Reflexer vid körningen.
Vad har ni för reflexer när ni kör?
Tycker det finns för få reflex val till körhästar.Eller jag har kanske inte hittat?Vill ju att hästen ska synas ordentligt från alla håll ,helst innan fordonen är framme hos ekipaget.
Bra och viktig fråga/tanke!
När jag kör har jag reflexer på vagnen: Vitt frammåt och rött bakåt.
Hästen: Benreflexer fram
Kusken: Reflexväst och pannlampa.
jag har på hästen benreflexer,ländtäckereflex), bröstreflex.
på vagnen vitt fram rött bak och reflexjacka
Jag har benreflexer och en reflex-förbygel på hästen.
På vagnen sitter det röda triangelreflexer fastskruvade baktill (såna som ska sitta på släpvagnar i trafiken) och jag har ekerreflexer i hjulen. Sen har jag en lampa på vardera sidan, har kört med batteridrivna cykellysen, men har även testat ett dynamodrivet cykellyse (det funkade faktiskt jättebra, förutom att det var en för klen konstruktion så lampan höll sig inte i rätt läge)
På mig själv har jag oftast en reflexväst.
Och då kör jag på vägar där det är minimal risk att möta några andra trafikanter….

På sulkyn har jag två röda reflexer bakåt och två vita framåt. Fiona har två benreflexer och ett reflexländtäcke (är egentligen ett skrittäcke till ridhästen men passar perfekt till selen!). Jag har reflex på hjälmen, reflexväst & reflexbyxor. Nu när det är mörkt så håller jag mig bara på knappt trafikerade små grusvägare men vill ändå synas i fall att.
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Vita reflexer fram, röda bak på vagnen. Reflexbrösta och benreflexer på hästen och blinkande reflexväst på mig själv.
#3 LGF-skylt? 
Jag har: Bak på vagnen, LGF skylt med två röda lysande cykellapor sittandes på, två röda trianglar.
Ekerreflexer och vita reflexer åt sidorna.
James har: Reflextäcke (ett ponnyländtäcke), reflexer på bröstan, fyra benreflexer, träsreflexer på tömmarna vid bettet och reflexgrimma.
Jag har själv på mig hjälmreflex och reflexjacka.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Jag har på hästen ländtäcke, benreflexer och en på nosgrimman.
Vagnen: Vita reflexer och vita cykellampor fram, gula reflexer åt sidorna. Röda reflexer och röda cykellampor bak, samt ett rött blinkande hundhalsband.
Vi som åker med har reflexvästar och en eller två pannlampor.
Vi syns jättelång väg, som en rullande lisebergsattraktion.
Men vi bor mitt i storskogen utan omkringliggande gatubelysning, så när det blir mörkt här så blir det MÖRKT!

När man kör på allmän väg under mörker eller dålig sikt ska man enligt vägtrafikkungörelsen ha lyse på vagnen, samt reflex bakåt och åt sidorna, något att tänka på!
Vi kör med benreflexer på hästarna, reflex mitt fram på bröstan alt. reflexförbygel(beror på vilken sele och vilken vagn) reflexer på sidorna av hästen, reflexpannband, reflexer på vagnen, reflexväst på kusken samt cykellampor på vagnen (röd bakåt och vit framåt) Ekerreflexer sitter på också. På flakvagnen har vi gula reflexer på lämmarna istället.
På vagnen är det rödabak och vita fram, benreflexer på alla fyrabenen. Varseljacka på mig, sen har jag små klipps som man kan sätta vart man vill, så det brukar finnas lite över allt.
#5 - inte LGFskylt…
Såna här reflexer ska finnas baktill på släpvagnar:
En sådan visar att det är just en vagn, därför har jag valt att ha det även på ponnyernas vagn.
#10 Ok, det är samma som jag har 

Jag har ungefär som alla andra. 
På Moa: Nosludd med reflex, dubbla benreflexer fram (gröna och gula) tränsreflexer på tömmarna, benreflexer bak, Reflexländtäcke (storlek ponny räcker från däckeln/bröstan och bak till svansen!), en reflex i den falska martingalen mittfram och en reflex i öglan som draglinan fäster i bröstan på vänster sida. Har en reflexförbygel som jag bara ska sy om lite innan den passar.
På mig: reflex på hjälmen, reflex väst, oftast byxor med reflex.
På vagnen: den ena har bara röda reflexer bak och vita fram. Den andra vagnen har vita reflexer fram, röda bak, gula reflexer på sidorna och gula i ekrarna och batteridrivna röda cykellyktor bak.
Tror det var det hela.

(Man kan fixa mycket reflexer om man köper reflex på metervara i en tygbutik! Och så lite teddytyg och kardborre! Finns även reflexer som man klistrar fast om man vill ha dom på något vattentätt!)

