Draglinor
Jag har bara en rockard av enklare typ där man fäster skacklarna i selen - alltså utan draglinor. Vad jag förstår så drar hästen vagnen med skacklarna helt och hållet. Men om man har en vagn med draglinor - drar hästen vagnen i dem då, eller… Undrar också om det helt enkelt går att bygga om den man har så att det går att fästa draglinor… Fördelar med draglinor, kan någon förklara hur det fungerar.

Draglinorna kopplas ju samman med bröstan, så när man kör med draglinor (och naturligtvis svängel) så drar hästen med bröstan. Det är därför man bör undvika fast brösta, eftersom hästens rörelser blir hämmade av såna, så istället bör man använda lös brösta. (Eller t.ex. loksele om man ska dra tungt.) Kan hästen inte röra bogen och frambenen som den bör så blir det lätt tryckskador och spänningar i frampartiet, så det är därför den lösa bröstan används.
Skaklarna ska bara vila i selen, vagnen ska aldrig dras med skaklarna. Men kör man utan draglinor så blir det ju automatiskt så.
Bakselen har ungefär samma funktion som draglinorna och bröstan, fast tvärt om. Den hjälper hästen att bromsa i backar, inbromsningar och svängar. (Inte bara i nerförsbackar som man ofta får höra, utan även i svängar och inbromsningar på plan mark.) Kör man med lös brösta och draglinor så är bakselen ett måste, för att binda samman hela ekipaget och underlätta för hästen. Utan baksele hamnar en stor vikt på svansroten, genom ryggstycket och svanskappan, varje gång vagnen ska bromsas.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Då funderar man ju på vad de som t ex tillverkar selarna från Börjes tänker på….. Där sitter ju "allt-i-ett"…
Tack för info! Funderar nu på att köpa ny sele…

#2 Såna selar, med fast brösta, var vanliga förr men nu vet man ju att de inte är bra och att de gör det svårt för hästen att dra på ett bra sätt. Tyvärr är det inte alla som vill lyssna på det, särskilt inte tillverkarna, så därför finns fortfarande såna selar på marknaden. Men eftersom man kan köpa en sele med lös brösta för ungefär samma pris numera så tror jag inte att det dröjer så länge innan selarna med fast brösta mer eller mindre försvinner.
www.stuteriprecious.se

Måste fråga. har selar med draglinor automatiskt lös brösta?

#4 Nej. Draglior kan köpas lösa och sättas på vilken sele som helst som har en dragring. Men som jag brukar säga, man kan köra en bil med punktering men till slut går fälgarna sönder - samma sak att köra häst utan draglinor och lös brösta. Det går, men är det bra för hästen i längden?
www.stuteriprecious.se

Jag förstod bara inte riktigt vad du menade, men nu förstår jag! :)