen. Lycka till! Och tack för att du tog inlägget rätt och inte blev arg/ledsen, då det ju inte var mitt syfte.

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Kris_J
0

Vilken dubbelmoral….Rynkar på näsan

Veritas odium paretFörvånad

Annette
0

Nu kanske inte vi här är rätt personer att bedöma om TS skall avla på sitt sto eller ej.

Till TS: Om det vore mitt sto skulle jag visa henne igen för en domare med stor Shetlandskunskap, när förutsättningarna för henne är bättre än de kanske var förra gången om hon ej var i det skick du önskade. Allra helst på en avelsvärdering, men det kanske inte är möjligt om hon skall betäckas redan till våren.

abbe75
0

Du har ju uppenbarligen flera förklaringar till hennes poäng, och kommer att visa henne igen. Lycka till! Och tack för att du tog inlägget rätt och inte blev arg/ledsen, då det ju inte var mitt syfte.

Nu är det så att det är inte mitt sto utan jag känner ägaren mycket väl där av vet jag bakgrunden till denna historia.
Jag vet också att hon kommer att visa henne igen för som det ser ut nu så kommer vi troligtvis att åka tillsammans till nästa utställning Glad

icansson
0

Jag skapade den här tråden för o få råd o tips o inte kritik för mitt stos poäng jag är väl medveten om hennes poäng och hon kommer visas i åstorp då hon inte va i topp på förra utställningen jag har satt ett "krav" att får hon 38 poäng så betäcker ja henne i sommar annars få de vänta.

Just för att mitt sto har fått en 6:a på benen är de mycket viktigt att hingten kan komplettera det.

AnnaLundin
0

#38 - det är inte 6an på benen som ska kompletteras, utan det är det som orsaken till att det blev en 6a på benen som ska kompenseras Flört Har man en häst med benen som svaghet så måste man ta reda på VAD det är som är svagheten och välja en hingst som inte har samma svaghet. Det är inte så enkelt som att ta en hingst med 9 på benen till ett sto med 6 så blir det korrekt.

Sen ett helt personligt tips, försök få upp henne lite till i hull innan hon visas igen. Jag vill minnas att jag tyckte det när jag såg henne. Och kom ihåg att det den ena domaren dissar kan nästa domare gilla. Jag har haft hästar som fått t.ex mellan 7-9 på typ och mellan 7-9 på sina ben, förlåt jag har en som till och med haft mellan 6 och 9 på benen….

abbe75
0

Nu tycker jag att det är på tiden att man går tillbaka till det ursprungliga frågan i detta inlägg och inte fortsätter på vad stoet har eller inte har.

Frågan var ju den att icansson ville få lite tipps på bra hingstar till sitt sto gärna med lite andra färger än svart.

Är det någon här på iFokus som tycker att de har en hingst som ev skulle kunna passa hennes häst så kan de väl pm:a henne så kan ju dessa personer sedan ev komma överens,.
För som det sagts här innan så får men ju inte göra reklam för någon hingst här men vem har förbjudit hingstägarna att ta kontakt själva för att höra sig för om intesse finns för just deras hingst.

icansson
0

39# de blev lite vimsigt när jag skrev hehe. Timotej va ganska utsugen när jag visade henne i Älmhult hon har lagt på sig finare hull och mer o fina muskler:)

VeronicaP
0

#41 Det är bara att komma igen och visa din häst fler gånger.

Själv vet jag ett sto som premierades klass 1 38 poäng och som sen fick 35 poäng av en domare och där jag kan säga att hästen i sig var mer värd de 38 poängen än de 35 hon fick.

Men det här stoet har då lämnat 5 avkommor där 3 av avkommorna är visade med 40 + och en fick diplom som 3 åring , 1 av dem har vunnit många gånger på utställningar och även fått SUCH , 3 av avkommorna har även tävlat framgångsrikt på travet .

Så för min del hade jag aldrig tvekat att ta emot det stoet igen på betäckning här i allafall , då jag vet att det stoet fick en mer rättvis bedömning på premieringen än utställningen :-)

Så ibland får man kolla upp lite mer vad som orsakat poängen och ibland så får man betäcka en eller 2 gånger för att se vad stoet länmar och sen utgå från det och då bestämma om verkligen stoet ska vara i avlen eller inte ..