Ur BDS bok om körning:
" Körning efter mörkrets inbrott är inte att rekommendera. Om det är nödvändigt måste lampor finnas som visar vitt ljus framåt och rött ljus bakåt och alla fordon måste enligt lag ha röda reflexer bakåt och vita reflexer framåt och gula reflexer på sidorna. Bestämmelser om en varningstriangel på långsamt gående fordon gäller inte hästfordon, men en sådan triangel kan rekommenderas"
Jag har själv stigbygelreflexer från Börjes på axeln på vagnen så att de visar rött bakåt. Dock är det ju inte vitt framåt. Hästen har reflexer på benen samt reflexbrösta. Själv har jag reflexväst.
Vagnen: vitt fram, rött bak
Kusk: reflexväst/reflexjacka, pannlampa
Häst: reflexbrösta, benreflexer, reflexländtäcke, inte skrittäcke som knäpps där fram vid sadeln utan jag har ett ländtäcke så knäpper jag fast deti selen!
reflexbrösta (3-arms) , svansreflex för stor-häst på selens brösta, benreflexer, reflextäcke, tränsreflexer, reflexväst, hjälmreflex, reflex-spö, samt reflexer bak på vagnen.
Vi ser ut som julgranar =P

Jag har då reflexsele och hjälmreflex
Vagnen har röda reflexer bak och ditsatta "gula" snap on reflexer på båda skacklarna på två ställen vardera sida
Hästarna har då benreflexer, reflexbrösta eller fullstort reflexridtäcke som då täcker in hela shettisarna.
På selen sitter då även reflexbrösta lite tillfixad på ryggstycket.
På huvudlagen har jag sytt egna reflexer med knytband som sitter på sidostyckena.
Jag FÖRSÖKER att inte vara ute när det är mörkt men.. i år har det nästan varit omöjligt.
Vi har ännu inte fått SNÖ här uppe. Idagsläget ligger det 1 modig cm snö..
Anna-Carin
Tuvärr måste jag köra 5 km, 2ggr/dag i mörker på trafikerad väg och jag har på selad häst vit lång reflex på uppkäken (nosryggen), vita benreflexer framben, reflexbrösta, vagnen reflexer på yttersidorna, jag reflexväst och lampa med olika lysdioder som lyser 400m.
På släphästen, reflexer på bakbenen, röd lampa i svansen (syns 400m).
Blev visst en julgran !!!!
#17 varför måste du köra 5kg två gånger per dag?

17 har hagproblem se tråd på ponnytrav iFokus 
#18-19 Precis, trist men så ser verkligheten ut…..TUR att hästarna är trafiksäkra !!!!!
Jag kör i mörker var eller varannan kväll, försöker inte undvika mörkerkörning. Annars blir ponnyn inte tränad inför tävlingsäsongen 2010, vilken börjar tidigt.
Maken har köpt cykellysen till mig, glömde jag skriva i #1. Det är två vita lampor frammåt och två röda bakåt. Detta tillsammans med reflexer och pannlampan har gått bra. Jag kör på grusvägarna i min by och möter bilar varje körtillfälle. Mina medtrafikanter säger att jag lugnat ner trafiken i bygden ;-)

#21 Först tänkte jag helt galet när jag läste ditt inlägg; "Vaddå inte tränad inför tävlingssäsongen, hur ofta tävlar man i mörker?!" men sen trillade polletten ner så nu fattar jag vad du menar!

Jag har turen att kunna köra på förmiddagar eller runt lunchtid varje gång, så jag har inga reflexer på ekipaget, men oftast har jag en gul reflexjacka på mig. (Vagnen ska också utrustas med reflexer enligt TR, eftersom det är en tävlingsvagn.) Jag kör ytterst sällan på trafikerad väg, eller ens i närheten, eftersom jag har massor med skog och fält att använda samt att jag har hundarna med mig jämnt och de vill jag inte ha på vägen. De har däremot alltid gula reflexer på sig när vi är ute för att jägarna ska se skillnad på dem och vildsvin! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Blev fotad i lördags efter en körtur med Pegasus
Så här ser vi ut när vi är ute. Reflexen på sidostycket på vänster sidan hade dock lossnat här..
Just nu är det dock VILA som gäller tills det blir bättre underlag.
Här är det skridskobanor överallt. Den fina snön på bilden regnade bort sen på kvällen
Anna-Carin

Pållen har ländtäcke med reflex, benreflexer på alla 4, reflexbrösta. Sen på vagnen har jag reflexer på sidorna och bak. Och röda lampor bak.
Jag själv brukar ha reflexjacka eller reflexväst..

Så här ser det ut när vi är ute…
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
På häst:
- Reflex på bröstan (köpt på Boett)
- Benreflexer på alla fyra benen
Kusk:
- Varseljacka med reflexer och ibland även varselbyxor.
- Hjälmreflex
Vagn:
- Två små röda trianglar bak (samma som man har på husvagnar).
- Oranga cykelreflexer i ekrarna på hjulen.
- Vita små runda reflexer fram på vagnen.

Härligt att se att att reflexer av all dess slag används så flitigt!
Men undrar vart ni får tag på reflexländtäcken till shetland? eller ni använder ponny stl?

#27 JAG har då storlek full på mitt täcke.. Å de är STOOORT men jag har inte hunnit fylla på men all shettisutrustning ännu
Anna-Carin

#27 Det täcket jag har i #25 är nog Cob storlek på, alltså ett skrittäcke till ridhäst
Jenny