Kratern
0

#0 Tipset från mig blir att du ska se till att få fler bedömningar av ditt sto innan du över huvud taget betäcker henne.

Ställ krav på ditt sto också inte bara hingsten.

#42 "då jag vet att det stoet fick en mer rättvis bedömning på premieringen än utställningen :-)"

Är du domare? Eller hur vet du det?

VeronicaP
0

#42 Nä är du ?? 

Men jag vet hur det var när hästen bedömdes då jag var på plats och såg det , både på premiering och utställning…

dajmie
0

#43. Det viktigaste är inte poängen på en häst, det är en säker stostam som nedärvt sig väl, man kan ställa ut var och varannan helg med olika reultat, men det är inte poängen som avgör vad stoet nedärver.

[Billan]
0

Håller med föregående.

Utställning och avel är inte samma sak. Det finns otaliga exempel på ston som har det ena BIS:et efter det andra och som vinner allt de ställer upp i, men som inte ger något märkvärdigt alls i avelsboxen, Medans det finns enklare individer som inte ens når upp i guld, som nedärver sig mycket väl.

Detta sto har säkert inte varit i topp när hon visades. Med sin härstamning kommer hon säkert att ge bra avkommor med rätta hingstar.

En gång är ingen gång, när det gäller visning.

Kratern
0

#45 Resonerar du på samma sätt när det gäller hingstar?   Nä, just det…. Så varför ska man göra det när det gäller ston?

Om det är viktigt med 40 poängsgränsen på hingstarna så ska vi väl kunna ställa samma krav på våra ston eller…?

Är stammen verkligen förvärvingssäker när det finns individer som får 35p? Hur resonerar man då?

Ahnna
0

Personligen så rycker jag bara på axlarna åt enstaka utställningsresultat, oavsett om det står 35 eller 45 poäng. Är inte hästen visad fler gånger, för flera domare, så tycker jag inte att det säger tillräckligt om hästens exteriör - visst, den med 45 poäng kommer väl troligen att fortsätta få guldpoäng även av andra domare, men det är ju fortfarande stor skillnad på 45 och 40, exempelvis. Samma med den som har fått 35, den kan mycket väl få 40 poäng nästa gång.

Jag ser hellre till ett snitt än enstaka resultat, så om två ponnyer har visats lika många gånger och uppnår samma snittpoäng så bryr jag mig inte så mycket om enstaka resultat, vare sig de är höga eller låga. (Dessutom är premieringsresultat mycker mer intressanta för mig! Flört)

www.stuteriprecious.se

Gosa
0

#47 Jag har ett sto som bevisar att hon själv INTE måste ha fått 40p.

Mitt sto Lucy v.d Mussenberg är premierad med 39p, hon är nu 13 år gammal, när hon var 12 år så tilldelades hon ELIT för sina avkommor. Av totalt 9 avkommor har hon 1 godkänd hingst och 4 diplomston efter sig. Så jag håller med #45, det är inte poängen som avgör vad stoet nedärver.

exitingsvillemo
0

Håller helt med #46- "en gång är ingen gång"

Däremot skulle jag nog visa stoet igen innan betäckning, om hon bara har visats 1 gång och med så låga poäng som 35.

Men TS verkar ju tycka lika då hon själv säger att stoet ska ha fått minst 38 innan hon betäcker henne.

Ett sto med ett medel på 38 är helt ok i mina ögon, naturligtvis lite beroende på hur poängraden är fördelad.

abbe75
0

HUR VORE DET OM NI HÖLL ER TILL ÄMNET SOM DENNA TRÅD HANDLAR OM

icansson
0

51# eftersom det är jag som startat tråden så e de min sak tycker de är bra att detta diskuteras.

så vänligen fortsätt diskussionen

[Billan]
0

# 47

Om man tittar på vad förfäderna till detta sto har lämnat så har du svaret där.  En jämn nedärvning där det finns övervägande klass 1 individer. 

Vad anser Du själv vara en förärvnings säker linje ?